Flere aktører har i det siste etterlyst mer arbeidsrettet virksomhet fra Nav. Vi som har ansvar for Nav-tjenestene i Trondheim satser bevisst på kontakten med arbeidslivet.

Kjerneoppgave: Å korte ned ventetiden for brukere før og mellom ulike arbeids- markedstiltak er en av Navs viktigste oppgaver, skriver kronikkforfatterne. Foto: OLE MARTIN WOLD, Adresseavisen

I løpet av fjoråret og årets fem første måneder har medarbeidere ved Nav- kontorene i Trondheim hatt over 14.000 kontakter med bedrifter og virksomheter i Trondheim. Og i brukerunder- søkelser svarer 4 av 5 personer som oppsøker Nav-kontorene i Trondheim at de Nav-ansatte snakker med dem om jobb.

Ekspertutvalget som ble ledet av Sigrun Vågeng tar i rapporten «Et Nav med muligheter» en total gjennom- gang av Navs virksomhet. Vi kjenner oss igjen i mye av det utvalget kommer med, og her er mange spennende forslag: «Nav- kontorene må få tettere kontakt med arbeidsgiver og i større grad kontakte arbeidsgiverne for å tilby tjenester knyttet til arbeid. God arbeidsmarkeds- kompetanse utvikles i møte med arbeids- giverne, primært arbeids- plassen. Nav må utnytte møter med arbeidsgiver til relasjons- og kunnskaps- bygging. Møtet mellom arbeidsgivere og Nav er den viktigste kilde for Nav til å styrke og vedlikeholde sin kunnskap om arbeidslivet»

Vi kunne ikke vært mer enig. Vi ser hver dag hvilke fordeler vi kan høste av dette samarbeidet. Løsningen for arbeid og gode velferdstjenester ligger i trekanten arbeidsgiver, arbeidssøker og Nav-kontor. Når vi i Nav har kontakt direkte med arbeidsplassene, finner vi sammen gode løsninger for mange av dem som søker bistand hos NAV. Det er viktig at kontakten med arbeidsgiverne og arbeidslivet i enda større grad enn i dag blir en naturlig del av arbeidet i Nav-kontorene. Ekspertutvalget peker på at Nav setter ut på anbud en stor del av vår kjernevirksomhet ved at vi kjøper avklarings- og oppfølgingstjenester eksternt. Utvalget foreslår at Nav- kontorene bør gjøre dette selv. Dette viser også forsøket kalt

Kjerneoppgaver i Nav, er et nasjonalt forsøk som Nav Heimdal har deltatt i siden 2012. Kontoret har gjennom forsøket fått styrket bemanningen, slik at de selv kan følge personer som står langt unna arbeidslivet tilbake i arbeid. Målet med forsøket er tredelt: Å korte ned ventetiden for brukere før og mellom ulike arbeids- markedstiltak, mer bruk av arbeidsrettede tiltak i ordinært arbeidsliv, og ikke minst å sikre at tiltak fører til høyere grad av overgang til arbeid. Gjennom tett oppfølging av denne gruppen arbeidssøkere – flere av dem har vært utenfor arbeidslivet i årevis – har Nav Heimdal nå klart å formidle ut i jobb over 60 prosent av dem som har vært omfattet av prosjektet.

Navs viktigste oppgave er å bidra til økt yrkesdeltakelse. I Nav i Trondheim har vi derfor de siste årene utviklet tilbud for grupper som vi ser trenger særlig bistand fra Nav for at de skal komme ut i arbeid. I Trondheim har vi en spesiell satsing for ungdom mellom 18–25 år som har falt ut av skole eller arbeidslivet.

Jobbhuset er et motivasjons- og jobbforberedende tilbud rettet mot unge som søker eller mottar økonomisk sosialhjelp eller dagpenger. Vi har to Jobbhus i Trondheim; et for ungdom i bydelene Midtbyen og Østbyen, og et for dem som bor i bydelene Heimdal og Lerkendal. Nå må ungdom møte opp på Jobbhuset før de får nærmere vurdert sin søknad om sosialhjelp. På Jobbhuset tilbys ungdommene først et individuelt møte med Nav-veileder der vi kartlegger bakgrunn, utdanning, helse og sosiale aspekter. En viktig metodikk på Jobbhuset er å lete etter de sterke sidene hos ungdommene. I refleksjons- grupper med andre ungdommer finner de selv fram til hvilken retning de ønsker å gå. Deretter følger jobbkurs og utplassering i arbeidspraksis. Også for Jobb- huset er samarbeidet med næringslivet i Trondheim helt avgjørende. Og den grundige kartleggingen av ungdommene i forkant av arbeidspraksis, gjør at vi ikke sender de ut i arbeidslivet på måfå. Siden oppstarten og frem til nå har over 600 ungdommer i alderen 18–25 år gjennomført motivasjons- og arbeidstrenings- programmet ved Jobbhuset. Cirka 250, eller rundt 40 prosent av disse, har kommet ut i en eller annen form for lønnet arbeid etter fullført program. Storparten av de andre har blitt knyttet opp mot ulike helse- eller aktivitetstiltak. Også i denne satsingen er kontakten og avtalene vi har fått med bedrifter og virksomheter i Trondheim helt avgjørende for å lykkes. Vi ser at mange arbeidsgivere åpner dørene og tar inn ungdom, blant dem ungdom med lite arbeids- erfaring og med ulike helseutfordringer. Det viser også tilbudet «RBK ung» i jobb , et annet av våre ungdoms- tiltak, der ungdommer får prøve seg i arbeidslivet i regi av RBK. Det har også gitt gode resultater.

Vi har dessuten stor opp- merksomhet på innvandrer- befolkningen som står utenfor arbeidslivet. Også her ser vi hvor avgjørende kontakten med næringslivet er. Det er nød- vendig for integreringen at flyktningene får kontakt med arbeidslivet så fort som mulig etter bosetting i Trondheim. Byens bedriftsledere opplever vi som åpne for å tilby jobb og arbeidstrening til nybosatte.

NAV har svært mange oppgaver og tjenester, og vi berører hverdagen til en stor del av befolkningen. Som Nav- ledere i Trondheim opplever vi at Nav fungerer og at vi stadig blir bedre. På flere områder ser vi at andelen innbyggere som mottar ulike livsoppholdsytelser fra Nav går ned i Trondheim. Når det er sagt så vil det i en stor organisasjon som Nav med ansvar for mange ulike tjenester alltid være forbedrings- muligheter. Vårt hovedoppdrag er å få folk ut i jobb og vi ønsker å ha en forsterket oppmerksom- het på dette. Sammen med åpne og samfunnsbevisste arbeids- givere i Trondheim tror vi at vi vil lykkes stadig bedre med dette oppdraget!