Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger / Kronikk

Erstatning til barnevernsbarn

  •   TORBJØRN BOLSTAD . Høgskolelektor, Avdeling for helse- og sosialfag, HiST

Adresseavisens kronikk fredag 3.oktober 2008

Erstatning til barnevernsbarn

Flere media har den siste tiden satt fokus på erstatning/oppreisning for barnevernsbarn. Hvem får? Hvem får ikke?

Kronikk lørdag 25. oktober 2014

Innvandrerbutikker i Trøndelag

Om en spør hva folk forbinder med innvandrerbutikker, er ofte svaret: Krydderlukt! I år er det 30 år siden Viet-Nor i Søndre gate ble åpnet, som den første innvandrerbutikken i nyere tid i Trondheim.

Kronikk fredag 24. oktober 2014

Northug-sak, domstoler og åpenhet

En av de mest berømte nordmenn var på tiltalebenken. I noen timer var Trondheim tinghus fylt opp av journalister. Hele det rettsjournalistiske A-laget var på plass. Pluss noen sportsjournalister.

Kronikk torsdag 23. oktober 2014

Vi skal ta kjeltringene

Nå er det av med silkehanskene: Regjeringen styrker innsatsen mot arbeidslivskriminalitet. Vi skal ta de som bryter reglene og samtidig gjøre det enklere for de som driver seriøst.

Kronikk onsdag 22. oktober 2014

Helse Midt i utakt med Høie

Helseminister Bent Høie har vært tydelig i sine helsepolitiske signaler om å styrke psykisk helsevern. Helse Midt fremstår påfallende utydelige. Dette er urovekkende for et helseområde som ble bygget ned under åtte år med den rød-grønne regjeringen.

Kronikk tirsdag 21. oktober 2014

Eierstyring i Trønderenergi

Trønderenergi er et viktig selskap for regionen og vi må forvente at ulike forhold ved selskapet debatteres. Det må imidlertid skilles mellom politisk og eiermessig uenighet, kontra eierskapsutøvelsen i selskapet.

Kronikk mandag 20. oktober 2014

For samene og Jesus

«Finnmark er gjort øde, husene brent, veier og broer sprengt, båtene tilintetgjort og endog fyr og seilingsmerker er ødelagt.» Det er generalsekretæren i Norges Samemisjon, Sigurd Heiervang, som skriver dette til sogneprest W. Neumann.

Kronikk lørdag 18. oktober 2014

Vann forandrer alt!

Kvinner rundt i verden bruker 200 millioner arbeidstimer hver eneste dag på hente vann. Boring av vannbrønner i områder som tidligere har hatt mangelfull tilgang på vann vil dermed frigjøre enorme mengder med arbeidskraft.

Kronikk fredag 17. oktober 2014

Da publikum stengte Trøndelag Teater

«Trøndelag teater spiller under sin NS-chef for så tomme benker at lukking av teatret kan ventes nårsom helst», skrev den illegale avisen V-Posten 27. januar 1944. Nazimyndighetene holdt liv i teatret frem til 19. oktober. Da var det slutt.

Kronikk onsdag 8. oktober 2014

Oppdretterne tar ansvar

Faglig og saklig kritikk om innspill til forbedringer tar vi svært gjerne imot, men det er viktig å kjenne realitetene før man stempler en hel næring med påstander om manglende vilje og fraskrivelse av ansvar.

Kronikk torsdag 16. oktober 2014

Ebola i Trondheim? Ja, selvfølgelig!

Den siste uken har det kommet nærmere. En spansk og en amerikansk sykepleier var de første til å bli smittet av ebola utenfor det afrikanske kontinent og den første ebolasyke nordmannen kom hjem.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Adresseavisen retter søkelyset mot ulike sider ved oppreisningsordningen generelt og Levanger kommune sin sak spesielt. Mediainnslagene reiser viktige og utfordrende problemstillinger knyttet til organisering av oppreisningsordningene og hvem som får og hvem som ikke får. Min hensikt er å kaste litt mer lys over dette.



På slutten av 1900-tallet kom det fram at barn i barnehjem og spesialskoler for atferdsvanskelig hadde blitt utsatt for omsorgssvikt og overgrep. Det ble gjennomført granskinger i de største byene. Barne- og familiedepartementet utførte i 2003 en nasjonal kartlegging av omsorgssvikt og overgrep i barnevernsinstitusjoner. De kommunale granskingene og den nasjonale kartleggingen viste at det var en massiv forekomst av omsorgsvikt og fysiske og seksuelle overgrep på institusjoner hvor barnevernet hadde plassert barn.

Med bakgrunn i St.meld. nr 24 (2004-2005) «Erstatningsordninger for barn i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar» vedtok Stortinget å gjøre tilpasninger i Stortingets billighetserstatning for disse gruppene samt for de barn som var plassert i fosterhjem. Øvre beløpsgrense for Stortingets billighets- erstatning for nevnte grupper ble fastsatt til 300 000 kroner. Tildeling etter Stortingets billighetserstatning er aktuell i de tilfeller der det ikke foreligger rettslig grunnlag for erstatningsansvar. Samlet utbetaling ved utgangen av 2007 var 45 millioner.



I St.meld. 24 (2004-2005) ble det også sagt at det var opp til kommunene på selvstendig grunnlag å vurdere hvordan de ville stille seg til krav om kommunal gransking og/eller erstatning. Kommunene måtte selv bære ansvaret for de eventuelle økonomiske kostnadene. På samme måte som Stortingets billighetserstatningsordning, er kommunenes oppreisningsordning enmoralsk og «ikke-juridisk» erstatningsordning. Kommunene tar et moralsk ansvar for urett som er begått,og de ønsker ågi en uforbeholden unnskyldning for overgrep og omsorgssvikt som barn og unge ble utsatt for mens de var under barnevernets omsorg. Oppreisningen tar ikke sikte på å utmåle erstatning for økonomisk tap. Fram til i dag har 59 kommuner vedtatt en oppreisningsordning. Kun få av disse kommunene har utført granskinger på forhånd. Kommunene vedtar sine egne vedtekter. Dette skaper ulikheter mellom kommuner.



Eksempel: I følge Trondheim kommunes vedtekter kan personer som var plassert i barnehjem, skolehjem (spesialskole for atferdsvanskelige, forfatters tilf.) og fosterhjem av Trondheim kommune, søke og evt. innvilges økonomisk oppreisning. I følge vedtekten til Kristiansund kommune kan kun personer som var plassert i barnehjem i Kristiansund kommune søke om og evt. innvilges økonomisk oppreisning. Altså: Barn plassert av Kristiansund kommune i barnehjem utenfor Kristiansund, i spesialskoler og fosterhjem og som var utsatt for overgrep og/eller omsorgssvikt kommer ikke inn under oppreisningsordningen. Dersom disse barna hadde blitt plassert av Trondheim kommune hadde de kommet inn under oppreisningsordningen. Det er også variasjoner mellom kommuner når det gjelder andre vilkår i vedtektene og nivå på oppreisningsbeløp. De fleste kommunale vedtektene hjemler oppreisningsbeløp på fire nivå fra 150 000 til 750 000. Det er også kommuner som bare har to nivå: 100 000 og 300 000. Det er også opp til den enkelte kommune å avgjøre om tildelt statlig billighetserstatning skal gi avkorting i kommunal tildelt oppreisning og hvilke konsekvenser oppreisning har for økonomisk sosialhjelp. Helt avgjørende er det altså å ha vært i rett kommune på rett tidspunkt/plasseringstidspunkt.



Trondheim kommune hadde pr. 30.juni 2008 mottatt 256 søknader, behandlet og fattet vedtak i 148 saker. Samlet oppreisningsbeløp pr 30. juni 2008 var i overkant av 92 millioner. Utbetalingene har nå kommet over 100 millioner. Det totale oppreisningsbeløpet for Trondheim kommune kan passere 150 millioner. For hele landet er det til nå utbetalt ca 750 millioner. Ennå ligger mange ubehandlete søknader. De kommunale oppreisningsordningen fanger opp langt flere søkere enn Stortingets billighetserstatning, og de fleste kommunale ordningene har et betydelig høyere beløp til utbetaling pr person enn staten.



Er målet nådd?

Formålet med både Stortingets billighetserstatning og kommunens oppreisningsordning var gjennom et økonomisk vederlag å ta et moralsk ansvar og gi en uforbeholden unnskyldning til de som hadde vært utsatt for uverdige omsorgsforhold og overgrep. Om dette har lyktes vet vi lite om. Mange barn plassert av det offentlige og som har opplevd uverdige omsorgsforhold og overgrep får ingen kommunal oppreisning, da de faller utenfor de etablerte ordninger. De kan enten ha blitt plassert av barnevernet i en kommune som ikke har opprettet en oppreisningsordning, eller at vedtektene i kommunen ikke innbefatter det omsorgstilbudet kommunen plassert de i. Ingen kommunale vedtekter så langt har innbefattet barn som kommunene plasserte i andre spesialskoler enn spesialskoler for atferdsvanskelige. Det finnes omfattende dokumentasjon på omsorgssvikt og overgrep blant annet i spesialskoler for evneveike og spesialskoler for døve. Her har blant annet Levanger kommune en utfordring.



Godt er det imidlertid at tidligere barnevernsbarn i flere intervju har gitt uttrykk for tilfredshet over at de, gjennom granskinger og oppreisningsordninger, har fått anerkjent sin opplevelse og at deres historier har blitt trodd. Det har hatt betydning for deres selvfølelse å få aksept for at det er blitt begått urett mot dem. En lekse det offentlige bør lære av dette er at forsømmelser ovenfor barn kan og bør svi på pungen.



torbjorn.bolstad@hist.no

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus