Ofte blir det hevdet at kristne må støtte den moderne stat Israel. Kristen teologi og etikk gir langt mer nyanserte svar.

Det finnes sterke krefter, også i Trondheimsområdet som søker å gi ett svar på spørsmålet om hvordan vi skal forholde oss til den moderne stat Israel, skriver kronikkforfatterne. Foto: Dan Balilty, Ap

Nidaros bispedømme og prostene i Trondheim er med på å arrangere to seminarer, ett for kirkelige ansatte, også i frikirkene, og ett åpent møte. Begge skjer 30. april – det åpne kveldsmøtet i Bakklandet menighetssenter – med den målsetting å gi trygghet og frimodighet i møte med bibelske tekster og i møtet med den moderne stat Israel.

Det finnes sterke krefter, også i Trondheims-området som søker å gi ett svar på spørsmålet om hvordan vi skal forholde oss til den moderne stat Israel. Kort fortalt lyder dette svaret slik: Vi er kalt til å velsigne Israel, og den som setter seg opp mot Israel setter seg opp mot Guds vilje. Noen vil også si at Gud har åpenbart og åpenbarer seg gjennom staten Israel, slik at den dermed får en guddommelig status.

Et slikt svar tar ikke inn over seg teologien, blant annet at ordet Israel har en rekke betydninger. Ordet Israel betyr også noe langt mer og større enn den historiske nasjonen Israel, nemlig alle som har valgt å følge Gud, slik vi lærer i julesalmen 'Å kom Immanuel'. Når vi synger 'er fødd for deg du Israel' er det altså ikke den moderne staten vi synger om.

Videre, selv om Gud valgte seg ut et folk, var det for å bringe frelse ut til alle verdens folk, slik vi lærer i Guds første kallelse av Abraham i 1. Mosebok kapittel 12. Og når landløftet bekreftes en rekke ganger i Det gamle testamentet er dette uttrykk for Guds trofasthet. I Det nye testamentet får dette landløftet en utvidet betydning, slik vi blant leser i Romerne 4 ('arve verden'). Det nye testamentet sprenger alle grenser mellom folkene, slik vi blant annet leser i Efeserne 2 og Romerne 9 – og i Jesu formaning av disiplene i innledningen til Apostlenes Gjerninger.

Samtidig må vi erkjenne at kirkens historie er en historie om anti-judaisme, og at altfor mange kristne har tatt avstand fra og mistenkeliggjort jøder. Den måten noen kristne forholder seg til den moderne stat Israel på strider også mot vanlig kristen etikk. Det som oppleves som Gudgitte rettigheter forstås å stå over og tilsidesette menneskerettighetene. Ved å støtte de kreftene som er mest aggressive og som arbeider for full israelsk kontroll over Judea og Samaria støttes fordriving og urett. Den sikkerheten som både israelere og palestinere ønsker og fortjener blir ikke fremmet ved eksempelvis å ekspandere bosettinger.

Mot en slik forståelse må det minnes om at landet ikke tilhører et folk, men Gud. Videre understreker Jesus at det er Gud som er historiens herre, ved å advare disiplene i innledningen til Apostlenes Gjerninger: 'Det er ikke dere gitt å kjenne tider og stunder…' Vi sier ikke at vi har alle svarene eller har full innsikt i Guds vilje, men vi vil likevel at Guds universelle frelsesplan og Jesu forsoningsverk og budskap om rettferdighet og verdighet skal være de briller vi bruker når vi leser bibelske tekster. En slik lesning må ikkeignorere de mange historiske, religiøse, kulturelle og emosjonelle bånd dagens jøder har til det aktuelle landområdet og til staten Israel .

En slik lesning betyr også at vi må styrke båndene til palestinske kristne. Disse er viktige brobyggere, og opplever seg ofte sviktet av vestlige kristne. Det er flere grunner til at lokale kristne emigrerer, men svært vanskelige liv og framtidsutsikter som følge av okkupasjonen er langt viktigere enn islamisme, ifølge en undersøkelse gjort for det palestinske ressurssenteret Sabeel.

Hva er så grunnen til at vi retter oppmerksomheten mot staten Israel når det definitivt skjer enorme lidelser også i nabostatene? Svaret er at Bibelen brukes til å forsterke konflikten.,

Vi advarer ikke mot å være Israelvenn, enten dette er motivert av jødenes spesielle plass i Guds frelsesplan, lidelsene til det jødiske folk eller positive trekk ved det israelske samfunnet. Det vi advarer mot er en støtte til at staten Israel har rett til å ekspandere og fordrive palestinere, som springer ut av det vi mener er selektiv bibellesning. En slik bibellesning brukes politisk, til å vanskeliggjøre løsninger.

Vi vil inspirere til en mer inkluderende bibellesning!