Det er ikke bare næringsaktører som tjener på tidenes kultursommer i Trøndelag.

Noe har skjedd: Ingenting virker lenger råttent i Kultur-Trøndelag. Publikum kjøper billetter. Arrangørene tar større sjanser. Det er en heldig symbiose med flotte ringvirkninger for hele regionen. I sommer skal vi virkelig høste de friske fruktene.

De største arrangementene er allerede suksesser. Den ambisiøse Granåsen-konserten med Bruce Springsteen solgte ut på 21 minutter. Det er en seier for Trondheim, hvor forsøk på «store konserter» tidligere har strandet i naboklager, skyhøye forventninger, vanskelige rammebetingelser eller skuffende oppmøte.

Derfor har vi allerede slått fast at dette blir tidenes kultursommer i Trøndelag. Aldri før er det solgt flere konsert-, spel- eller festivalbilletter til arrangementer i vår region. Nær 350 000 publikummere gleder seg. Det er positivt for det lokale næringslivet, fordi omsetningen kan komme opp i flere hundre millioner kroner.

Det er liten tvil om at arrangører, restauranter, ølbryggerier og overnattingssteder går gode sommermåneder i møte. Men disse er ikke de eneste som tjener på at kulturen blomstrer. Når man leter etter verdien av kultur, er det lett å ty til regnskapene. Den viktigste verdien kan imidlertid ikke spottes med det blotte øye.

Det kan være den mektige følelsen av samhold og fellesskap, som når du sammen med venner lar deg oppsluke av musikken på en konsert. Det kan være den befriende følelsen av egenverdi, som når du opplever at en scene i et spel snakker direkte til deg. Eller det kan være fornemmelsen av å bli utfordret, som når du i møte med noe vanskelig eller uforståelig begynner å gruble.

Det er samfunnet vårt som tjener på kultur. At kulturarrangementer går økonomisk godt, er imidlertid en forutsetning for at de overlever og gjentas. I sommer ser alt ut til å lykkes. I fortsettelsen blir det viktig å ikke ta vann over hodet. Det er under ti år siden overdrevne ambisjoner veltet eller skadet viktige festivaler som Storåsfestivalen, Olavsfestdagene og Hell Music Festival.

Overfor publikum blir det også viktig å minne om at kultur ikke er sesongvare. Regionen trenger bestandige og gode kulturtilbud gjennom hele året. Løser du for eksempel billett til Granåsen i sommer, håper vi du også avlegger en av byens mindre konsertscener et besøk i vinter. For alt henger sammen med alt. Og verdien av kultur er ofte høyere enn inngangsbilletten.