Sykkelbyen Trondheim har de siste årene gjort mye for å legge forholdene til rette for mer sykling. Skal den positive utviklingen fortsette trengs det enda flere tiltak.

Mange nye hovedinnfartsårer fra bydelene er kommet på plass gjennom Miljøpakkens midler, men i Midtbyen er forholdene fortsatt for dårlige for de som ferdes på to hjul.

Trondheim kommune har tatt mål av seg til å bli Norges beste sykkelby. I sykkelstrategien for kommunen heter det at sykkelandelen skal dobles, og flere barn, unge og kvinner skal frem mot 2025 velge sykkelen som transportmiddel. Da må det legges vekt på at det skal oppleves tryggere å sykle. Sykkelveinettet må knyttes sammen på en bedre måte enn i dag, og det må skapes flere parkeringsplasser for sykler.

De siste årene har antallet elsykler økt voldsomt. Det er en positiv utvikling som vil føre til at enda flere setter bilen igjen hjemme. Men fortsatt mangler det egnede plasser der det er trygt og sikkert å parkere kostbare sykler. Trondheim kommune bør ta lærdom av Bærum og Oslo som nå bygger sykkelhoteller i tilknytning til t-banenettet. I arkitektkonkurransen om de nye hotellene stakk studenter fra Trondheim av med seieren. Det er lett for kommunen å høste erfaringer og få inspirasjon fra firmaet R+F+S Arkitekter i Trondheim for å få gjennomført ordninger som gjør det mulig å parkere sykler under tak.

I planene for sykkelbyen foreligger det konkrete planer for å øke antall sykkelplasser på gateplan. Det er en viktig målsetting, men neppe nok. Med tanke på dagens sykkelpark er det grunn til å tro at flere ville ha valgt sykkel inn til Midtbyen dersom det hadde vært mulig å parkere sykkelen under tak og bak låste dører. Parkeringshusene i Midtbyen, de nye knutepunktene og holdeplassene for metrobussen og Trondheim sentralstasjon er lokaliteter som burde vært egnet for slike sykkelhotell.

Trafikkundersøkelser fra 2013–2014 viser at 9 prosent sykler i Trondheim, det er den høyeste andelen syklende i hele landet. Det utgjør 45 000 sykkelturer per dag. Vi trenger enda høyere ambisjoner på vegne av sykkelbyen Trondheim. Selv om vi bor i en by der det er mye vær og vinter, kan god planlegging og ambisiøse mål få sykkelandelen til å vokse enda mer. Det vil alle ha fordel av.