Handelen i Midtbyen går ned. Størst nedgang opplever butikkene som i stor grad konkurrerer mot den økende netthandelen.

Bokhandlerne, klesbutikkene, sportsbutikkene og skobutikkene er blant de som sliter mest. Totalt er omsetningsnedgangen på litt over fire prosent, sammenlignet med året før. Målsettingen om en økning i handelen ble ikke nådd, og handelsstanden uttrykker bekymring. Blant annet pekes det på at omsetningssvikten kan forklares med at gater stenges for biler, og at antall parkeringsplasser er redusert.

Det er en for enkel forklaring. Fremtidens bysentra må basere seg på løsninger som er bærekraftige og skaper bedre opplevelser og miljø. Flere parkeringsplasser og mer biltrafikk er ikke den riktige veien å gå. Utviklingen har gått i retning av færre biler i byen, og det bidrar til en mer positiv opplevelse av å spasere i bygatene. Enda bedre kollektivtransport vil skape bedre byrom, mer liv i bygatene og mer handel. Handelsstanden trenger en mer offensiv holdning til hvordan sentrum skal konkurrere mot kjøpesentrene som baserer seg på biltrafikk og gratis parkering.

Netthandel er kommet for å bli, og vil fortsette å overta større andeler av markedet for særlig klær, sko og bøker. Butikkene som konkurrerer mot nettbutikkene kan skaffe seg flere kunder ved å satse på kompetanse, gode råd og veiledning. Kundene må gis gode opplevelser av å komme inn i en butikk der varene er fysisk til stede og betjeningen er i stand til å gi gode råd. Det er viktig å ivareta mangfoldet slik at de som vil handle her ikke må til kjøpesentrene for å skaffe enkelte produkter.

Midtbyens fremtid henger sammen med den øvrige byutviklingen. Folkeliv, opplevelser og handel krever gode bymiljø og arrangement som trekker folk til byen. Men en midtby må være mer enn et sted der vi klipper håret på hverandre, eller inntar et måltid i ny og ne. En byutvikling som legger bedre til rette for å skape sentrumsnære boliger og nye arbeidsplasser, er viktige tiltak for å holde liv i hjertet av Trondheim.