Adresseavisen mener

Aldri har Trondheim trengt bussjåførene mer

Saken oppdateres.

De siste ukene har mange unge spekulert mye på hva de skal bli. Opptaket til videregående og høyere utdanning er en årlig påminnelse om hvor mange muligheter som finnes, og hva som er mest populært. Ikke alle jobber får like mye oppmerksomhet. Adresseavisen kunne mandag fortelle at det er altfor svak rekruttering til bussjåføryrket. Ikke nok med at det mangler mange sjåfører, gjennomsnittsalderen er høy og det er stort gjennomtrekk i bransjen. I Trondheim er situasjonen prekær. Det trengs godt over 100 nye bussjåfører for å bemanne alle rutene.

LES OGSÅ: Sjåførmangel truer den nye rutestrukturen i Trondheim (PLUSS)

Det er ikke åpenbart hvorfor det er slik. En bussjåfør har et stort ansvar for liv og helse, kommer i kontakt med mange mennesker og gjør en svært viktig innsats for samfunnet. Både folks dagligliv og våre lokalsamfunn er helt avhengig av at kollektivtrafikken fungerer godt. En trenger ikke være noen spåmann for å skjønne at behovet bare vil bli større de neste årene. En bussjåfør burde derfor ikke bare være en mann med godt humør, men også en kvinne med lyse framtidsutsikter. En undersøkelse Urbanet Analyse har gjort på oppdrag fra NHO, viser at det trengs 1000 nye bussjåfører årlig fram mot 2030.

I 2019 skjer en betydelig omlegging av kollektivtrafikken i Trondheim. De mye omdiskuterte metrobussene skal inn i trafikk, noe som innebærer en betydelig økning i både antall busser og avganger. Forhåpentligvis vil Trondheim som kollektivby få et stort løft. Operatørene Nettbuss og Tide Buss trenger langt flere sjåfører enn i dag for å sikre drift av rutene. Samtidig vil mange av dagens sjåfører gå av med pensjon de nærmeste årene. Jobbmulighetene er med andre ord både gode og trygge. Det har kanskje ikke så mange fått med seg.

Vil du ha ukas meninger gratis i innboksen? Meld deg på vårt nyhetbrev via denne lenken

Hvilke yrker som oppleves som attraktive, vil alltid variere. Det henger ikke på greip at en flykaptein har høy status, mens bussjåføryrket sliter med rekruttering. Det positive er at dette ikke er hugget i stein. Både busselskapene og Atb har et stort ansvar for å gjøre arbeidsplassen god og interessant. Det handler om alt fra lønn, kompetanse, sosiale forhold og anseelse. Men også vi som brukere bør tenke litt på hvordan vi ter oss i møte med ulike yrkesgrupper. Høflighet og respekt bør være en like stor selvfølge på bussen som på kontoret.

Gikk du glipp av disse?