Selv om det er en absurd tanke å flytte vekk fra sine kunder, har travsporten gjort byutviklingen en tjeneste ved å selge den sentralt beliggende Leangen travbane til boligformål. Siden salget har travfolket vært på forvirret leting etter et nytt sted å etablere seg.

Over alt møter de hindringer i form av høye tomtepriser eller jord- og myrvern. Det er ikke enkelt å finne et sted som oppfyller kravspesifikasjonen uten å ligge helt avsides. Sentralorganisasjonen i Oslo er tydelig på at de kan komme til å overprøve et valg de mener er uegnet. Nærhet til befolkningssentra, lett atkomst og fremtidig verdistigning vektlegges.

Travfolket lander etter alle solemerker på Malvik. Et dristig valg ettersom alle nødvendige avklaringer med myndighetene mangler. Tomta ved Leistadkrysset er ettertraktet av både handel og næringsliv. For å stå imot presset har Malvik kommune gitt området status som kjerneområde for landbruk med 50 års vern. Malvik Bondelag reagerer kraftig.

Det er et sunt prinsipp at samfunnet verner den jorda som skal brødfø oss i fremtiden og beskytter sårbare naturtyper som har store skjulte verdier. Myr er et viktig karbonlager og har fått et minst like sterkt vern som dyrket mark.

Nå foreligger det en plan for erstatning av jordbruksareal til berørte gårdbrukere. Travsporten har fått en verdifull sponsor i Nye Veier, som ser store besparelser i å dumpe ca 150 000 kubikkmeter tunnelmasse like ved utløpet av Væretunnelen. Det vil spare både tid og penger, og ikke minst sparer det miljøet ved at man slipper lang transport.

I denne saken kommer myndighetene lett i den situasjon at det ideelle kan bli det godes fiende. Et sted må travsporten få lov til å etablere seg. Sporten er sprunget ut av landbruket og er nesten for en grønn næring å regne. Landbruk hører bedre sammen med hest enn med handel og industri, og kan gi gjensidig utbytte for begge parter.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter