Den som har råd til å betale en trekvart million for en bil, tåler også regjeringens elbilavgift.

Statsbudsjettet skapte dyster stemning blant elbileiere. Regjeringen vil innføre en såkalt «Tesla-skatt», en avgift på tunge elbiler. Det er et godt forslag. En Tesla er lydløs, ikke vektløs, og sliter like mye på veiene som en brølende firehjulstrekker med diesel på tanken. Norske veier vedlikeholder ikke seg selv, og det er rimelig at elbilsjåførene bidrar til spleiselaget.

LES LEDEREN: Privatbilene må vike når bussene skal fram

Norge er et foregangsland i overgangen til en utslippsfri bilpark. Vi har grunn til å være stolte av at Norge har flest elbiler per hode i verden. Det skyldes ikke minst at subsidieringen av elbiler har gitt norske bilkjøpere gode grunner til å velge elektrisk, og dermed miljøvennlig. Samtidig har elbilfordelene en utløpsdato. Frankrike og Storbritannia vil forby produksjon av fossilbiler innen 2040. Ifølge Financial Times har Kina, verdens største bilmarked, liknende planer. Det vil skjerpe konkurransen om å produsere bedre og billigere elbiler. Da er det bare et spørsmål om tid før elbiler kan konkurrere mot fossilbiler uten støtteordninger.

Christina Bru, leder for Elbilforeningen, frykter at avgiften vil kvele etterspørselen i det norske elbilmarkedet. Engstelsen er antakelig basert på danske erfaringer. Fram til 2015 var danske elbiler fritatt fra en importavgift på 180 prosent. Den danske regjeringen vedtok å fase den inn importavgiften på elbiler i 2015. Resultatet var at elbilsalget sank som en stein. Nå har den danske regjeringen slått retrett. De krysser fingrene for at etterspørselen vil ta seg opp igjen.

LES KOMMENTAREN: Flere veier ut av fossilsuppa

Avgiften regjeringen har foreslått, vil neppe gi danske tilstander på det norske elbilmarkedet. Hovedgrunnen er at den kun rammer de dyreste Tesla-modellen. S-modellen, som koster rundt 700 000 kroner, blir to prosent dyrere, mens X-modellen, som har en prislapp på over 800 000, vil bli omtrent ti prosent dyrere. Har man lommebok til å punge ut mer enn en trekvart million kroner for en bil, har man råd til de nye avgiftene også.

Før eller siden må mange av elbilfordelene fjernes. Hvis ikke, vil staten tape store penger. Da er det klokt å fase dem ut gradvis, slik regjeringen nå gjør. Alternativet er at de fleste av subsidiene fjernes samtidig. Da kan vi for alvor få danske tilstander i Norge. Det bør ingen ønske seg.