E6 sør for Trondheim er en god anledning for en regjering som har sagt at den vil bygge mer vei og gjøre det sammenhengende og raskere.

Foto: VEGARD EGGEN

Mange hadde håpet på fete budsjettlekkasjer da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for to dager siden møtte den midtnorske transportsektoren. Det kom ingen lekkasjer. Likevel er det forventninger om at regjeringens forslag til statsbudsjett i neste uke vil sette fart i arbeidet med å gjøre E6 sør for Trondheim rettere og bredere.

Få steder egner seg så godt for rask oppstart som E6-strekningen fra Melhus til Ulsberg. E6 sør kan faktisk bli et kinderegg, der det er mulig å oppfylle tre ønsker på en gang: regjeringen får et utstillingsvindu, bilister og transportnæring får ny vei og det blir mulig å vise i praksis at sammenhengende veibygging er smart.

Regjeringen kan få vist frem at den mener alvor med løfter som innebærer at det bygges mer vei, og at det bygges raskere og smartere, ikke tregt, stykkevis og delt som i dag. På visse vilkår trenger Statens vegvesen kun fem år på å bygge den 70 kilometer lange strekningen fra Ulsberg til Melhus. Mye av veistrekningen er ferdig planlagt og regulert, noe er også fiks ferdig. De siste kommunale reguleringsplanene er ventet vedtatt i 2016. Det er bare å sende ut de første anleggsmaskinene.

Det nyeste prisanslaget fra Statens vegvesen viser at regningen vil bli formidabel. Firefeltsvei fra Melhus til Støren vil koste ni milliarder kroner. To- og trefeltsvei fra Støren til Ulsberg har en prislapp på seks milliarder. 15 milliarder er veldig mye penger, men med sammenhengende bygging er det, ifølge Vegvesenets beregninger, mulig å spare 5–10 prosent. En stor del av nyveien skal trolig betales av bilistene. Staten og bompengebetalerne har derfor en felles interesse i sammenhengende og effektiv bygging.

Trønderske trafikanter er ikke vanskelig å overbevise om at sammenhengende veibygging er smart. Alle som stanger i kø på E6 over Heimdalsmyra ser hvor uheldig det er når en firefeltsvei brått innsnevres til to felt med møtende trafikk.

Ved å stille opp økonomisk sammen med trafikantene, kan regjeringen få det som ikke fungerer i dag, til å bli et utstillingsvindu i morgen.