Det digitale rotet i statlige etater avslører at det er behov for grundig rydding i statlige virksomheter.

Statens digitale motto ser ut til å være «hver etat sin postkasse». Dagens Næringsliv har avdekket at rot, motstridende interesser og parallelle utviklingsløp preger statlige virksomheters digitale satsing. Resultatet for brukerne av offentlige tjenester, det vil si oss alle, er at ting blir unødig vanskelig og at vi må forholde oss til ulike digitale løsninger. Den andre alvorlige konsekvensen er at når ulike offentlige etater lager hver sin digitale postkasse, er det en enorm sløsing med penger.

E-boks og Digipost heter løsningene som er valgt som statens leverandør av offentlige brev. Kommunesektoren har utviklet sin egen løsning. Videre har helsedirektoratet konkludert med at ingen av de eksisterende løsningene tilfredsstiller deres behov. Lånekassen har sin egen løsning og skatten kommer via Altinn, som Nav derimot ikke vil bruke. Slik kan det ikke være.

Staten har som ambisjon at alle statlige virksomheter som sender post på papir skal kunne kommunisere digitalt innen første kvartal i 2016. Regjeringen har varslet at den neste år vil legge frem en reform for mindre byråkrati og mer effektivitet i offentlig sektor. Rotet med digital post bør være et punkt i en slik opprydding.

Det blir ikke enkelt, siden hver av de seks offentlige instansene som har sine egne digitale postkasser, har gode begrunnelser for hvorfor de ikke kan gjøre bruk av fellesløsninger. På den annen side er det så åpenbart feil med sprikende statlige staur, at det av den grunn er en takknemlig jobb for regjeringen å rydde opp i digitalt tullballeri.

Skatteetaten har gjennomført den digitale transformasjonen på en veldig god måte. Det bør heller ikke være umulig for andre offentlige virksomheter. Det må videre være en selvfølge at offentlige etater kommuniserer med brukerne av offentlige tjenester på den samme plattformen og gjenbruker systemer og it-løsninger. Offentlig sektor har mye å lære av bankene. Deres selvbetjening på nett tar mange i dag som en selvfølge, er enkel å bruke og har høy tillit.

Offentlig sektor får fortjent ros for å være langt fremme på mange områder, men på digital kommunikasjon spriker det i alle retninger.