Et nytt skattesystem må forankres i et bredt forlik i Stortinget. Det er enda viktigere enn innretningen av de enkelte skattene.

Skatteforslag: Leder av skatteutvalget, Hans Henrik Scheel overleverte utvalgets rapport til finansminister Siv Jensen. Foto: Ruud, Vidar, NTB scanpix

Sist gang det norske skattesystemet ble vesentlig endret, var i 1992. Det var et bredt, tverrpolitisk flertall i Stortinget som til slutt stilte seg bak. En rekke ting er justert siden den gang, men ikke de grunnleggende prinsippene om hvordan personer og bedrifter beskattes. Dagens skattesystem har sine svakheter. Men alt i alt har det vært robust og bidratt til Norges økonomiske klassereise.

Utvalget som la frem innstilling i går, skulle i utgangspunktet foreslå endringer i bedriftsbeskatningen. Forslaget om å senke satsen på selskapsskatten til 20 prosent er lite kontroversielt. Men i Norge er det ikke mulig å skille bedriftsskatten og personskatten. Derfor foreslår utvalget, som er ledet av Hans Henrik Scheel, også omfattende endringer i beskatningen av personer.

Det var den rødgrønne regjeringen som oppnevnte Scheel-utvalget, og det er den blåblå som tar imot utvalgets forslag. Vi håper det kan være et bilde på det som bør bli resultatet: Et nytt, bredt skatteforlik. Regjeringer og storting må gjerne hale og dra i skattesatser og enkeltsaker. Men det er få ting som er så skadelig som omskiftelige og uforutsigbare skatteregler. Derfor bør det være bred enighet om de store linjene.

Det er lett å avvise eller omfavne enkeltpunkter i forslagene som er lagt frem. Beskatning av eiendom, mindre fradrag for rentekostnader, fjerning av en rekke fradragsposter og strengere beskatning av leieinntekter har allerede skapt debatt. Det vil også bli strid om forslaget om å flytte eiendomsskatten fra komunene til staten. Men det er avgjørende at politikerne som skal vurdere, og etter hvert ta avgjørelser, ikke mister av syne at skattesystemet først og fremst er en helhet.

Forslaget om skatteskjerpelse på gjeldsrenter og leieinntekter kan tas som eksempel. Det vil ramme mange, men det må også vurderes om lavere skatt på andre områder likevel gir helheten i skattesystemet en rettferdig og treffsikker innretning.

Scheel-utvalget har ikke lagt på bordet en rekke løsrevne forslag, men en god invitasjon til en bred skattedebatt.