Innføring av grønn beskatning gjør at det vil ta flere år før skattesystemet blir vesentlig endret.

Grønn skattekommisjon vil helt sikkert utfordre like mye som de skatteendringene vi har sett konturene av denne uken. Illustrasjonsfoto: Norske Skogs papirfabrikk i Skogn. Foto: FOTO: LEIF ARNE HOLME, Adresseavisen

Forslagene fra Scheel-utvalget har fått ros og ris, og vil bli bøyd og tøyd i måneder og år fremover. Noen av forslagene kan leve lenge på tegnebrettet før de eventuelt blir en del av skattesystemet. Andre endringer kan bli innført etter hvert.

Et nytt skattesystem er ikke bare avhengig av skjebnen til forslagene fra Scheel-utvalget. Innen 1. desember 2015 skal en grønn skattekommisjon legge frem forslag til hvordan skattlegging skal vris mot klima- og miljøskadelig aktivitet. Arbeidet ledes av NTNU-professor Lars-Erik Borge. Utvalgets mandat er så omfattende at det kan medføre en betydelig omlegging av hva som skattlegges. Grønn skattekommisjon vil helt sikkert utfordre like mye som de endringene vi har sett konturene av denne uken.

Summen av Scheel og grønn skattekommisjon er at ting tar ekstra lang tid når det handler om skatt. Det er ikke nytt, men viktig for å forstå både komplekse sammenhenger og at innretningen av skattesystemet har stor betydning. Det eneste som er sikkert om skatteforslagene som ble lagt frem tirsdag, er at de største endringene ikke vil komme raskt. Det er også grunn til å tro at det som til slutt blir vedtatt, ikke vil bli som forslagene, selv om det var mye der som bør få støtte.

Utrederne i Scheel-utvalget har flyttet på veldig mange milliarder kroner. Når selskapsskatten og skatt på alminnelig inntekt for personer justeres fra 27 til 20 prosent, vil det koste statskassen anslagsvis 90 milliarder kroner. Det vanskeligste for politikerne blir ikke å vedta en lavere skattesats, men å bli enig om hvordan dette skal tas inn igjen i andre deler av skattesystemet. Det er lettere å kutte i skattene enn å øke dem, og nye skatter er det særdeles vanskelig å bli enig om.

Skatteutvalget velger å hente penger til statskassen ved å kutte i de mest kontroversielle fradragene på skatteseddelen. De mener det er skattefaglige grunner for å gjøre det slik. Men det er også politisk provoserende å kutte fradrag for boligsparing for ungdom, fagforeningskontingent, pendlere, særordninger for finnmarkinger og fradrag for gaver til frivillige organisasjoner.

Alle partier har fått sine spark på leggen fra skatteutvalget.