200 000 passasjerer ble rammet. Pilotene fikk en slags midletidig ansettelsesgaranti, og Norwegian-sjef Bjørn Kjos fikk folkets sympati.

EPSON scanner image

Flyene var på vingene igjen i går ettermiddag. Elleve døgn med flystreik, den alvorligste konflikten i Norwegians historie, er over. Resultatet er ingen vinner, men mange tapere, og verst gikk det ut over alle de uskyldige tredjepersonene, altså passasjerene.

Streiken var lovlig. Konflikten ble usedvanlig fastlåst fordi den handlet om prinsipper, ikke penger. Konfliktens kjerne var flygernes krav om ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle, uavhengig av hvilket Norwegian-selskap de jobber for. Kravet ble ikke innfridd, men en garanti for ansettelse i flyselskapet i tre år ble til slutt gitt. Hvor mye garantien er verdt, er omstridt. Norwegian har bestilt over 200 nye fly som skal bemannes med piloter.

Flygerne som har streiket har rett til fri halve året og millionlønn. Betingelsene pilotene har forklarer kanskje hvorfor folkemeningen er på Bjørn Kjos sin side. En Facebook-gruppe som støtter Kjos, har fått 36 000 medlemmer. En meningsmåling for VG viser at 48,6 prosent av de spurte har sympati med Norwegian-sjefen.

Privilegerte piloter har minst like lite sympati i en streik som flygeledere og heismontører. Derfor er det kanskje ikke så rart at folkemeningen er på flyselskapets side. Samtidig er det en realitet at Norwegian har valgt en knallhard linje for å vinne markeder i en tøff internasjonal konkurranse.

Pilotene startet konflikten med en dårlig sak, og endte opp med et dårlig resultat. Det blir nå forsøkt fremstilt på beste måte. Det kan kanskje gi husfred for Bjørn Kjos i de meget krevende årene flyselskapet står foran. Konflikten i Norwegian har vist hva internasjonal kapitalisme innebærer for et selskap med hovedbase i Norge.

For Norwegian er kanskje den største fordelen å ha en sjefspilot alle kan se, også på TV – Bjørn Kjos. Det er mange år siden SAS hadde en tilsvarende frontfigur. Vi må tilbake til svensken Janne Carlzon eller trønderen Jan Reinås.

Derfor kan kanskje Norwegian tåle en slik konflikt, med alle de tapene den har gitt.