Makten over dagligvarehandelen er samlet på urovekkende få hender. Vi trenger lover som sikrer mangfold i butikkhyllene og forbrukernes interesser.

Matkjedeutvalgets maktanalyse viste at de store matvarekjedene har økt sin makt i forhold til de andre leddene i verdikjeden. Problemet er blitt enda større etter at Coop har fått tillatelse til å kjøpe Ica. I dag er det tre store aktører som til sammen omsetter for 160 milliarder kroner. Det betyr i praksis at tre innkjøpssjefer bestemmer hva fem millioner nordmenn skal spise.

Analyseselskapet Oslo Economics har sjekket prisutviklingen på varene i norske butikker i perioden 2011 til 2014. Resultatet viser at det er de store dagligvarekjedene som tjener mest når prisene stiger, ikke de som produserer maten. Dette er tilfeldigvis også landets aller rikeste personer, familiene bak butikkjeder som Kiwi, Meny og Rema 1000.

Mange har reagert etter at NRK Brennpunkt viste hvordan små aktører og kvalitetsprodusenter blir presset ut av butikkhyllene. Det grelle eksempelet var en halv million marsipangriser fra Hval sjokoladefabrikk som havnet på søppelfyllingen fordi Nidar angivelig hadde kjøpt hylleplassen for julemarsipan. Det hjalp ikke at produktene fra den lille sjokoladefabrikken i Vestfold hadde vunnet flere forbrukertester.

En del av problemet er at de store butikkjedene kan styre hvem som kommer inn i hyllene ved å sette høye hyllepriser. Samtidig lager butikkjedene egne produkter som ofte er kopier av de andre merkevarene. I forhandlingssituasjonen er de både innkjøper og konkurrent. De store leverandørene, som Tine og Orkla, innrømmer at de bruker store beløp på bonuser og rabattavtaler til matkjedene. Små aktører blir sjanseløse.

Et av forslagene fra Matkjedeutvalget er en lov om god handelsskikk. Den nye loven vil gripe inn i rammene rundt forhandlingene mellom dagligvarekjedene og leverandørene. Målet er å gi forbrukerne bedre utvalg, tilgjengelighet, kvalitet og lavere priser. Regjeringen bør samtidig vurdere et forbud mot kjøp av hylleplass i butikkene, slik de har innført i Storbritannia.

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) har tidligere vist at hun kan være hard i klypa. Hun må nå rydde opp i uskikker og uheldig maktkonsentrasjon i dagligvaremarkedet.