Tog bør være løsningen for transportutfordringene, men det er høyt opp og langt frem.

Foto: Frank Cadamarteri

Linda Hofstad Helleland (H), leder i Stortingets transportkomité, er veldig offensiv i troen på tog som fremtidens transportmiddel. Hun lover massiv satsing på både gods og persontrafikk på trønderske togspor i årene som kommer. Det høres veldig bra ut, og enda bedre er det hvis løftene blir realisert.

Det er tøff konkurranse om samferdselspenger, også til jernbane. Regjeringsplattformen sier at intercity på Østlandet skal prioriteres, men det heter i det samme dokumentet at det også skal satses på skinnegående persontransport i og rundt de store byene.

Det er et sørgelig faktum at utfordringene på trønderske jernbanespor er mildt sagt enorme. Skal jernbanen spille en viktig rolle i fremtidens transport, må det bygges dobbeltspor, det må elektrifiseres og det må nytt vognmateriell på skinnene.

Tog kan bli en viktig brikke i samfunnsutviklingen, men det forutsetter vilje til å satse svært store beløp i mange år. At dette vil bli krevende, ser vi av diskusjonen om logistikknutepunkt. Når flertallet i bystyret i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag krever samlet og ikke trinnvis utbygging, har det skapt usikkerhet om godsterminalen vil få plass i neste nasjonal transportplan, som er Stortingets prioriteringsliste i samferdsselssektoren.

For kommunene fra Trondheim til Steinkjer forventes en folketallsvekst på 52 prosent de neste 30 årene. Med en effektiv jernbane, vil mye av denne veksten skje i nærheten av trafikknutepunkt. Det vil være en fordel både for Trondheim og for kommunene langs denne aksen at det bygges boliger ved en elektrifisert og dobbeltsporet jernbane, der det går effektive pendeltog hele dagen. Mulighetene for å utnytte togets styrke er minst like gode sør for Trondheim. Alt dette forutsetter at Hofstad Helleland og regjeringen lar ord bli til handling.

Regjeringen har varslet en stortingsmelding som blant annet vil ta opp organiseringen av jernbanesektoren. Det er viktig det også, men i et land der jernbane er blitt nedprioritert i flere tiår, trengs ikke bare nye ideer, men også veldig mange nye penger.