Bomringen i Trondheim bør evalueres. Det trengs ingen omkamp om bompenger, men om hvem som skal betale og hvem som bør slippe.

Første versjon av bomringen i Trondheim var i drift fra 1991 til 2005. Dagens utgave av bomringen ble etablert i 2010. Bildet er fra bommen ved Sluppen. Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen

Fylkestinget i Sør-Trøndelag har vedtatt at det skal bestilles en evaluering av innkrevingssystemet i Miljøpakken. Det er et godt forslag. Bomringen versjon 2 ble satt i drift for fem år siden. Nå er det påkrevd med en fordomsfri gjennomgang.

En evaluering vil ikke føre til at bomringen blir avviklet. Det er det heller ingen grunn til. Bompenger er en omstridt form for skattlegging, men det virker. Pengene kommer inn, staten bidrar og det skjer forbedringer i trafikken både i stor og liten skala. Også den første versjonen av bomringen i Trondheim ble endret og justert. I 2005, da bommene ble skrudd ned etter 15 år med innkreving, var ordningen blitt vesentlig endret fra starten i 1991.

En rettferdig bomring finnes ikke. Alle former for skattlegging kan skape urettferdighet, men bomringen i Trondheim bør bli vesentlig bedre. De tettest befolkede områdene av byen ligger innenfor bomringen. Mange som bor der, betaler lite og får mye. Derimot opplever utenbys pendlere at de betaler mye og får lite. Fylkesvaraordfører Arne Braut (Sp) mener at for mange avgjørelser om Miljøpakken blir tatt bak lukkede dører av trondheimspolitikerne. Det har han rett i, men randkommunene har et stykke på vei seg selv å takke for at det ble slik.

Det rødgrønne flertallet i Trondheim ønsket en ny bomring, og nabokommunene ble invitert til å etablere en lokal drivstoffavgift. Da randkommunene sa nei til dette, sa de også fra seg muligheten til å påvirke bomringens videre utforming. Dette har skapt et demokratisk underskudd. Bomringen påvirker lommebok og hverdag for velgere og pendlere i Malvik og andre randkommuner, men det er kun velgerne i Trondheim som ved valg kan si sin mening om dette politikkområdet. Det demokratiske underskuddet kan bli redusert for de randkommunene som blir slått sammen med Trondheim.

Erfaringene med fem års pause i innkrevingen, og enorme fremtidige behov for bedre transport, gir grunn til å se bomringen i et evighetsperspektiv.

Det gir ekstra behov for et kritisk blikk på bomringen.