Politikere kan ikke sette sin egen bekvemmelighet foran offentlighetens rett til innsyn i politiske prosesser.

Et flertall i Stortinget bestående av Høyre, Ap, Venstre og KrF har fremmet et forslag som skal begrense offentlighetens innsyn i politiske prosesser. Bakgrunnen er at Sivilombudsmannen har påpekt at kommuner med parlamentarisk styresett, som Oslo og Bergen, i lang tid har drevet i strid med loven. De har hemmeligstemplet dokumenter til møter der det ikke skal fattes endelige beslutninger. På den måten er det drevet omfattende møtevirksomhet i lukkede rom. Praksisen er begrunnet i behovet for å bli enig internt før publikum blir kjent med beslutningen.

Offentlighetsloven skal legge til rette for at offentlig virksomhet er åpen og gjennomsiktig. Den oppleves kanskje litt besværlig for politikere som vil ha ro rundt prosesser, men er avgjørende for å sikre demokrati og rettstrygghet. Istedenfor å endre praksisen vil altså et politisk flertall endre loven. Publikum vil tape på dette fordi offentligheten rett og slett mister kjennskap til hva politikere diskuterer. Da har man heller ikke mulighet til å komme med innspill og påvirke tidlig i prosessen.

Det er som regel slik at når et forum først har fattet en beslutning, skal det mye til å endre syn. Det er fort gjort at politikere blir enige på kammerset og at de formelle vedtaksmøtene reduseres til sandpåstrøing. Parlamentarisme praktiseres i dag i Nord-Trøndelag fylkeskommune. Der har opposisjonen, med rette, klaget på at fylkestingets viktighet er blitt redusert. En evaluering viser at opposisjonen opplever at de har svært liten innflytelse på beslutningene som fattes. Det hender nesten aldri at fylkesrådet blir nedstemt av fylkestinget.

Adresseavisen har ved flere anledninger hatt nytte av Trondheim kommunes vilje til å gi innsyn. Dette har gitt våre lesere unik kunnskap om tunge saker som blant annet de glemte barna i barnevernet, kraftfondskandalen og helsereisene. Slik har åpenhet bidratt til å endre systemene. Det er i dag et betydelig politisk flertall for å innføre parlamentarisme i Trondheim kommune. Parlamentarisme som styreform har mange fordeler, men kan i verste fall føre til mer lukkede prosesser.

Tilliten til parlamentarisme som styreform vil svekkes dersom forslaget om å endre offentlighetsloven blir vedtatt.