Bilister i Trondheim må regne med å måtte betale bompenger i flere tiår fremover.

På grunn av en kraftig kostnadssprekk på ny Sluppen bru, kan det bli nødvendig med bompengeinnkreving frem til 2040. Kostnadene har på kort tid økt fra 565 millioner kroner til hele 935 millioner.

Sluppen bru er i dag den største flaskehalsen i trafikken i Trondheims-området, og ny bru er det kanskje viktigste elementet i Miljøpakke 2 for å få en bedre trafikkavvikling rundt byen. Prosjektet omfatter foruten selve brua, også tilknytninger til veinettet på begge sider av Nidelven. Det er meningen at brua i neste runde skal kobles til den planlagte Byåsentunnelen. Etter planen skal arbeidet med brua starte i 2017 og være ferdig sommeren 2019.

Statens vegvesen arbeider nå med å redusere kostnadene til brua mest mulig. Selv om det kan være mulig å redusere utgiftene, vil det ikke bli mulig å komme ned på det opprinnelige anslaget. Handlingsprogrammet for Miljøpakke 2 blir rullert hvert fjerde år og går frem til 2024. Skal alle planene i programmet kunne realiseres, kan det bli nødvendig å sette i gang en Miljøpakke 3, noe som slett ikke har vært meningen. Også Byåsentunnelen og opprusting av Innherredsveien og Elgeseter gate kan bli skjøvet frem til en tredje miljøpakke.

Miljøpakken finansieres gjennom et spleiselag som består av kommune, fylkeskommune, statlige tilskudd og belønningsmidler, og ikke minst privatpersoner som betaler bompenger. Ordfører Rita Ottervik (Ap) sa før pinse til Adresseavisen at det er uaktuelt å skyve overskridelsene for Sluppen bru over på en Miljøpakke 3. Hun forventer at regjeringen går inn med økte midler for å dekke opp for de økte kostnadene. Det kan hun ikke ta for gitt.

Dersom det ikke kommer mer statlige midler til Miljøpakke 2, vil det bli nødvendig å utvide perioden for bompengeinnkreving helt frem til 2040. Det er det ingen politiker som ønsker, men de er i en tvangssituasjon.

Det er avgjørende at Sluppen bru blir realisert. For at det skal skje, må bilistene finne seg i å betale bompenger langt inn i fremtiden.