Skolekarakterene i de største byene viser at Trondheims-skolen fortsatt har et stykke å gå.

Elevene i Trondheim har jevnt over dårligere resultater enn elevene i fire av de andre storbyene. Foto: VEGARD EGGEN

Adresseavisen publiserte tirsdag en sammenligning av eksamenskarakterer og standpunktkarakterer i grunnskolen i de største byene. Resultatene fra Utdanningsdirektoratet viser at elevene som gikk ut fra ungdomsskolen i fjor i Tromsø, Stavanger, Bergen og Oslo hadde et høyere karaktersnitt enn elevene i Trondheim. De nasjonale prøvene er blitt kritisert fordi resultatene viser skoleelevers evner på prøvedagen. Summen av eksamensresultater og standpunktkarakterer viser resultater over tid. Dermed er det ikke grunnlag for den type kritikk.

Forskjellen mellom byene bekrefter resultatene fra nasjonale prøver. Mens Oslo-skolen kommer best ut i nasjonale prøver, er det elevene i Bergen som gjør det best når eksamensresultater slås sammen med standpunktkarakterer. Elevene i Trondheim har jevnt over dårligere resultater enn elevene i fire av de andre storbyene. Bare Kristiansand har lavere score.

I standpunktkarakter er Trondheims-elevene best i kun to fag: Matematikk og samfunnsfag. I grunnskolepoeng, som er summen av eksamen og standpunkt, og karakterene går fra 0 til 6, ligger Bergen 0,8 poeng høyere enn Trondheim. Forskjellen mellom Oslo og Trondheim er 0,4 poeng, i Oslos favør.

Kommunaldirektør Gunn Røstad påpeker at resultatene i Trondheim er blitt bedre de siste årene, men sier også at Trondheims-skolen har et forbedringspotensial. Denne siste erkjennelsen er viktig. I debatten om skoleresultater ender diskusjonen ofte med uenighet om måling og sammenligning av skoler, byer og kommuner. Det er viktig at politikere, administrasjon og lærere erkjenner at skolen i Trondheim kan bli bedre.

Oslo har satset mye på skole de siste årene, og resultatene kommer nå til syne. Tidligere i vår, da resultatene fra de siste nasjonale prøver ble offentliggjort, viste det seg at over halvparten av bydelene i Oslo hadde bedre resultater enn Trondheim og andre storbyer.

Trondheim har noe å lære, slik at elevene lærer mer og bedre.