Trondheims politiske flertall er for lite opptatt av resultatene i skolen. Det kler ikke kunnskapsbyen.

I dag starter et nytt skoleår, og hundrevis av barn og foreldre møter spent og forventningsfull opp til en ny tilværelse som skoleelev- og foreldre. Alt er ikke rosenrødt i skole-Trondheim.

Under de rødgrønne er det bygget mange nye skoler i kommunen, og det skal fortsette. Det har vært et mål å øke antall lærere, og dette er en ambisjon kommunens mektigste parti fortsatt vil ha, ifølge Arbeiderpartiets valgkampløfter.

I vår serie «Bykampen» har vi i sommer sammenlignet satsing og resultater i blant annet grunnskolen i landets fem største byer. Våre reportasjer viste at Trondheim er den byen som bruker minst pr. elev, men som likevel har færrest elever pr. lærer. Det er resultatet av en bevisst politisk satsing for å øke lærertettheten i skolen.

Når det gjelder elevenes resultater, markerer Trondheim seg som en middels god skoleby. I de nasjonale prøvene scorer kommunens elever nokså midt på treet. Resultatene fra eksamen i grunnskolen underbygger bildet av Trondheim som en middelhavsfarer i skolesammenheng. Blant landets største universitetsbyer var byen blant de dårligste. Her gjorde Bergenselevene det best.

Mye tyder på at det ikke er bare størrelsen på skolebudsjettene som bestemmer hva som kommer ut i form av resultater. Antall lærere pr. elev er i seg selv ikke avgjørende. Kompetansen til lærerne og deres evne til å lede elevene teller vel så mye. Her er den sittende regjeringen i ferd med å satse mer på videre- og etterutdanning av lærere, noe vi håper vil gi seg utslag i bedre resultater også i Trondheimsskolen.

De siste årene har skolene i Oslo gjort det best både på nasjonale prøver og når det gjelder eksamensresultater. Her har politikerne satt seg mål om å løfte de svakeste elevene og stimulere de sterke, samtidig som man har store ambisjoner for hele grunnskolen. Det er ikke sikkert at resultatlønn til lærerne er veien å gå, men vi er overbevist om at politikere og skoleledere i Trondheim har mye å lære av det som skjer i Oslo.

Kunskapsbyen bør ha større ambisjoner for skolen.