Norske elever trives veldig godt på skolen. Det er viktig og vel og bra, men det er opplagt at skolen også trenger et betydelig kunnskapsmessig løft. Karakterene til avgangselever fra grunnskolen bekrefter at undervisningen i matematikk må styrkes.

Skoleportalen har offentliggjort standpunkt- og eksamenskarakterer for ungdommer som gikk ut av 10. klasse i vår. Tallene for Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Trondheim viser at trønderske elever gjør det best i gymnastikk og svakest i matematikk. 10.-klassingene i Nord-Trøndelag gjorde det dårligere enn elevene i Trondheim og sør-fylket. I standpunkt fikk de nordtrønderske elevene i gjennomsnitt 3,3 i matematikk. Elevene i Sør-Trøndelag fikk 3,5, mens de i Trondheim fikk 3,6.

Utdanningsdirektørene i bygge trøndelagsfylkene er bekymret for matte-resultatene. Elever, foreldre, skoleeiere, og ikke minst politikerne som i disse dager stiller til valg i kommunestyrer og fylkesting, bør dele bekymringen. Det har heldigvis svært bred forankring at samfunnet er avhengig av en god skole. Nesten alle er også enig om at det må satses enda mer for å øke skoleelevenes fagkunnskaper i kjernefag som norsk, matte og engelsk. Hvordan det skal gjøres og hva som er riktig oppskrift, er det derimot delte oppfatninger om.

Skolen er arena for sterke oppfatninger om hva som er riktig og hva som er galt. Vi mener politikere skal være tilbakeholdne med detaljstyring. Skolelederne har de beste forutsetningene for å bestemme hvordan mål skal nås, men målene må være tydelige: Skoleelevene må tilegne seg mer kunnskap enn de gjør i dag. Knapt noe land bruker mer penger på utdanning. Likevel er resultatene i norsk skole nokså middelmådige. Det er et paradoks som bør prege skoledebatten.

Det er gjerne slik at alle nye regjeringer setter i gang små og store reformer i skolen. Den sittende regjeringen har lansert et forsøk med lærerspesialister. Vi heier på tiltaket fordi det forsøker å svare på hvordan skolen kan bli bedre. Vi stiller oss samtidig undrende til Utdanningsforbundets skepsis. Hvor mye kunnskap som fester seg er først og fremst opp til elever og lærere. Skolesektorens største fagforening er ikke på elevenes side når de uten videre avfeier et konkret og godt begrunnet forslag om å heve kvaliteten.

Lærerspesialister og realfagsløft er ikke svaret på alle utfordringer i skolen, men tiltakene viser at noe er på gang. Vi håper det etterhvert også kan lese av i karakterstatistikk.