Sør-Trøndelag fylkeskommune står i veien for å kunne løse en av Trondheims største utfordringer.

Fylkeskommunene har som én av sine få oppgaver ansvar for samferdsel, inkludert rutebusser. For å få flere til å reise kollektivt, blir bussbillettene subsidiert. De siste årene er det blitt så mange som velger buss at billettsubsidiene har skutt i været. For å løse dette økonomiske problemet, har fylkeskommunen lagt på prisen.

Det er ikke fem prosent prisstigning på busskort som er det egentlige problemet. Saken setter søkelys på det påfallende ved at det ikke finnes evne til å innfri et bredt forankret politisk mål om å øke kollektivtrafikken. Fylkeskommunen har stilt seg i bresjen for å få flere til å velge buss. Politikerne har sagt A. Og passasjerene har svart B. Når mange følger oppfordringen, blir de bussreisende straffet ved at prisen settes opp. Begrunnelsen for prisøkningen er at fylkeskommunens utgifter øker fordi så mange kjører buss. Altfor mange for fylkeskommunens økonomi. Det er problemets kjerne.

Det blir ikke flere penger til kollektivtrafikk ved at ansvaret flyttes fra fylkeskommunen til kommunen, slik Høyres Yngve Brox har foreslått. Men det blir i det minste samsvar mellom hvem som har skoene på og som best ser en utfordring, og hvem som har virkemidler til å løse den. I byene er det særlig viktig å få ned bruken av privatbiler. Slik oppgavene er fordelt i dag, har ikke Trondheim kommune selv styring over dette politikkområdet.

Striden om bussprisene i Sør-Trøndelag har igjen satt søkelys på fylkeskommunenes rolle. Videregående skoler er viktig. Det er også samferdsel, en dæsj kultur, litt tannhelse og noe næringsutvikling. Men er det noen grunn til at disse oppgavene skal styres av et eget folkevalgt organ? Med sin størrelse og betydning, er Trondheims problemer også regionens.

Saken viser at fylkeskommunen står i veien for å løse en av Trondheims største utfordringer. En diskusjon om hvordan samfunnet skal organisere sine fellesoppgaver, må ikke stanses av at fylkeskommunene kanskje har en berettigelse utenfor byene.

Før sto det bak på bussene en henstilling til annen trafikk: «Slipp bussen frem.» Denne gangen er ikke privatbilerårsak til at bussene sliter.