Avgjørelsen om elbiler på ferjer viser at det allerede nå tvinger seg frem nye tanker om klimatiltak i trafikken.

Allerede fra 1. juni må elbilister betale ferjebillett på sambandet Flakk – Rørvik over Trondheimsfjorden. Vedtaket i fylkestinget i Sør-Trøndelag har stor økonomisk og praktisk betydning for mange pendlere. Likevel er det en lynrask avgjørelse fra forslaget ble offentlig kjent for noen uker siden, til avgjørelsen ble tatt onsdag, og til vedtaket trer i kraft om vel én måned. Det eneste som kan redde Fosen-pendlere med elbil fra å betale, er at staten blar opp. Men det er lite sannsynlig at det vil skje.

Det er lett å ha sympati med argumentet om at elbil er et klimatiltak og at fylkespolitikerne bør respektere Stortingets brede amnesti med fordeler for utslippsfrie biler. Det er enda lettere å forstå argumentet om at fylkestinget rokker ved den forutsigbarheten som elbilister bør ha. Klimaforliket i Stortinget garanterer at de statlige fordelene skal vare til utgangen av 2017.

Men det er heller ikke vanskelig å støtte flertallsvedtaket i fylkestinget. Etter et statlig «kupp» ble en rekke riksveier i 2010 gjort om til fylkesveier. Det er derfor ikke lenger en rik stat, men fattige fylkeskommuner som må subsidiere ferjeselskapene for at elbiler skal kjøre gratis. Det er videre slik at en elbil bruker like stor plass på ferja som en hvilken som helst annen bil.

Spørsmålet om elbiler og ferjebillett vil komme opp flere steder i landet. Det er også andre sider ved elbiler som tvinger frem en ny diskusjon om hva som er fornuftige klimatiltak. I Trondheim legger biler med EL-skilt beslag på mange gateparkeringsplasser. På Fosen fører en høy andel elbiler til at andre bilister må betale enda mer bompenger. På det sentrale Østlandet er det blitt så mange elbiler at det hindrer busser i kollektivfelt.

Staten tar med den ene hånden og gir med den andre, klimagevinst eller ikke. Klimaforliket fører til at ekstrautstyr til elbilen Tesla er fritatt for merverdiavgift, mens det er åtte prosent statlig avgift på bussbilletter og 25 prosent på en sykkel. Det er verken logisk eller særlig klimavennlig at det skal være slik.

Det er lenge å vente til 2017 med å tenke nytt om klimatiltak i trafikken.