Krigen i Gaza er en kamp både om militære mål og om virkelighetsbeskrivelsen.

Foto: Adresseavisen

Sannheten er krigens første offer. I enhver krig er det viktig både å vinne den væpnede konflikten og opinionen. Oppfatninger hos egen befolkning og omverdenen avgjør ofte krigens gang. Derfor har krigsherrer og politikere til alle tider brukt store ressurser for å vinne informasjonskrigen.

Krigen i Gaza krever først og fremst menneskelige ofre. Hver dag kommer det nyheter om nye drap og lemlestelser. Også sannheten lider under trykket fra krigshandlinger, hat og mistenksomhet. Den uforsonlige konflikten mellom Israel og Palestina har krevd store lidelser på begge sider av konflikten. Det begås krigsforbrytelser både av Israel og Hamas. I strid med folkeretten angripes Israel med raketter avfyrt i Gaza. Hamas bruker også sivile som levende skjold.

Israel på sin side bryter prinsippet om forholdsmessighet i maktbruk når deres svar på rakettangrepene er omfattende angrep mot sivile mål. Som den sterke part må Israel også bære det største ansvaret. Israel har i realiteten stengt Gazas befolkning inne og behandler sine palestinske naboer svært, svært dårlig.

Palestinere og israelere legger ansvaret for krigshandlingene på den andre part. Støttespillere på begge sider er minst like steile og har svært unyanserte holdninger til konfliktens årsaker og ansvar. Både Hamas og Israel gjør bruk av propaganda for å støtte deres beskrivelse av virkeligheten. Mye av denne informasjonen spres ukritisk gjennom sosiale medier, og slik når svært fargede og til dels feilaktige opplysninger langt.

Både i denne og i andre væpnede konflikter dukker det opp fotografier og video der det i ettertid blir dokumentert at bildene er fra et annet sted eller tidspunkt. Også redigerte medier blir forledet til å publisere slik falsk informasjon. Generelt er redigerte medier likevel mer troverdige, fordi bildet eller faktainformasjonen har vært gjennom en journalistisk kildekritikk før det eventuelt blir publisert.

Sosiale medier sprer informasjon og skaper holdninger, men er også et effektivt redskap for dem som har ønske om å spre usannheter.