Profilerte stillinger

Fugleforskeren svarer

Nils Røv fra NINA er ekspert på villfugler.

Fugleforsker Nils Røv fra Norsk institutt for Naturforskning svarer på dine spørsmål om villfugler og fugleinfluensa.

Nettmøtet pågår. Send inn dine spørsmål nå.

Skriv ditt spørsmål

Tittel:

Maks 600 tegn

Spørsmål:

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Lurer..

Anonym .. Anonym .. ,

27.04.2006 13:58:05

Hvor stor er sjansen for at mennesker blir syke.. ??

Nils Røv svarer:

Siden 2003 er det registrert ca 4 300 tilfeller av utbrudd av farlig fugleinfluensa hos fugl. Tilsammen hundretusener fugler er døde og flere titalls millioner fjørfe er avlivet. De fleste i Østen. I følge Verdens Helseorganisasjon er det til nå (pr. 21 april) registrert 204 tilfeller av farlig fugleinfluensa (H5N1) hos mennesker siden 2003, i hele verden. Av disse er 113 døde. Sjansen for å bli smittet hos mennesker er derfor svært liten, mens for de som blir syke er faren for å dø stor. Konklusjonen er at til nå er det ingen grunn til bekymring, så lenge viruset ikke endrer karakter slik at det lett kan smitte mellom mennesker.

Domestic Chickens & Symptoms

Esteban Quito,

27.04.2006 13:34:18

Please, i need to know which are the flu symptoms in domestic chickens

Nils Røv svarer:

According to Centers for Desease Control and Prevention (DCD): Infection with avian influenza viruses in domestic poultry causes two main forms of disease that are distinguished by low and high extremes of virulence. The “low pathogenic” form may go undetected and usually causes only mild symptoms (such as ruffled feathers and a drop in egg production). However, the highly pathogenic form spreads more rapidly through flocks of poultry. This form may cause disease that affects multiple internal organs and has a mortality rate that can reach 90-100% often within 48 hours

Bekymret

Knut Gunnar Johnsen,

27.04.2006 13:27:59

Kan fugleifluensan bli verre enn svartedauen?

Nils Røv svarer:

Heldigvis er det til nå ikke oppdaget noen form for fugleinfluensa som er spesielt farlig for mennesker. Men det er en økende frykt for at det kan skje, dvs. at viruset forandrer seg slik at det effektivt kan smitte fra menneske til menneske. Det er helt umulig å forutsi hvordan en såkalt pandemi vil ramme jordens befolkning. I hvert fall i de mer moderne samfunn har vi et helsesystem som kan handtere en epidemi langt bedre enn f.eks. under svartedauen. I verste fall kan vi få en situasjon som kan sammenlignes med Spanskesyken. Bl.a. amerikanske økonomer er bekymret for at en omfattende pandemi kan ramme verdensøkonomien. Et godt råd er ikke å bekymre seg før det er grunn til det.

Hvilken er symptomer fra fugleinfluensa i kyllingen?

Elpa Jaron,

27.04.2006 13:12:29

Hvilken er symptomer fra fugleinfluensa i kyllingen? Jeg har 10 Kyllingen for hobby og jeg vet ikke hvilken symptomer kan jeg vent. Takk

Nils Røv svarer:

Normale effekter av vanlig fugleinfluensa hos fugler er oftest små - oppblåste fjær eller nedsatt eggproduksjon. Men såkalte høypatogene (aggressive) former forårsaker alvorlig sykdom, inkludert pustevanskeligheter, og opptil 100 prosent dødelighet hos mottakelige arter. I noen tilfeller kan tamfugler dø samme dag som symptomene på sykdom oppdages. Kyllinger er spesielt utsatt. Derfor bør en varsle Mattilsynet straks en oppdager uvanlig sykdom eller død. Men heldigvis er det ennå ingen grunn til bekymring.

arbeid på tak

kjell andre`,

19.04.2006 13:13:21

Kan de være smittefarlig og jobbe på tak,mye fugleskitt og fjær i visse omeråder får oss håndtverkere og feiere og eventuelt kontakt med døde fuglelik.

Nils Røv svarer:

Jeg skjønner bekymringen men så langt er det ingen grunn å være redd. Men dersom det skulle bli funnet døde fugler i nærområdet som er blitt smittet, kan situasjonen forandres. Det er særlig andefugler som kan føre med seg smitte, men måker kan også være aktuelle. Mitt råd er: La arbeidet gå som normalt. Så får en heller vurdere situasjonen på nytt dersom situasjonen endrer seg. Og følg de råd som Mattilsynet gir.

Grågås/kortnebbgås

Bjørn Hjulstad,

19.04.2006 13:06:56

Til orientering. I går kom de første flokkene med gås til Inderøy

Nils Røv svarer:

Dette var nok de aller første observasjonene av kortnebbgås. Men i dagene som fulgte har det vært et omfattande trekk over Trøndelag. Dei fleste blir ståande i Nord-Trøndelag til ut i mai, før dei trekker over til Svalbard. Vi får tro at disse gjessene ikke er blitt smittet av fugleinfluensaen, men helt trygg kan vi ikke være.

Er dette noe nytt

Nils Engdal,

27.03.2006 17:46:30

Jeg kan huske at min bestemor og mine foreldre advarte oss på det sterkeste mot å komme i berøring med døde fugler og spesielt stær. Er fugleinfluensa noe nytt, eller har det kanskje vært i tidligere tider?

Nils Røv svarer:

Det var nok et råd fra din bestemor. En skal være forsiktig med å handtere døde fugler og pattedyr, hvis en ikke kjenner dødsårsåaken. Fugler som blir drept ved kollisjoner med biler, vindu, strømledninger o.l. er utgjør normalt ingen risiko. Døde fugler f.eks. ved fuglebrettet (også stær) kan ha salmonella-smitte som kan være farlig for mennesker. Fugleinfluensa har alltid vært vanlig hos fugler, og i sjeldne tilfeller kan mennesker bli smittet. En tror nå at Spanskesyken var en fugleinfluensa. Spesialistene regner med at det er svært liten sjanse for å bli smittet av fugleinfluensa i dag, selv om sykdommen skulle komme til Norge.

jakt

Henning Lamb,

17.03.2006 13:26:23

Spørsmå 1.:Blir det rypejakt eller kan fugleinfluensaen sette kjepper i hjulene for denne fantatiske opplevelsen ? Spørsmål 2: Kan orrfugl bli smittet ?

Nils Røv svarer:

1. Slik situasjonen vurderes nå, er det ingen grunn til å tro at det vil bli et generelt forbud mot rypejakt, men i nærheten av områder med influensautbrudd kan det bli restriksjoner. 2. Sjansen for at orrfugl kan bli smittet må betraktes som meget liten, men det er en teoretisk mulighet.

Når ?

Finn Jordet,

17.03.2006 13:23:00

Når kommer trekkfuglene ? Og hvem har med seg smitten.

Nils Røv svarer:

De første trekkfuglene dukker oftest opp på kysten. Allerede nå er de første tjeld og viper kommet til landet. Etterhver kommer stær og svarttrost, men de fleste kommer først i april. Grågjessene er også blant de første som trekker nordover, gjerne i slutten av mars. Og tidlig i april kommer storspoven. Det er særlig ender og gjess som kan ta med seg smitte sørfra. Men også fiskemåker og hettemåker kan være i faresonen. Sålenge vi ikke har betydelige utbrudd i Holland, Danmark og England, kan vi trolig føle oss ganske trygge foreløpig.

fuglekasser

fru lysholm,

17.03.2006 13:16:59

vi har stær som bygger reir på husmøne og under der er det en altan.bør vi spikre igjen hullet?

Nils Røv svarer:

Nei det er det ingen grunn til å gøre. Du kan også i år se fram til at stæren kommer tilbake.

Den sterkeste overlever ?

Noah Future,

17.03.2006 13:09:30

Hva har fugleinfluensaen å si for bestanden av fugler. Kan noen arter bli utryddet ? i Såfall hvilke. Jmf nyhet i dag om massedød av fugler i Eritrea sannsynligvis fugleinfluensa . Er fugleunfluensa "sunt" for å få ryddet bort de svake fuglene.

Nils Røv svarer:

I utgangspunktet vil fuglebestander overleve sykdomsutbrudd. Men i dag finnes det noen sjeldne arter som er truet av utryddelse av ulike årsaker. En stor dødelighet hos slike arter kan innebære en risiko for at de blir utryddet. Hos oss er dverggåsa i en utsatt posisjon. Den er svært sjelden (noen få par hekker bl.a. i Finnmark) og overvintrer i området ved Svartehavet/Kaspiske Hav. Der er det i dag stadige utbrudd av sykdommen. Ellers kan vi ikke si at det er "sunt" med influensa i ville bestander. Men ulike sykdommer har alltid spilt en rolle for overlevelsen og tilpasningen. Sykdomsutbruddene går ofte i bølger, der fuglenes imunforsvar varierer. Derfor kan f.eks. ugfugler som ikke har opparbeidet immunitet bli hardere rammet enn de voksne.

Jakt på storfugl

Roger Kjeldsberg,

17.03.2006 13:00:15

Jeg skal på jakt i Tydal, ved Nea`s bredder til høsten. Vet at det er en del andefugler i Nea vassdraget. Vil en evt. påvisst fuglevirus i Nea kunne føre til at all jakt i dette tilfellet, Tydal kommune, bli stoppet? Hvordan vil en infisert skutt fugl evt påvirke en apporterende hund?

Nils Røv svarer:

Norge har lagt seg på de samme reglene som gjelder i EU-landa. Det innebærer at i en omkrets på 10 km fra det steder der det er påvist smitte (f.eks. døde fugler) vil det bli innført et generelt jaktforbud. Om dette forbudet kan tillempes ulike typer jakt vet jeg ikke sikkert. Hvis en apporterende hund plukker opp en infisert fugl, vil hunden klart være i en risikosituasjon, men foreløpig er det ikke kjent at hunder har fått fugleinfluensa, i motsetning til kattedyr. Derom du har misstanke om at hunden din kommer med en selvdød fugl, bør du for sikkerhets skyld ikke ta hånd om fuglen.

Hvordan smitter fugleinfluensa?

John Hansen,

17.03.2006 12:52:50

Kan fluer smitte fugleinfluensa fra ville fugler og over på fjærfe som er inne i hus? Dette er vel ikke aktuelt nå, men forhåpentligvis vil det bli varmere i været snart.

Nils Røv svarer:

Smittedpredning ved insekter er ikke antatt a være noen fare.

Ryper

Svein Sævik,

17.03.2006 12:50:52

Lurer på hvor stor risiko det er for at ryper skal få smitten. Selv ville jeg tro at denne er liten siden det ser ut til at vadefugler er mest utsatt. Hvis det er så at de også har stor risiko, vil dette få store konsekvenser.

Nils Røv svarer:

Du har helt rett. Sjansen for at ryper skulle få smitten er antatt å være svært liten selv om det er en teoretisk mulighet. Jeg skjønner at mange frykter for konsekvenser for rypejakta. Foreløpig vil jeg tro at det liten grunn til bekymring.

pappegøyer

bjørn southfield,

13.03.2006 16:17:00

hvor stor fare er det for at mine pappegøyer kan bli smittet, de er kun inne? henter med jevne mellomrom greiner i fra skogen, kan de bringe fugleinfluensaen inn i huset?

Nils Røv svarer:

Du har absolutt ingen grunn til å engste deg for dine papegøyer. Men generelt gjelder det at dersom fugleinfluensaen blir påvist i ditt nærområde, må du følge de rådene som Mattilsynet gir.

Hvor mange hobbyfugler?

Emil Idavold,

13.03.2006 16:14:17

Hvor mange papagøyer, undulater etc har fått fugleinfluensa på verdensbasis. man høres mest om svaner, ender og kylling.

Nils Røv svarer:

I en liste over arter som er publisert av et dyrehelsesenter i Amerika er det oppgitt at en undulat er registrert død av den farlige fugleinfluensaen. Det var i 2003.

foring av villfugl

jorun egge,

13.03.2006 16:05:52

Vi har foringsautomater på hytta. Vi har foret i 3 år der og har mange fugler, men ser at vi forer ogsa for ugler og hauker. Er veldig usikker på om vi gjør det rette. Bør vi la være f.eks fra høsten av igjen.

Nils Røv svarer:

Dersom det skulle bli påvist fugleinfluensa i ditt nærområde, vil jeg tro at det vil bli anbefalt å slutte å fore ville fugler i en periode. Men foreløpig er det helt greit å fore fuglene. særlig nå når det er snø og kaldt. Jeg vil tro at du også kan fortsette til høsten, men vi får vente og se...

Hvordan går dette utover fisken vår?

Nina Trondheim,

13.03.2006 15:59:33

Jeg er en ivrig fisker, både til sjøs og ferskvann - sommer som vinter her til lands. Ser f.eks at noe fisk får det vi kaller mark i fiskekjøttet der det er endel måse. Hvordan vil det få innvirkning på fisken vår i områder der det er fare for at smittet fugl er eller har vert? kan vi spise den?

Nils Røv svarer:

"Mark" i fiksekjøttet er parasitter som overføres av bl.a. vannfugler, men der også andre organismer i involvert. Det hele er meget komplisert. Jeg kan ikke tenke meg at fugleinfluensa vil kunne overføres fra fugl til fisk på denne måten. Derfor: Gled deg til sommeren, men fine opplevelser i naturen med fiskestanga.

Hvor er overvåkingen:

Jon Skoll,

10.03.2006 09:48:10

Endene på Jæren ble funnet av "vanlige" folk. er ikke dere ekspterter på vakt og går ekstra observasjonsrunder nå med tanke på at det kan være døde fugler som ligger ute i naturen ?

svarer:

Statens Naturoppsyn er "på vakt", sammen med amatørornitologer og "vanlige folk". Men foreløpig er det ikke noen institusjon som har fått spesielt ansvar for å følge med ville fuglebestander i naturen. Dette bør de ansvarlige tenke over. Snart kommer trekkfuglene.

Hvor i Trondheim

Henriette Svale,

10.03.2006 09:44:02

..tror du utbruddet av fugleinfluensa kommer. Dvs hvor bør vi kikke etter døde fugler ?

svarer:

Nidelva er i faresonen. Her er det mange andefugler, og flere kommer under vårtrekket, sammen med hettemåker og fiskemåker. Vi vet også at influensa-viruset overlever bedre i ferskvann enn i saltvann.

Hvor er alle fuglene ?

Ronald Ark,

10.03.2006 09:41:26

Hvorfor var det flere fugler på fuglebrettet mitt i "gamle" dager. Bosatt på Moholt.

svarer:

Om det er mange fugler på fuglebretter avhenger av mange ting, bl.a. om det finnes trær og busker i nærheten og om fuglene kan føle seg trygge for rovfugler og katter. I hovedsak er det nok minst like mange fugler på fuglebrettene nå som før, men det varierer mye. Foreløpig er det ingen grunn til å være bekymret for fugleinfluensaen for de fuglene som er på fuglebrettet.

Rovfugler

Steinar Berg,

10.03.2006 09:38:30

Vist fugleinfluensa slår til for fult i Norge så kommer det vel til å gå verst utover rovfuglene for di spiser alle typer fugler eller ? I motsatt ende blir det kanskje rypa som har størst overlevelseevne da di er standfuggel med svært liten kontakt med andre fugler ?

svarer:

Du har helt rett i at rovfuglene er i faresonen. Flere arter er blitt rammet bl.a. hønsehauk, musvåk og vandrefalk. Også ugler er utsatt. Fugler som er svekket fugleinfluensa kan lett bli bytte for rovfugler og rovdyr. En skulle tro at rypene vill greie seg godt, men vi vet for lite for å kunne vite dette sikkert.

alle fuglene...

tor hansen,

09.03.2006 15:14:33

kan alle typer fugl bli smittet?

Nils Røv svarer:

Ja, i utgangspunktet må vi regne med det. I alt er ca 70 fuglearter registrert med farlig fugleinfluensa (H5N1), både ville fugler og fugler i fangenskap. Andefugler ser ut til å være spesielt sårbare, men det er også mange hønsefugler og spurvefugler blant de som er rammet. Jeg kan også nevne arter som måker, duer, gråspurv, kråke, skjære og stær, dvs. arter som har nær kontakt med mennesker. Det er bekymringsfult at flere sjeldne og truede arter er i faresonen, bl.a. rovfugler og ugler. I tillegg til fugler kan også pattedyr bli smittet, særlig kattedyr, men også rotte, gris, ape og kanin.

RBK må kutte mer enn planlagt

Trond Alstad mener kutt på 30 millioner kroner neppe er nok. Les mer

 

Lei av at fulle folk urinerer på gata

Natteravnene i Midtbyen må vaske bort urin fra skoene når de kommer hjem. Les mer

Fikk elg i frontruta

To ble sendt til legevakta. Les mer

Femundløpet

Kald fisk i 40 minus

Robert Sørlie passer på å ikke kjøre for hardt i sprengkulda. Les mer

- Plutselig så vi et elghode stikke opp

Kompisgjeng på snøskutertur fikk seg en spesiell overraskelse. Foto: Kim Tomasson Se mer

 
 
 

- Jeg står aldri opp med feil fot

«Ingen grenser»- favoritten Siv Toverød fra Hegra sier det er lenge til hun begir seg ut på tur i villmarka igjen. NETTMØTE: Avsluttet

 

- Kan jeg få omgangssyke på bussen?

Lege Aage Bjærtnes svarte på lesernes helsespørsmål. Nettmøtet over - les svarene

Hvordan unngår du sjokoladesuget?

Hvordan lager du en sunn middag på 1-2-3? LES SVARENE Les mer

 
 

Signert, fredag 3. februar 2012

Er det mulig?

Dette spørsmålet ble jeg stilt av en skarpskodd journalist nylig. Er det mulig å juble over nye olje- og gassfunn utenfor kysten vår og samtidig være klimaoptimist? Knakende godt spørsmål, dette er sannsynligvis ikke noe man kan svare blankt ja eller nei på – eller? Les mer

Kronikk, fredag 3. februar 2012

Et farlig tomrom

Les mer

 

Kommentar, fredag 3. februar 2012

All makt i denne sal

Les mer

Leder, fredag 3. februar 2012

Studenter som gir impulser

Utenlandske studenter er en ressurs for Norge. De må slippe å betale for å studere her. Les mer