Når skal du løse problemet, Rita? spør mamma Marthe Risan i dette debattinnlegget.

Sønnen min er autist, og trenger noen rundt seg som hjelper ham med det meste.

De tre første skoleukene i høst hadde han 19 nærpersoner å forholde seg til.

Sønnen min mangler talespråk, og for å gjøre seg forstått trenger han noen rundt seg som kjenner ham godt nok til å tolke tegn og de få ordene han skriver på talemaskin.

Les også: Til dere som slengte ut: «Herregud, å sånt bruke dæm NAV-pængan sine på»

Trenger stabilitet

Han trenger noen som tilrettelegger for ham så han kan mestre, utvikle seg og lære.

Han trenger noen som forstår signalene han gir, så han kan beskyttes mot situasjoner som gir utagering og fare for at han skader seg selv eller andre.

Han trenger stabilitet og forutsigbarhet for å fungere godt.

Les om bussjåføren som sa: «Han kan være med neste buss, for rullestolplassen er allerede full av bagasje»

Vanskelig skolestart

På 15 skoledager fra skolestart ble altså 19 ulike personer satt til å være hans nærmeste hjelper gjennom skoledagen.

Dessverre føyer det seg inn i et mønster. Dette er tredje skoleår på rad vi opplever at han har mange å forholde seg til; rekorden er 11 på én dag.

Etter en bekymringsmelding fra flere foreldre – og rektor – ved autismetilbudet på Åsveien i mai i fjor, ble det satt i gang en «kvalitetsvurdering» fra rådmannens side.

Etter sju måneders arbeid kom rapporten som påpekte en rekke forhold som trenger forbedring.

Les også: Vi har lyst på biltur og ferie, men alt er kuttet

«Hemmelig» personalplan

Siden januar i år har man jobbet med en «hemmelig» personalplan, som ingen får innsyn i, for å gi økt stabilitet.

Dessverre er status fortsatt at jeg ikke føler meg trygg på at løsningen kommer.

Formannskapet krevde i januar at rådmannen tidlig i andre halvår legger fram en sak om oppfølgingen sin. Saken kommer 4. oktober, etter at budsjettet for neste år er lagt fram av rådmannen. Da har det gått nær et og et halvt år fra bekymringen ble sendt, til politikerne eventuelt får mulighet til å rette på manglene.

Rita Ottervik, hvor lenge skal jeg leve med at sønnen min får et så oppstykket tilbud at det går utover muligheten hans til å utnytte sitt potensial – selv om potensialet er lavere enn hos de fleste elevene i trondheimsskolen?

Når skal du løse problemet, Rita?

Hør våre kommentatorer snakke om nye meningsmålinger for Trøndelag, fraværesregler i skolen og norsk films Oscar-sjanser

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.