Vi trenger fortsatt egne jentearenaer på teknologiutdanninger, mener Ragnhild Madsen og Therese Mjøen i dette debattinnlegget.

«Jenter og teknologi» har som mål å rekruttere og beholde jenter på de 3-årig ingeniør- /bachelorutdanningene ved NTNU, Campus Kalvskinnet.

I et innlegg i Adresseavisen 08.09 stiller Kamilla Paulsen spørsmål ved behovet for egne jentearenaer på teknologiutdanninger. I et av verdens rikeste og mest likestilte land velger mange av jentene fortsatt tradisjonelle kvinneyrker. Opptakstallene til teknologiutdanningene viser at det fremdeles er viktig med rekrutteringstiltak rettet mot jenter. Jentene kjenner ikke godt nok til hvor mange spennende og utfordrende jobber de går glipp av.

Her er innlegget til Kamilla Paulsen: Jeg er invitert på jentelunsj, jentetur, jentefrokost - og for meg blir det et steg tilbake

Kjønnsbalanse er bra

Næringslivet etterspør kvinnelige teknologer, og studentene har behov for å se hva de kan bruke utdanningen til tidlig i studiet. «Jenter og teknologi» samarbeider med Siemens og Sopra Steria, som bidrar med kvinnelige rollemodeller og bedriftsbesøk. Nær kontakt med næringslivet gjør det lettere for våre studenter å skaffe seg bacheloroppgaver, sommerjobb og etter hvert sin første jobb.

Kjønnsbalanse er bra både for arbeids- og studiemiljøet. Kvinner har ofte andre perspektiver og egenskaper enn menn og har mye å tilføre det faglige og sosiale miljøet på studiet og i næringslivet.

Opptatt av debatt? Les også: Jeg har nesten gitt opp å få meg fast jobb. Er utgått på dato. Ubrukelig

Savner andre jenter

For å motivere og inspirere jenter til å velge en 3-årig ingeniør- /bachelorutdanning, inviterer vi til den årlige Jentekonferansen. 8. februar i 2017 deltok 350 jenter fra 9. og 10. trinn fra ungdomsskoler og VGS i Nord- og Sør-Trøndelag på NTNU sin fjerde jentekonferanse i Trondheim. Konferansen inngår i en nasjonal satsing og ble arrangert på NTNU, Universitet i Tromsø, Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus på samme dag. Jentekonferansen samarbeider med NHO og støttes av Barne- og likestillingsdepartementet.

De fleste som starter på teknologiutdanning ved NTNU kommer fra klasser på VGS med god kjønnsbalanse. Ved studiestart er det overraskende for mange jenter at guttene er overrepresentert, og flere kjenner et savn etter andre jenter i studiemiljøet. God undervisning er ikke nok alene. De som ikke får venner på studiet har større tendens til å slutte enn de som stryker i enkeltemner.

Mer debatt: Sjokkerende uttalelser om kvinner i brannvesenet

Mange aktiviteter

For å forhindre frafall arrangerer «Jenter og teknologi» aktiviteter gjennom hele studieåret med faglig og sosialt innhold. Aktivitetene er kollokviegrupper i programmering og matematikk, bedriftsbesøk, hyttetur, jentelunsj og jentekvelder. På jentelunsjer og jentekvelder kommer det kvinnelige rollemodeller som forteller om sin studietid og jobbhverdag. På den 24 timers lange hytteturen arrangerer SiT-råd «Motivasjonskurs» og «Ta ordet kurs».

Tiltakene er valgt med utgangspunkt i funn i en frafallsundersøkelse som ble gjennomført ved HiST i 2012. Evalueringer av prosjektet viser at det har bidratt til økt rekruttering, økt trivsel, godt nettverk og har forhindret frafall.

Hør våre kommentatorer og gjest Yngve Brox oppsummere årets valgkamp i podkasten OmAdressert

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter