Debatt

Feil at folk på søndagstur må betale for dårlig organisering av trafikken i Bymarka

«Dette mener jeg ikke er et resultat av en ukultur angående parkering i marka, men et infrastrukturproblem Trondheim kommune må ta tak i» skriver Hans Digranes i dette debattinnlegget.

Sist søndag: Trafikkaos og mange bøter for feilparkering i Bymarka.Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

I Adresseavisen 25.09 kunne vi lese at mange bilister langs Fjellsetervegen ble bøtelagt for feilparkering, fordi det ikke var nok parkeringsplasser til alle som ville på tur. Dessverre er dette noe mange friluftsinteresserte i Trondheim kan kjenne seg igjen i. Vinterstid er det enda verre. Dette mener jeg ikke er et resultat av en ukultur angående parkering i marka, men et infrastrukturproblem Trondheim kommune må ta tak i. Derfor er det synd at familier og andre som skal på søndagstur må ta regningen for manglende tiltak og organisering.

Det sitter langt inne å bygge flere parkeringsplasser i marka, og tilrettelegging for økt biltrafikk i byen er så langt fra Bymiljøavtalen det går an å komme. Trondheim kommune har forpliktet seg til ikke å øke biltrafikken i byen, milliarder står på spill. Trafikktellinger utført i år viser at det går feil vei. Kommunen må innføre tiltak for å begrense personbiltrafikken, og da er det enklest å bruke pisk. Det er langt mellom gulrøttene for privatbilister.

Les også: Her får hun 900 kroner i bot


Pest eller kolera

Vil du på tur i bymarka en vakker vinterdag, står du dermed igjen med to alternativ: Ta bilen, og håpe på det beste, eller ta bussen, og håpe på det beste. Pest eller kolera.

Buss nummer 10 til Skistua er legendarisk, det er et skue å stå i Prinsenkrysset søndag morgen når den første bussen går. Studenter, barnefamilier og eliteløpere trøkker seg inn i bussen, og forsøker å holde orden på ski, staver, kjelker og sekker. Hver kvadratcentimeter av bussen er utnyttet til det fulle. Dessverre er det ikke like morsomt når du er en av de mange uheldige som ikke får være med, fordi bussen er full. Enda verre dersom du står tre stopp videre i traseen, da kommer du ikke med neste buss heller. Jeg og min familie vet dette, fordi vi i fjor brukte bussen for å dra på skitur nesten hver helg i vinterhalvåret.

Og jeg skal være den første til å erkjenne; dette er egentlig ikke et reelt alternativ. Dersom man kan, velger man altså bil.

Opptatt av debatt? Les også: Informasjonsflyten fra skole og SFO er heftig. Det siste jeg trenger er en app som maser på meg


Tomme parkeringsareal

Men samtidig som byens innbyggere kappes om å komme seg ut døra tidligst mulig, slik at det (kanskje) er en mulighet for å sette fra seg bilen ved Skistua, Baklidammen eller i verste fall Byåsen butikksenter, står tusenvis av parkeringsplasser ledige på store næringsarealer på Heimdal, Sluppen, langs omkjøringsvegen og andre steder i byen. Og det er nettopp her muligheten for et nytt alternativ presenterer seg:

Hva med å bruke disse tomme parkeringsarealene som samlingspunkt for skyttelbuss mellom byen og marka? Man kunne ta 20 kroner for parkering på slike områder, med gratis buss til og fra Skistua hvert 15. minutt. Vil du likevel kjøre opp til Skistua og parkere, kan det koste 100 kroner. Ved Byåsen butikksenter kunne man sette opp en teller som viste hvor mange ledige plasser det var ved de forskjellige parkeringsplassene oppover, og denne telleren kunne man også lese på en nettside eller app, slik at ingen tar turen med bil unødvendig.

Hva ville konsekvensen av et slikt tilbud være?

Mer debatt: En søndag ble far rett og slett lagt før klokka 15.00


Ingen sure bilister

Min hypotese er at biltrafikken lokalt ville gå dramatisk ned, og kanskje også merkbart i byen som helhet. Flere ville komme seg ut på tur, uavhengig av inntekt, med påfølgende helsegevinst. Utbygging av infrastruktur innenfor markagrensa ville bli overflødig. Parkeringsarealene som ellers står tomme og uvirksomme hele helga ville generere inntekter til drift av tilbudet, deler av driften (med tilhørende inntekter) kunne besørges av frivillige organisasjoner, som idrettslag og lignende.

Ingen sure bilister i kø med sure barn i baksetet mens sola skinner på nysnø utenfor, ingen rushtrafikk i marka, og dersom responsen fra Trondheims innbyggere er så positiv som jeg tror den vil være for et slikt tilbud, kanskje til og med overskudd fra driften?

Dette er en lavthengende frukt, Trondheim kommune, dere må plukke den!


Hør våre kommentatorer og gjest Yngve Brox oppsummere årets valgkamp i podkasten OmAdressert

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.

Innleggsforfatteren: Hans Digranes er markaentusiast og byentusiast

Innleggsforfatteren: Hans Digranes er markaentusiast og byentusiast

Gikk du glipp av disse?