Debatt

Vi er alltid til stede når det er kamp på Lerkendal

Parkeringskaos: Stavne er et av de områdene som har endret karakter de siste årene og jeg har ved selvsyn fått med meg utfordringene, spesielt etter kamp. Det arbeides nå med to tiltak, skriver innsenderen. Foto: Frank Lervik

Saken oppdateres.

Svar på leserinnlegg i Adresseavisen 03.10.2017 under tittelen «Hvordan vurderes parkeringskaoset ved Lerkendal?»Trondheim Parkering ønsker å svare på ovennevnte leserinnlegg. Det fremgår av innlegget at det er parkeringskaoset i området rundt Stavne under RBK- kamper det bes om en vurdering av. På generelt grunnlag ønsker jeg å orientere om at Trondheim Parkering (TP) alltid er til stede når det er kamper på Lerkendal.

LES OGSÅ: Feil at folk må betale bøter i Bymarka på grunn av dårlig organisering

Vi forsøker å være til stede minimum en time før kamp for å være tilgjengelig for publikums henvendelser, samt for å ivareta sikkerhet og fremkommelighet. Vi har et godt samarbeid med Rosenborg som arrangør av dette.

Stavne er et av de områdene som har endret karakter de siste årene og jeg har ved selvsyn fått med meg utfordringene, spesielt etter kamp. Det arbeides nå med to tiltak.

Les også: Her får hun 900 kroner i bot

En endring i skilting og regulering er under vurdering og utarbeidelse. TP arbeider via Eierskapsenheten med å få tilført enda et punkt fra politivedtekten for Trondheim kommune. Dette slik at vi kan håndheve etter politivedtektens §3.2 Parkering. Denne omhandler parkering i parker, grøntanlegg med mer.



Vårt håp og ønske ved å få tilført håndhevingsmulighet av denne delen av politivedtekten er at besøkende til Lerkendal vil unngå å parkere på de flotte grøntanleggene som kommunen har opparbeidet. I leserinnlegget nevnes det også at det parkeres på gangveier, sykkelstier, nært rundkjøringer, og i begge kjøreretninger langs riksvei.

Opptatt av debatt? Les også: Informasjonsflyten fra skole og SFO er heftig. Det siste jeg trenger er en app som maser på meg



På gang- og sykkelstier er det parkering forbudt. I slike tilfeller blir det bøtelegging ved eventuell kontroll.

Rundkjøring er ifølge trafikkreglene å regne som et kryss og parkering er forbudt nærmere enn 5 meter fra disse. Det er også parkering forbudt på forkjørsvei dersom fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller høyere.

Ved kontroll vil disse kunne bli bøtelagt både dersom de parkerer på veien, men også dersom de parkerer på veiens «oppbygging og konstruksjon». Håper dette var klargjørende før innspurten i både Europa-league og fotballserie.

Heia Rosenborg!

Hør våre kommentatorer og gjest Yngve Brox oppsummere årets valgkamp i podkasten OmAdressert

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.

Steinar Myhr, drift og kontrollsjef i Trondheim parkering
            (Foto: Terje Svaan)

Steinar Myhr, drift og kontrollsjef i Trondheim parkeringFoto: Terje Svaan

Gikk du glipp av disse?