Jente

14 år

Reklame på tv er noe som har økt i det siste. Tv-kanaler selger dyrebare sekunder til bedrifter som ønsker å få ut sitt produkt eller sin mening. Disse reklamene har begynt å irritere meg og mange andre ifølge en spørre undesøkelse gjort av Aftenposten.

Det går ikke mest utover meg som seer, men bedriftene som skal reklamere for produktet. Tv-kanalene selger reklame-sekundene for flere tusen kroner, oppi mot millioner. På grunn av de høye prisene er det få bedrifter som har råd til å reklamere, dermed er det også flere av de samme reklamene som går om og om igjen. Jeg vil si at reklame på tv er en av årsakene til at det blir vanskelig for en ny, liten bedrift å komme inn på markedet, det gjør det vanskeligere å bli lagt merke til siden du ikke har råd til de dyre sekundene på skjermen.

Et annet argument for å få slutt på reklamen er avbrytelsene. Hvis man ser på et program under beste sendetid på TV2, ca. kl. 20.00 på en lørdag, er det flere avbrytelser under programmet. Til sammen består programmet av ca. ¼ til 2/4 reklame, det vil si at nesten halve program-tiden består av reklame. Programmet blir avbrutt og seerne blir frustrert. Innholdet, stemningen og spenningen kan fort bli helt ødelagt av disse pausene som kommer så altfor brått.

Det er ikke bare avbrytelser og pengebruk man må tenke på. Man må også tenke på de som kanskje har det litt vanskelig på en eller annen måte. La oss si at en jente har - og sliter med spiseforstyrrelser. Hun ser på en serie og det kommer en reklamepause som gjør hun uvel. Hun har som sagt spiseforstyrrelser og sliter fortsatt med mat. Tenk deg hvordan det må være å se på disse reklamene som sier at du skal kjøpe den og den maten, fete seg opp i påsken og kose deg med mat, men hun liker ikke det. Hun hater det. Det å se på reklamene i pausen er noe som blir helt feil for henne og gjør det bare verre. Enkelte reklamer kan faktisk virke støtende og upassende for noen, selv om det ikke er slik for alle. Andre tilfeller kan også være at du ikke har råd, er overvektig eller at unge føler et enda større press på hvordan du skal være.

Jeg mener at det burde bli slutt på all denne reklamen som sløser mye penger, avbryter programmer og virker støtende overfor enkelte. Reklame er noe som skaper kjøpepress blant mange. Jeg vil ha slutt på all reklamen!