Dusjing i gymnastikkfaget handler om personlig hygiene og velvære.

Det å dusje naken sammen med sine klassekamerater kan være en prøvelse for noen, men det handler om at vi som mennesker må bli tryggere på oss selv. En klasse som er trygg på hverandre og har et godt sosialt miljø opplever dusjing etter gymmen som noe som er sosialt og fremmer fellesskapsstemning når noen slår på musikk med en music angel og alle synger og dusjer felles i gymgarderoben. Artikkelen til Jorunn Spord Borgen og Gro Rugseth som var i Aftenposten er en artikkel som argumenterer på et svakt grunnlag og stiller ikke de viktigste spørsmålene blant problematikken for elevene som ikke ønsker å dusje etter gymmen.

Argumentene for å fjerne dusjingen i gymnastikkfaget går ut på at noen elever gruer seg til å dusje etter gymmen og at dusjingen stjeler altfor mye tid av gymfaget. Skolene må begynne å sette mer fokus på hvorfor elevene ikke er trygge nok på kroppen sin og hverandre som en felles klasse.

Gymfaget skal gå ut på at elevene skal oppleve at det er morsomt og det skapes en glede å være i fysisk aktivitet, samtidig skal elevene føle på en mestringsfølelse etter at de er ferdige med gymnastikktimen. Gymfaget er mer enn bare fysisk aktivitet, men også om hvordan kroppen blir påvirket etter at man har vært i fysisk aktivitet.

I dagens samfunn er det dessverre mye fokus på kroppen, og ungdommer føler et press som vi som samfunn må bidra til å bygge ned. Elevene må lære seg å bli tryggere på sin egen kropp, og de skal føle at det er helt naturlig å dusje og se at andre mennesker er forskjellige og unike fordi vi har blitt skapt til å bli unike mennesker. Skoleledelsen og elevrådet på alle landets skoler må jobbe for at ingen elever skal vegre seg mot fellesdusj fordi at de kanskje er livredde for å bli fotografert og at bildet blir lagt ut på internett, eller å få uakseptable kommentarer fra andre elever. Under slik situasjoner må skolen ta nettvett og mobbing på alvor og gi elevene kunnskap om det.

Aktivitetsnivået og innsatsen som elevene gir i gymfaget kan kanskje synke hvis elevene ikke får dusje etter gymmen, og det skapes ikke et godt læringsmiljø i klassen når flere elever lukter vondt blant sine medelever og lærere. Det blir en utfordring for elevene som går på barneskolen og ungdomsskolen hvis de ikke må dusje etter gymtimene gjennom hele grunnskolen, også må de plutselig begynne å dusje når de starter på videregående skole. Alt handler om hvilket forhold vi ønsker at våre ungdommer skal ha til kroppshygiene og trygghet overfor sin egen kropp blant andre mennesker.

Leon Bafondoko (16), elevrådsleder ved Tiller videregående skole

Vil du skrive til Snakk ut? Send leserinnlegg på mail til snakkut@adresseavisen.no eller SMS med kodeord snakkut til 07200.