Noen ganger er det kjedelig å sitte på skolepulten og skrive i en bok. Noen rundt deg kan ha problemer med å sitte i ro, og da er det vanskeligere for deg å lære. Da synes jeg det er bedre med andre oppgaver.

Jeg mener at flere praktiske skoleoppgaver kan øke på læringen til hver enkelt elev. Jeg tror at de lærer bedre med litt variasjon i læringen. Noen ganger er det fint å sitte i ro på pulten, mens andre ganger er det bedre med litt mer praktiske oppgaver. Elevene har mer lyst til å lære ved andre metoder som f.eks quizer og orienteringer enn å sitte og lese eller skrive i en bok. Men forberedelsene er store og kan ta lengre tid enn en vanlig skoletime. Det kan også være at læreren ikke har tid til alt dette.

På den ene siden er praktiske skoleoppgaver morsommere og kanskje mer lærerikt. På den andre siden er det lettere å begynne å tulle hvis det er oppgaver uten lærere til stede. Og da er læringen bare bortkastet.

For meg er det lettere å lære når jeg bruker hjernen på forskjellige måter. Å lete etter poster og løse dem etterpå kan være en bra vri. Da får du brukt hjernen både på orientering og det temaet du lærer om. Quizer kan også være bra fordi da kan du svare på spørsmål som en quiz, og ikke som noe du gjør i skriveboka.

Å lære å jobbe i grupper er også lærerikt. Da kan man lære å forklare ting på forskjellige måter og samtidig samarbeide med andre medelever. Det jeg synes er mest irriterende er at noen kanskje melder seg ut som «gratispassasjerer».

Noen er kanskje ikke like faglig flinke som noen andre, men med praktiske oppgaver ligger gjerne elevene på samme nivå. Det kan likevel være vanskeligere å konsentrere seg over lang tids jobbing med slike praktiske oppgaver.

Jeg håper vi kan få flere praktiske skoleoppgaver. For meg øker dette konsentrasjon og læring på en morsommere måte.

Ingvild (13)

Vil du skrive til Snakk ut? Send leserinnlegg på mail til snakkut@adresseavisen.no eller SMS med kodeord snakkut til 07200.