Punk og undergrunnsbevegelse er fjernt for tiendeklassingene ved Flatåsen skole, men å lære om det er ok.

– Jeg synes ikke voksne kan kalle musikken vi hører på, for eksempel dubstep, for bråk. Musikken de hører på, som metall og punk og sånn; det er bråkete, sier Vetle Strand Lorentzen (15).

– De er ikke interesserte i vår musikk, legger Ingrid Strøm Pedersen (14) til.

– Men det er lærerikt å vite hvordan musikken oppsto, mener Kanan Alizadeh (15).

De tre tiendeklassingene fra Flatåsen skole har akkurat sett utstillingen Network of Friends, og fått høre om den alternative musikkbevegelsen fra slutten av 1970-tallet til i dag. I utstillingen lærer de om hvordan musikere bygde opp egne vennenettverk i utlandet, og om alle tiltakene de tok i bruk for å spare penger, for eksempel å resirkulere frimerker ved å vaske bort stemplet.

Kassettens betydning

De har prøvesittet bilsetet fra en Toyota Haiace, som var den vanligste bandbussen. De har sett Life But How to Live Its imponerende turnéliste fra blitzruta gjennom Europa, der blant annet Nirvana og Green Day spilte før de ble kjente. I tillegg har 14- og 15-åringene hørt om hvor avgjørende en telefonkiosk kan være, og sett flust med hjemmelagde plakater og kassettomslag, kopiert på kopimaskin.

Kassettens betydning blir forklart og utbrodert når formidler Espen Mindrebø ved Rockheim geleider elevene til et foredragsrom. Der viser han hvordan man gjorde opptak med et format som i bruk og utseende er totalt forskjellig fra dagens Spotify og YouTube.

Oppe ved 80-tallsrommet i hovedutstillingen viser han frem hva den kommersielle musikkindustrien hadde å rutte med; en 24 spors båndkassettspiller. Undergrunnsmusikerne spilte ofte inn direkte på en kassett, deretter ble masteren kopiert og distribuert, kan han fortelle.

Husokkupasjon og Wannskrækk

Tiendeklassingene får lære om punk. De ser bilder av konsertene med Sex Pistols på Samfundet, de hører om ungdommers okkupasjon av et hus i Kjøpmannsgata, lærer at DumDum Boys tidligere het Wannskrækk og om å «gjøre det selv».

Ned etasjen og til medieteket får de innblikk i hva som ligger til grunn for bands musikk og utseende. Klipp av musikkvideoer med blant andre Motorpsycho, Dance With a Stranger, Kvelertak og Highasakite flimrer over skjermen.

– De kan komme og få et innblikk i sider av populærmusikken og populærkulturen de ellers ikke ville få, forklarer formidler Espen Mindrebø.

Hører lite på rock

Rockheim har siden 2010 samarbeidet med Den kulturelle skolesekken om et program rettet mot hovedsakelig tiende trinn ved ungdomsskoler i Trondheim. Mindrebø antar at nærmere 2000 tiendeklassinger har fått et unikt innblikk i rockehistorien denne høsten. Programmet er basert på de temporære utstillingene. I fjor dreide seg om kjønn og kjønnsroller i populærmusikken, i år altså undergrunn.

Selv om de hører lite eller ingenting på rock, synes de det er interessant å få kunnskap om og kjennskap til hva tidligere generasjoner har lyttet på. Mens Kanan hører mye på rap, er Vetle opptatt av elektronisk dansemusikk, som han også lager selv.

– Jeg hører på popen som går, forteller Ingrid.

Når undergrunnsmusikerne dro på turné til ungdomshus i Europa, var fotballspill en populæraktivitet. Tiendeklassingene ved Flatåsen skole griper sjansen til å teste under omvisningen i utstillingen Network of Friends. Foto: VEGARD EGGEN
Formatet har endret seg mye i løpet av de siste tiårene. Formidler Espen Mindrebø viser fram vinylplater og kassetter. 14- og 15-åringene er bedre kjent med å bruke mobiltelefonen til å høre på musikk. Foto: VEGARD EGGEN
Tiendeklassingene tester bilsetet fra en Toyota Hiace, som var den best brukte bandbussen. Foto: VEGARD EGGEN
Kanan (t.v) hører mye på rap, og er lite kjent med rocken. Men han synes det er lærerikt å vite hvor musikken kommer fra. Foto: VEGARD EGGEN
Ingrid Strøm Pedersen, Vetle Strand Lorentzen og Kanan Alizadeh synes det er interessant å være på Rockheim. Foto: VEGARD EGGEN
Ungdommene er innom fire stasjoner i løpet av programmet Rockheim arrangerer i samarbeid med Den kulturelle skolesekken. Her får de høre om starten av Uffa og husokkupasjonen i Kjøpmannsgata. Foto: VEGARD EGGEN