Popindustrien danner holdninger hos gutter som jeg mener er alt annet enn sunt, respektfullt eller på noe vis verdig.
Det er viktig for gutter å forstå at jenter ikke er fritt vilt.
Voldtekt er en form for kvinnefiendtlighet. Voldtekt er maktmisbruk, og det er et verdensomspennende problem. I dag diskuteres det voldsomt i media hvordan vi kan hindre voldtekter fra å skje. Det jeg undrer meg over, er hvordan voldtekt får mer og mer oppmerksomhet i Norge, samtidig som likestillingen møter motgang.
Når jeg sier at likestillingen møter motgang er det mange eksempler å komme med. Men jeg velger å presentere et av de mest sentrale for ungdommer: Popmusikk. For å forebygge voldtekter mener jeg det er vesentlig at alle gutter fra en tidlig alder får holdningsskapende undervisning på skolen. Når dette ikke er tilfellet, er det dessverre mer sannsynlig at de tar til seg holdninger fra idolene sine; popartister.
Dette er ikke et angrep mot spesifikke artister, men en kritikk rettet mot popindustriens toleranse for kvinnefiendtlige sangtekster og musikkvideoer. En sang kalt «Sexy Bitch» inneholder følgende fraser: «She's nothing like a girl you've ever seen before, nothing you can compare to your neighbourhood whore» og «Damn you’re a sexy bitch».
Under det kommunistiske regimet i Sovjet var musikk en viktig faktor for å spre propaganda. Sangene var fengende, og på denne måten skulle folket få et positivt inntrykk av regimet. Det er ikke usannsynlig at popsanger fungerer noe annerledes. Når man i en sang er tillatt å beskrive en jente som sexy bitch, eller snakke om henne i samme setning som man bruker ordet whore, er det ingen logikk i at man ikke skal kunne gjøre dette i hverdagen. Disse sangene danner holdninger hos gutter som jeg mener er alt annet enn sunt, respektfullt eller på noe vis verdig.
Når en voldtekt skjer er det fordi menn ser på kvinner som et objekt de er fri til å benytte seg av. Det er viktig for gutter å forstå at jenter ikke er fritt vilt. Men hvordan skal samfunnet lære dem dette, når vi fra dag én blir matet med sangtekster som «Sexy Bitch»? Er det greit å kalle jenter bitch i Norge, i og med at landsdekkende radio og tv tydeligvis har tillatelse?
Voldtekt er et svært omfattende likestillingsproblem. For å gjøre noe med dette problemet er det svært viktig å skape holdninger hos folket; Respekt, grensesetting og likestilling. Kanskje burde vi også fokusere på det som faktisk påvirker ungdom i dag. Pop- og filmindustrien er et reelt problem og en hindring mot å nå målet likestilling, i Norge og i verden.
Nora (16)
Diskuter denne saken
Innsendt av Alexander W, 24.02.2012 03:11:12
Les om kvinnerettigheter og hvordan kvinner blir behandlet i land som feks. Afghanistan.
Det er større verdensproblem å løse enn skittene ord i musikkbransjen.Skjerpings...Innsendt av Trønder Jenta, 22.02.2012 15:17:15
Tror absolutt ikke menn er så mye verre i forhold til negativ sex-fokus i samfunnet, enn kvinner selv. Dette gjelder også i musikkvideoer, jeg syns personlig det er minst like ille, pinlig og trist å se f.eks Rihanna, Lady Gaga o.l i småpornografiske videoer enn om det hadde vært en mann. Disse damene er jo forbilde for veldig mange jenter i den alderen, og det virker ikke akkurat som de reagerer negativt på det. Dette merker jo guttene, og tror og syns det er helt greit at jenter er "sex-objekter"...
Er forøvrig enig med deg i at mye av musikkvideoene/tekstene i popmusikken i dag er kvinnenedverdigende, men samtidig mener jeg man ikke kan skylde på guttene for det, jentene må ta en del av skylda de også så lenge de ikke protesterer på det.Innsendt av TM. , 22.02.2012 11:50:14
)0% av tilfellene, der gjerningsmannen som utfører en voldtekt, eller utøver vold, har tidligere andre påvirkninger enn popmusikk i ryggsekken. At david guetta lager en sang som heter sexy bitch, påvirker ikke et normalt menneske til og utøve vold, voldtekt. Hører man på resten av teksten, som du helt sikkert ikke har gjort, så kommer "moralen" i det, hva er en sexy bitch? jo i sangen en BRA dame. men du forstår vell ikke resten av teksten. Det blir for dumt.
De som utøver slik kriminalitet har endten blitt misshandlet selv, opplevd ting vi ikke forstår, eller er psyikisk syk. Jeg kan love deg at en poplåt som spiller på NRJ ikke er triggeren til en så forferdelig handling.Innsendt av Humanist, 22.02.2012 08:22:03
Det er slike synsete og føleriske kommentarer som fører til nettopp det du beskriver som "motstand mot likestilling". Med likestilling mener de fleste kvinnekamp, noe som betyr at de overser at det finnes ett kjønn til.
Jeg, og mange menn med meg, er møkkalei av å få ørene tutet fulle av at vi er dumme, slemme, potensielle volds- og voldtektsmenn, som albuer oss frem på kvinners bekostning, ikke gjør nok husarbeid, ikke slippper kvinner inn i styrerom, osv, osv.Men hvor er kvinners interesse for å jobbe i tunge, manuelle høyrisikoyrker? Hvor er feministenes glødende engasjement og interesse for at det er 96 % mannlige dødsoffer i arbeidsulykkene i Norge? Hvor er interessen for at menn begår selvmord 300 % oftere enn kvinner? At menn faller utenfor i skolen? At kvinner nå dominerer høyere utdanning? At uteliggere stort sett er menn? Jo, den interessen er fraværende - menn kan skylde seg selv.Nei, feminister, dra hodet ut av navlen og ta innover dere at verden består av to kjønn, hvorav begge har sine spesifikke utfordringer. Ta innover dere at de aller, aller fleste menn er oppgående, varme, kjærlige, arbeidsomme mennesker som IKKE slår, som IKKE voldtar - da vil kanskje samarbeidsviljen øke.Slik det er nå får vi ikke høre annet enn hvor elendige vi er, mens kvinner løftes frem som Det Ideelle Kjønn. Der har du svaret på hvorfor motstanden hardner.Forøvrig anbefales boken "The war against boys" av Christina Hoff Sommers - kanskje den vil utvide noens horisont. Det er i hvertfall lov til å håpe. Nei til feminisme - ja til humanisme uavhengig av fasongen på kjønnsorganet!Innsendt av H D, 22.02.2012 13:14:32
Beste innlegget på lang tid.
Innsendt av Kynikermann, 22.02.2012 08:17:27
Hør heller på musikk som lærer unge misantropi og forakt for andre...
Innsendt av Han Lars, 22.02.2012 08:07:40
"Holdningsskapende undervisning" høres for meg ut som oppdragelse, og bør holdes langt unna skolen.
Innsendt av Platon, 22.02.2012 03:36:23
Voldtekt er ille nok det, men har dere hørt de satanistiske budskapene i stairway to heaven? Skumle saker!
Men seriøst, hva er poenget? Jeg antar at du ikke vil at staten skal sensurere? Det er isåfall lite tidsriktig. Så det må være holdningene i popbransjen du er ute etter? Da foreslår jeg at du sender en lang mail til lil' wayne der du forklarer saken, kanskje du får en unnskyldning og en cd i posten.Innsendt av Justin Case, 21.02.2012 22:48:26
Jeg er helt enig med deg. I endel musikkvideoer med mannlige artister fremstilles kvinner som sex-objekter og "eiendeler". Men kvinnelige artister som fremstiller seg selv som sterke og selvstendige i tekster fremstiller jo også seg selv som sex-objekter i videoer mm. Jeg tror ikke problemet er begrenset til hvordan gutter påvirkes av macho-uttrykket i musikkvideoer fra mannlige artister, men at man også bør se på hva slags rollemodeller endel av dagens kvinnelige artister fremstår for for unge jenter når de kler av seg og bukter seg for å selge seg selv.
Innsendt av Potensiell voldtektsmann, 21.02.2012 22:35:21
Dette lesarinnlegget er, ironisk nok, eit prakteksempel på kor mannsfiendtleg likestillingsdebatten har blitt.
Innsendt av En Person, 21.02.2012 22:30:15
Det er et interessant og viktig tema du tar opp, og det er bra du tar deg tid til å fundere over det. Likestilling er viktig, men det er ikke der hovedproblemet ligger.
Roten til problemet er at veldig mange mennesker mangler respekt for andres rett til å bestemme over sin egen kropp, sitt eget liv og sin egen eiendom. Dette ser man overalt, bare legg merke til (i diskusjoner f.eks) neste gang noen skriker etter forbud, påbud eller reguleringer. Ofte i saker som ikke angår noen andre.Disse holdningene ligger dypt i mange, noen mer ekstremt enn andre, og er en viktig årsak til at noen blir voldtektsmenn (eller på andre måter mener at folk ikke skal få bestemme over sin egen kropp og sitt eget liv).Innsendt av Tor Sverre Lund, 21.02.2012 21:06:36
Du argumenterer for at likestilling møter motgang, samtidig som du selv automatisk sidestiller "voldtekt" med "kvinnelig offer".
Innsendt av ArK, 21.02.2012 22:13:51
Er det ikke det som er tilfelle i omtrent alle voldtekter, at offeret er kvinnelig?
Innsendt av Thomas Katt., 22.02.2012 02:44:00
... i over halvparten av forhold, der kun en av partene slår, er det kvinnene som slår tror jeg ikke det (med forbehold om å ha gått i ironifella)
Innsendt av PAALMARTIN, 21.02.2012 16:40:04
jeg ser hva du mener, men du kan ikke beskylde musikk eller noen form for kunst for menneskers handling. Uansett så er jo de kvinnelige pop artistene som er mest populær for tiden og alle de synger om om kvinnestyrke å retten til å være seg selv, feks Rihanna, Lady Gaga osv, jeg forstår hva du sier, å er helt imot voldtekt, men du kan desverre ikke beskylde pop musikken for dette.
Innsendt av Unzunz, 21.02.2012 21:54:42
Helt enig med deg, PAALMARTIN.
Var vel ikke så mye annet å lage en artikkel om..Innsendt av Mr. Yoghurt, 22.02.2012 00:40:24
er dette en innsender på 16 år, og ikke en artikkelforfatter fra Adressa.
Forøvrig er jeg noe uenig med jenta. Det er selvsagt greit å kritisere populærkulturelle uttrykk, og det bør hun også gjøre om hun ikke liker dem. Men å forby dem er noe ganske annet. Selve kjernen i ytringsfriheten er jo nettopp viktigheten av å tollerere utsagn og uttalelser en selv opplever som forkastelige.Med andre ord opplever jeg denne typen musikk som tragisk dårlig, samtidig som jeg er ganske sterkt opptatt av at vi ikke skal sensurere musikk av den grunn.
