Spillet «Magination» skal lanseres om to dager, men har allerede blitt en «snakkis» på nettet. Bak suksessen står studentgründerne Tobias Linkjendal (23), Juul Arthur Ribe Rudihagen (23) og Hanna Agersborg Aanjesen (24).

- Internett er helt sykt. Vi la ut to kule videoer på for å få tilbakemelding fra folk med litt peiling. Det sa «boom», og spredte seg rundt. Intensjonen vår var ikke markedsføring, men vi må jo si at det var perfekt timing, sier Linkjendal.

Se lanseringsvideoen her.

Kortstokken du aldri går lei

«Magination» består av magnetiske brikker i forskjellige former og farger, som skyver og trekker hverandre, når man rører dem. Gründerne liker å beskrive det som en kreativ plattform, hvor spillere selv kan velge hva de vil spille.

- Det er et magnetisk spill som fungerer litt som en kortstokk. Når du leker med brikkene, begynner ting å skje. Du kan spille det på ulike måter, men vi skal ikke bestemme hvordan, eller hvor. Du kan spille det på kjøleskapet, eller på gulvet. Det kan du velge selv, sier Rudihagen.

Teamet ønsker at folk over hele verden kan utvikle spillet i fellesskap ved å lage sine egne regler, og dele det med andre via internett. Selv skal gründerne holde orden på det hele, ved å produsere brikkene og gjøre det så oversiktlig som mulig.

Bruker internett

- Vi har med oss datakunnskap inn i dette, og der er vi vant til å dele ideer med hverandre, for å skape det beste produktet. Denne tankegangen har vi tatt med oss videre.

Verden blir bare mindre og mindre, og vi håper at folk kan dele fantasi og kreativitet med hverandre, sier Aanjesen.

- Vår filosofi er at vi planter frøet, mens brukerne utvikler treet, sier Linkjendal. Idéen startet i guttenes bokollektiv. Rudihagen elsket brettspill, Linkjendal var gal etter magneter. Dette skulle vise seg å bli en bra kombinasjon.

På plass i 2012

- Tobias hadde det mest tiltrekkende rommet, for å si det sånn. Magneter over alt. Men det tok sin tid før vi kom ordentlig i gang, sier Rudihagen. De første magnetene var på plass i 2012, men det var først da guttene vant priser under «Norwegian Game Awards» i 2013, at de virkelig skjønte at dette var noe å satse på.

- De fleste deltagerne viser frem apper og dataspill, så kom vi med et slags brettspill. Vi vant pris for beste konsept og publikumsprisen. Det ble en milepæl for oss, sier Rudihagen.

Dame på laget

I fjor fikk guttene med seg en jente inn i bedriften, og ifølge dem selv var det nødvendig. Da ble det orden i sakene.

- Jeg kom jo hit til luksusen, til et ferdig produkt. Og jeg har skikkelig tro på dette. Vi satser alt og håper vi kan leve av dette etter hvert, sier Aanjesen.

Nå går alle siste året på NTNU, hvor Rudihagen studerer datateknologi, mens Aanjesen og Linkjendal går på NTNUs Enteprenørskole. Kombinasjonen student og produktutvikler har sine utfordringer, men studentene er ikke i tvil om hva som kommer først, om de må velge:

- Vi vil jo holde på studiet, men tar det helt av så må vi bare hoppe i det, sier Linkjendal.

Sjansespill

Selv om de har fått etableringsstøtte fra Innovasjon Norge og Spark NTNU, har de vært nødt til å legge ut av egen lomme, for å få bedriften oppe å gå.

- Totalt sett betaler vi en del selv, og bruker mye tid på dette. Men målet er jo at vi skal tjene penger, og vi satser alt nå. Det er en sjanse vi har nå, og den må vi bare ta, sier Linkjendal. Om to dager blir «Magination» lagt ut på Kickstarter, en nettside som tilbyr små bedrifter og kreative prosjekter hjelp til å reise kapital, via folkefinansiering på deres hjemmesider.

Etter hvert håper de å kunne selge spillet i vanlige butikker.

Manglende fantasi er eneste hinder, for hvordan du spiller magnetspillet. Foto: Mari Svenning
Tobias Linkjendal (23), Juul Arthur Ribe Rudihagen (23) og Hanna Agersborg Aanjesen (24) tar en pause på kontoret, med en runde «Magination». Foto: Mari Svenning