– Det er ingen tvil om at storbyene fremstår som sterke motorer i regionsamarbeid, det ser vi i over hele landet. Trondheim er porten inn til opplevelser i Trøndelag. Når reisende søker på nett er det de kjente merkevarene som står sterkest, derfor ser vi at det er stor interesse i distriktet for å knytte seg til merkevaren Trondheim. Kampen om turistene står på nettet og med en sentralisering av turistkontorene kan vi spille hverandre gode, sier reiselivsdirektør i Visit Trondheim, Stig Hillestad.

Ifølge Tripadvisor er de mest søkte reisemålene i Trøndelag: Nidarosdomen, Ringve Musikkmuseum, Namsskogan familiepark, Moskussafari på Dovre, Hegra festning og Rockheim. I 2015 var det samlede turistkonsumet i Norge på 150 milliarder. Til høsten skal Regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om norsk reiselivspolitikk.

Tettere region

– Jeg synes det er mye entusiasme nå, vi har følelsen av at det er litt 1997-stemning på gang. Vi er ikke helt der enda, men det er ting i gjære, med store konserter som selger ut raskt, mye positivitet og tøffe aktører som tør å satse, forteller reiselivsdirektøren.

– Det vi har sett er at populariteten og interessen for Trondheim som ferieby har økt veldig de siste årene. Både blant utlendinger og nordmenn, men særlig blant yngre nordmenn, sier Per-Arne Tuftin, påtroppende daglig leder i Forum for reiseliv.

– En god del av cruiseturistene kommer også tilbake. Er det gode landbaserte tilbud så ser vi at de legger igjen penger, utdyper han.

Trondheim har i år opplevd en økning i både turister og antall overnattingsdøgn på hoteller. Tradisjonelt selges byen inn som en konferanseby og rundt 80 prosent av de besøkende er nordmenn. Lavere kronekurs har bidratt til en økning i trafikk fra utenlandske turister og cruisebåtpassasjerer.

– Skal reiselivet vokse og tjene penger er viktig at det er en bærekraftig økonomi som henger godt sammen med bevaring av kultur og miljø. Man må jobbe ut ifra langsiktige planer og ikke kun tenke kortsiktig. Trøndelag må jobbe videre med å forsterke satsingen som er gjort de siste årene, og jobbe tettere som region for å få folk til å bli lenger, sier Tuftin.

Stolt av naboen

– Det er viktig å stå sammen og være stolte av hva naboen får til. Vi må tørre å skryte av Trøndelag og vise hvor korte avstander det er mellom opplevelsene. Da vil andre utenfor se det og det skaper nysgjerrighet. Reiselivet er midt i en strukturprosess med færre og større turistkontor, noe vi ser at markedet etterspør. Dette er en prosess vi håper å se konkrete resultater av fra starten av neste år. Det er blitt vanligere for turistene å tenke på omegn som en del av destinasjonen. Når folk drar til Barcelona og London er det distriktene rundt og enkelte bydeler de ønsker å besøke, og ikke nødvendigvis alltid signaturbyggene, forteller Stig Hillestad.

– Det viktigste er å få gjester til å bli et døgn ekstra. Det er fordeler med å synliggjøre seg selv gjennom en felles markedskanal. Vi kan snakke enda høyere og bedre om oss selv og hverandre. Så kan vi heller konkurrere om turistene når de har kommet til regionen. Signaturbyggene er allerede på plass i Trondheim. Vi ser at aktørene spiller på alt som foregår i regionen og drar nytte av markedsmakten og hverandre, legger han til.

– En av de største utfordringen våre er å erkjenne hvor flotte muligheter vi har innen såpass korte avstander. Det er mye kortere avstander her enn i nord og på Vestlandet. Derfor må vi bruke hele regionen og det er en kjempefordel å stå sammen og fokusere på et samlet Trøndelag. Det er viktigere å gjøre hverandre gode, enn å rope om det vi ikke har, sier reiselivsdirektøren.

Tveegget sverd

Forfatter og reiselivsrådgiver, Arild Molstad, mener at hovedproblemet er at Trondheim ses på som en by og ikke et reisemål.

– Selv om Nidarosdomen burde vært på verdensarvlisten, er signalbyggets påvirkning på turismen et tveegget sverd. Domen tar litt av glansen vekk fra de mindre kjente og hyggelige områdene. Det handler ikke kun om hvor mange turister man får gjennom på en dag, men også om destinasjonens anseelse. Turistnæringen er ingen sofistikert industri, men det er en undervurdert næring som vi innser at blir stadig viktigere for norsk økonomi. Mange i turistnæringen kan mye økonomi, men lite om økologien knyttet til næringen. Noe man nå ser eksempel på i Bergen. Det typiske eksempelet på dette er Venezia, hvor de fleste ikke får det beste ut av destinasjonen, sier Molstad.

– Hvis man kan fasiliterer utfluktene i naturen og distriktene, og gjøre det enkelt å promotere og komme seg til dem, har man en reell mulighet til å spre turismen utover på en bærekraftig måte, utdyper han.

– Litt av utfordringen er at mange små aktører må konkurrerer seg imellom før gjestene kommer. Vi jobber sammen for å få oppmerksomheten rundt det unike med vår region, vi har allerede fyrtårnene og trenger ikke flere av dem, sier Stig Hillestad.

– Det er et stort potensial i å øke gjestetilstrømmingen til regionen. Vi er ikke der Bergen er enda, men vi har heller ikke de samme utfordringene. Vi oppleves nok fortsatt litt bak Nord-Norge med midnattssol turisme og vestlandet med Bergen og fjordene. Vi har litt å gå på, men samtidig har vi en del spesielt i regionen. Når Røros kan skryte av Namdalen og omvendt, er det en forutsetning for å gjøre hverandre gode, avslutter reiselivsdirektøren i Visit Trondheim.

Les også: Rekordår for cruiseturisme

Bruker fire milliarder på norgesferien

Dette er turistenes dom over Trondheim

Over 123 000 har besøkt Festningen hittil i år

Reiselivsdirektør i Visit Trondheim, Stig Hillestad, er opptatt av å selge inn hele regionen og få besøkende til å bli et ekstra døgn. Foto: Ole-Einar Andersen, Adresseavisen
Tidligere direktør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, har ikke inntrykk av at turistene etterspør noe som mangler i Trondheim. Foto: Roald, Berit, Adresseavisen