I fjor fikk Scandic Lerkendal og RBK massiv oppmerksomhet rundt en reklamefilm (ekstern lenke) fra taket på det 74 meter høye hotellet i Trondheim. I den filmen scorer RBK-gutta på verdens høyeste volley med en pasning servert fra taket.
SE VIDEO: Volleystunt fra hotelltaket på Lerkendal
Viral suksess ga mersmak
Mandag var det klart for å spille inn oppfølgeren fra det samme hotelltaket.
- «Epic volley» var en gedigen suksess for oss som ga mersmak. Nå har noen smarte hoder klekket ut en enda villere idé, sier Morten Hammer, sponsor- og eventmanager i Scandic Hotell.
Dette hotellet i Trondheim er fullbooket i slutten av april
Helland hengende 74 meter over bakken
I årets reklamefilm er det Pål André Helland som har fått hovedrollen. I birollene finner vi keeper André Hansen og en håndfull fotballer. Mer vil ikke hotellkjeden røpe om stuntet foreløpig.
- Dette er spektakulær galskap og vi går hakket lenger enn i fjor. Vi skal blant annet sende Helland ned i tau over kanten som er 74 meter over bakken. Til sammen er 30 personer innvolvert med filmcrew og sikkerhetsmannskaper.
- Hvorfor valgte dere Pål André Helland?
- Han er akkurat passe gal nok til å bli med på dette. Vi tror han har hodet som trengs for å gjennomføre et slikt stunt, sier Hammer.
Hellands siste ord
I hotellets skybar er det en tydelig nervøs RBK-spiller som blir briefet av klatreekspertene som skal passe på ham.
- Jeg føler jeg fortsatt har en del ugjort i livet, så jeg håper dette går bra. Det verste blir nok å komme seg over kanten på taket, det blir en kamp mot meg sjøl, sier Helland, mens han blir påmontert nødvendig sikkerhetsutstyr.
- Har du noen siste ord til familie og fans?
- Jeg er veldig glad i dere alle sammen, forhåpentligvis sees vi snart igjen.
Forsikringa i orden
Ifølge trener Kåre Ingebrigtsen var stuntet med en av hans mest dyrebare spillere ikke klarert med ham på forhånd.
- Nei, jeg fikk vite om dette først i dag, så dette har jeg ikke godkjent i det hele tatt, flirer trener Ingebrigtsen.
- Men forsikringa på Helland er i orden?
- Den har vi nettopp doblet, så om dette går galt så sitter vi godt i det.
Nådde 400 millioner
Fjorårets reklamefilm ble snappet opp og vist på flere utenlandske nyhetskanaler og fikk i tillegg stor spredning på sosiale medier. Hotellkjeden tror markedsverdien er betydelig.
- Det er selvfølgelig vanskelig å måle, men den nådde 400 millioner mennesker i fire kontinenter. Vi håper dette stuntet får samme oppmerksomhet, sier Hammer.
Resultatet fra stuntet i hotellveggen får du se når årets seriestart nærmer seg. Vi kan imidlertid røpe at alle involverte kom fra filminnspillingen uten fysiske skader.