I fjor fikk Scandic Lerkendal og RBK massiv oppmerksomhet rundt en reklamefilm (ekstern lenke) fra taket på det 74 meter høye hotellet i Trondheim. I den filmen scorer RBK-gutta på verdens høyeste volley med en pasning servert fra taket.

SE VIDEO: Volleystunt fra hotelltaket på Lerkendal

Viral suksess ga mersmak

Mandag var det klart for å spille inn oppfølgeren fra det samme hotelltaket.

- «Epic volley» var en gedigen suksess for oss som ga mersmak. Nå har noen smarte hoder klekket ut en enda villere idé, sier Morten Hammer, sponsor- og eventmanager i Scandic Hotell.

Helland hengende 74 meter over bakken

I årets reklamefilm er det Pål André Helland som har fått hovedrollen.  I birollene finner vi keeper André Hansen og en håndfull fotballer. Mer vil ikke hotellkjeden røpe om stuntet foreløpig.

- Dette er spektakulær galskap og vi går hakket lenger enn i fjor. Vi skal blant annet sende Helland ned i tau over kanten som er 74 meter over bakken. Til sammen er 30 personer innvolvert med filmcrew og sikkerhetsmannskaper.

- Hvorfor valgte dere Pål André Helland?

- Han er akkurat passe gal nok til å bli med på dette. Vi tror han har hodet som trengs for å gjennomføre et slikt stunt, sier Hammer.

En spent Pål André Helland tar her en prøvekikk ned hotellveggen før klatreturen startet. Foto: Frank Lervik

Hellands siste ord

I hotellets skybar er det en tydelig nervøs RBK-spiller som blir briefet av klatreekspertene som skal passe på ham.

- Jeg føler jeg fortsatt har en del ugjort i livet, så jeg håper dette går bra. Det verste blir nok å komme seg over kanten på taket, det blir en kamp mot meg sjøl, sier Helland, mens han blir påmontert nødvendig sikkerhetsutstyr.

- Har du noen siste ord til familie og fans?

- Jeg er veldig glad i dere alle sammen, forhåpentligvis sees vi snart igjen.

Forsikringa i orden

Ifølge trener Kåre Ingebrigtsen var stuntet med en av hans mest dyrebare spillere ikke klarert med ham på forhånd.

- Nei, jeg fikk vite om dette først i dag, så dette har jeg ikke godkjent i det hele tatt, flirer trener Ingebrigtsen.

- Men forsikringa på Helland er i orden?

- Den har vi nettopp doblet, så om dette går galt så sitter vi godt i det.

Sponsor- og eventmanager i Scandic Hotell, Morten Hammer, håper den nye reklamefilmen blir en ny suksess. Foto: Frank Lervik

Nådde 400 millioner

Fjorårets reklamefilm ble snappet opp og vist på flere utenlandske nyhetskanaler og fikk i tillegg stor spredning på sosiale medier. Hotellkjeden tror markedsverdien er betydelig.

- Det er selvfølgelig vanskelig å måle, men den nådde 400 millioner mennesker i fire kontinenter. Vi håper dette stuntet får samme oppmerksomhet, sier Hammer.

Resultatet fra stuntet i hotellveggen får du se når årets seriestart nærmer seg. Vi kan imidlertid røpe at alle involverte kom fra filminnspillingen uten fysiske skader.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.