- Skolen svikter seksåringene

STEINKJER: Utdanningsminister Kristin Clemet mener førskolelærerne bør holde seg i barnehagen der de hører hjemme. Hun mener seksåringene må få flere lærere med faglig fordypning.

Saken oppdateres.

Statsråden deltok i går på den nasjonale opplæringskonferansen i Steinkjer. Hun mener ungene lærer altfor lite det første skoleåret og at seksårsreformen i så måte er en gedigen nedtur. Statsråden tror at manglende læring det første skoleåret fører til utbredt skoletretthet senere.

I forbindelse med Reform 97 strømmet førskolelærerne inn i norsk skole. De fikk undervise ungene fra 1. til 4. klasse, hvor lek skulle dominere undervisningen det første skoleåret. Nå kan førskolelærerne være på vei ut, dersom Clemet får det som hun vil .

_ Jeg ønsker primært at vi må få flere lærere med faglig fordypning. Det vil gi barna en bedre start og gjøre skolen mer interessant for den enkelte. Vi snakker om prinsippet om tilpasset opplæring, sier Clemet.

Norges forskningsråd er i ferd med å evaluere Reform 97, og feller allerede en knusende dom over 6-åringers skoletilbud. Mange barn blir rett og slett skuffet over at de ikke lærer å lese og skrive.

Professor Peder Haug, som leder forskningsrådets evaluering, sier til Aftenposten at han ikke er i tvil om at en rekke seksåringer opplever at skolen ikke svarer til forventningene.

- Barna får en fryktelig dårlig start på skolegangen. De føler at de er blitt store, og ønsker ikke mer barnehage, sier Haug.

Erfaringene med eget barns skolestart i 1997 var blant årsakene til at utdanningsministeren nedsatte et kvalitetsutvalg som skal se om det er mulig å oppnå høyere kvalitet på norsk skole og ett års kortere skoleløp.

- Vi må stanse den negative utviklingen og gi barna en skole de får oppfylt sine forventninger. I dag får ungene bildet av skolen knust, mener Clemet.

Barna vil lære

Professor Peder Haug sier at barna vil lære å lese, skrive og regne, og at de egentlig er i stand til å lære nesten alt.

- Når barna har et stort ønske om å få en lesebok, ser jeg ingen grunn til at man skal vente med å gi dem det.

Haug tror konsekvensen av barnas knuste forventninger kan være dramatiske.

- Fra 1997 har seksåringene begynt på skolen, og en stor undersøkelse tre år senere viste at niåringenes leseferdigheter var blitt dårligere etter reformen. Enkelte forklarer det nedslående funnet med at barnas holdning til læring ødelegges i det skuffende møtet med skolen i første klasse. Motivasjonen forsvinner, skolen oppleves som en oppbevaringsanstalt. Det er ille.

Haug understreker ovenfor Aftenposten at det er store variasjoner mellom skoler og mellom lærere.

Departementet får forskningsrådets evaluering på sitt bort i mai neste år.

_ Hvis vi kan konkludere med at hverdagen som møter seksåringene i skolener en medvirkende årsak til denne utviklingen, vil vi selvsagt foreslå at man gjør forandringer, sier Haug, som mener det ennå er for tidlig å si hvilke anbefalinger rapporten vil inneholde.

Statsråd Kristin Clemet refser seksårsreformen I går deltok hun på den nasjonale utdanningskonferanse i Steinkjer. Hovedtema var kvalitet i utdanningen.
            (Foto: Leif Arne Holme)

Statsråd Kristin Clemet refser seksårsreformen I går deltok hun på den nasjonale utdanningskonferanse i Steinkjer. Hovedtema var kvalitet i utdanningen.Foto: Leif Arne Holme

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?