Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.

Jon Fosse mener Handke bør få Nobelprisen

Oslo (NTB): Jon Fosse mener den omstridte forfatteren og Ibsenpris-mottakeren Peter Handke bør få Nobelprisen i litteratur.

Norwegian i svensk rettssak

Stockholm (NTB-TT): Norwegians mange forsinkelser på langdistanseflygninger har nå havnet i svensk rettsvesen etter at en svensk advokat har levert inn søksmål på vegne av flypassasjerer.

Rullestolbrukere dropper Midtbyen

- Det er rett og slett farlig her, sier Kirsti Stenersen.

Klimautslippene fortsetter å øke

Oslo (NTB-AFP-Reuters): Utslippene av klimagassen CO2 fortsatte å øke i fjor. Og i år kan utslippsveksten bli enda kraftigere.

Septembersnø skaper vanskelige kjøreforhold i nord

Oslo (NTB): Meteorologene og politiet varsler at høstens første snøfall skaper vanskelige kjøreforhold i Nord-Norge mandag.

Kvinne kjørt til sykehus etter brann i Porsgrunn

Porsgrunn (NTB): En kvinne er kjørt til sykehus med ukjent skadeomfang etter en brann i en bolig på Herøya i Porsgrunn.

IS maner opprørere i Egypt til kamp

Kairo (NTB-Reuters): Ekstremistene i Den islamske staten (IS) oppfordrer de militante opprørerne på Sinaihalvøya i Egypt til å trappe opp angrepene mot egyptiske sikkerhetsstyrker.

Staten vil selge Cermaq til Mitsubishi

Oslo (NTB-Hans Cosson-Eide): Staten vil selge sin eierandel i lakseselskapet Cermaq til japanske Mitsubishi Corporation, som har varslet et bud på 8,8 milliarder kroner for aksjene i selskapet.

– Over 40 sivile drept i luftangrep i Syria

Beirut (NTB-AFP): Minst 42 sivile ble drept da syriske fly bombet to ulike områder i provinsen Idlib søndag, ifølge en syrisk eksilgruppe.

Staten vil selge Cermaq ut av landet

Staten vil selge sin eierandel i lakseselskapet Cermaq til japanske Mitsubishi Corporation, som har varslet et bud på 8,8 milliarder kroner for aksjene i selskapet.

Stedsvalg til beste for regionen

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus