Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.
Leses nå:

Politiet skjøt varselsskudd i Stockholm

Stockholm (NTB): Et hundretalls maskerte ungdommer kastet fredag kveld stein og brannbomber mot politiet i Stockholm-bydelen Tensta.

Minst 39 drept i sammenstøt i Mexico

Mexico by (NTB-AFP-Reuters): Minst 39 er drept i sammenstøt mellom politi og væpnede personer i delstaten Michoacan i Mexico, i et område der mektige narkogjenger har vært aktive i flere år.

Gjennomførte ransakelser i Trøndelag i overgrepssaken

Politiet i Trøndelag har gjort ransakelser på vegne av politiet i Troms i saken der en 30-åring er siktet for overgrep mot elleve barnehagebarn.

Trandum-ansatte utsatt for vold og trusler

Trandum (NTB): Arbeidstilsynet har mottatt 15 rapporter om trusler og vold mot ansatte ved utlendingsinternatet på Trandum.

Død mus funnet i peanøttsmør

Oslo (NTB): 60 glass «crunchy» peanøttsmør trekkes tilbake etter at noen fant deler av en død mus i produktet. Det er kvelningsfare dersom peanøttsmøret spises.

MDG glad for nye grenser for svevestøv

Oslo (NTB): De nye grensene for svevestøv er et klart signal til norske byer om at tiltakene må skjerpes, mener Hilde Opoku i Miljøpartiet De Grønne.

Død mus funnet i peanøttsmør

60 glass «crunchy» peanøttsmør trekkes tilbake etter at noen fant deler av en død mus i produktet. Det er kvelningsfare dersom peanøttsmøret spises.

Erdogan slår ned på «fornærmelser» i mediene

Wien (NTB-AFP): Tyrkias president møter skarp kritikk fra presseorganisasjoner både nasjonalt og internasjonalt etter en krangel med avisen Hurriyet om dekningen av dødsdommen mot Mohamed Mursi.

Her hopper han fra tårnet

Da «Igor» hoppet fra Tyholttårnet i 2007 ble det tendenser til bråk.

Ingar lurte betjeningen – basehoppet fra Tyholttårnet

Ingar Strand fra Verdal er den eneste som har basehoppet fra 30-årsjubilanten Tyholttårnet – Ikke bare én, men to ganger har han lurt seg til hopp.

Stedsvalg til beste for regionen

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus