Leses nå:

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.





Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.





På Torgår d kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.





Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.





Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.





Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.





I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.