Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.

Amedia mener omstillingen har hatt god effekt

Oslo (NTB): Mediekonsernet Amedia har kuttet kostnadene med 146 millioner kroner, men resultat før skatt i tredje kvartal endte likevel på en snau kvart milliard kroner.

Tine tjente på is og ferdigmat

Nordmenn spiste mye is i sommer, og sammen med økt salg av ferdigmat bidro isspisingen til at meierikjempen Tine forbedret resultatet i tredje kvartal.

Danskene vokser

Danske Bank i Norge vokser og leverer et resultat etter tredje kvartal på totalt 2 076 millioner kroner før skatt. Dette er 16 prosent bedre enn på samme tid i fjor.

Flommen kan gi 150 millioner i erstatninger

Oslo (NTB): Finans Norge anslår at flommen på Vestlandet vil ende med mellom 100 og 150 millioner kroner i naturskadeerstatninger.

26 bussruter i Trondheim får færre avganger i 2015

AtB skal spare 80 millioner kroner i 2015. Innsparingene gir 100 færre daglige avganger i Trondheimsregionen neste år.

Slutt på bobler fra israelsk bosetning

Tel Aviv (NTB): Brusmaskinprodusenten SodaStream gir etter for en internasjonal boikottkampanje og stenger nå sin fabrikk i den israelske bosetningen Maale Adumim på Vestbredden.

Alarmen gikk da rullestolbruker kjørte inn i Strindheimtunnelen

Vegtrafikksentralen oppdaget trafikale problemer.

Politiet vil ta DNA-prøve av alle på asylmottaket etter drapet på Hamar

Hamar (NTB): Politiet på Hamar vil sjekke, avhøre og ta DNA-prøve av alle beboerne på asylmottaket på Ormseter etter drapet på en 27 år gammel asylsøker.

Lieberman langer ut mot svensk anerkjennelse

Jerusalem (NTB-AFP): – Forholdene i Midtøsten er mer kompliserte enn IKEA-møbler, sier Israels utenriksminister Avigdor Lieberman i en kommentar til Sveriges anerkjennelse av staten Palestina.

Stedsvalg til beste for regionen

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus