Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.
Leses nå:

Nå blir det bedre asfalt på denne strekningen

Statens vegvesen vil legge asfalt om natten på strekningen mellom Solsiden og Nyhavna.

Drivstoffstreiken er avsluttet

Streiken i oljeleveransesektoren som har rammet tankingen av fly ved flere flyplasser, er avsluttet, opplyser Norsk Transportarbeiderforbund.

Se Norges største betongpumpebil

Har en arm med rekkevidde på 57 meter.

Nye og skjerpede helsekrav til førerkort

Oslo (NTB): Fredag ble det fastsatt nytt regelverk for hvilke helsekrav som skal gjelde for nordmenn som søker om førerkort.

Tony Blair: – Nasjonen er i fare

Tidligere statsminister Tony Blair skriver i en kronikk at de neste ukene blir avgjørende for Storbritannia, som han mener er i fare etter EU-avstemningen

Drivstoffstreiken er avsluttet

Oslo (NTB): Streiken i oljeleveransesektoren som har rammet tankingen av fly ved flere flyplasser, er avsluttet, opplyser Norsk Transportarbeiderforbund.

Tsjetsjensk IS-topp hovedmistenkt bak Istanbul-angrepet

En tsjetsjensk IS-ekstremist er hjernen bak selvmordsangrepet på flyplassen i Istanbul, ifølge flere medier og en amerikansk kongressrepresentant.

Hebron avstengt etter palestinske angrep

Jerusalem (NTB-AFP-AP): Israel stenger av Hebron og området rundt som følge av en rekke palestinske angrep på israelere de siste dagene.

Israel kutter utbetalinger til Palestina etter angrep

Jerusalem (NTB-AFP): Israel kutter i den månedlige overførselen av palestinske skatteinntekter til palestinske myndigheter som straff for de siste angrepene.

– Lagarde bør stilles for retten

Paris (NTB-AFP): En fransk statsadvokat anbefaler at IMF-sjef Christine Lagarde stilles for retten i forbindelse med en millionutbetaling til finansmagnaten Bernard Tapie mens hun var finansminister.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.





Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.





På Torgår d kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.





Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.





Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.





Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.





I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.













Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus