Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.
Leses nå:

Fire siktet for frihetsberøvelse og grov vold

Porsgrunn (NTB): Fire personer er siktet for frihetsberøvelse og grov vold etter at to personer ble holdt fanget i flere timer i en enebolig i Porsgrunn.

– Skottland-tap foruroligende for Labour

Oslo (NTB-Nils Myklebost): Selv om Labour tapte mindre enn ventet i England ved torsdagens valg, er tilbakegangen i Skottland og Wales urovekkende for partiets framtid nasjonalt, sier en norsk ekspert.

– Intet sted er trygt for flyktningene

Oslo (NTB): Minst 30 mennesker mistet livet da et luftangrep rammet en flyktningleir i Syria. – Dette viser at intet sted er trygt, sier Jan Egeland.

Ingen arbeidsledighets-effekt for Ap

Oslo (NTB): Vanligvis flokker velgere seg rundt Arbeiderpartiet i tider med høy arbeidsledighet, slik som nå. Men på en ny måling går partiet tilbake med 3,8 prosentpoeng.

Kastet stein på NRK-journalister i Rinkeby

Stockholm (NTB): To journalister fra NRK ble utsatt for steinkasting da de laget en reportasje i bydelen Rinkeby i Stockholm forrige uke.

Betinget fengsel for Facebook-hets mot N'jie

Oslo (NTB): Oslo tingrett har dømt en 34 år gammel mann til 30 dagers betinget fengsel for å ha hetset NRK-profilen Haddy N'jie.

Hastemøte om søndagsåpne butikker

Rema 1000, Norgesgruppen og Coop er innkalt når kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) holder hastemøte om søndagsåpne butikker. Departementet sier de krever at loven følges.

Ja til sameflagg fra Eurovision

Stockholm (NTB): Nordmenn som ønsker å heie på Agnete Johnsen i Eurovision Song Contest neste helg vil likevel få lov til å vifte med det samiske flagget.

Streik i Hellas fører til stans i kollektivtrafikken

Aten (NTB-AFP): Kollektivtransporten stopper opp i Hellas denne helgen, som følge av at fagforeningene streiker i 48 timer. Streiken er en protest mot regjeringens omstridte plan om pensjonsreform og skatteøkning, som kreves av internasjonale kreditorer.

Advokat tror tyrkiske journalister tiltalt for spionasje kan bli frikjent

Istanbul (NTB-DPA): Advokaten til den tyrkiske sjefredaktøren og journalisten som er tiltalt for blant annet spionasje, regner med at de to blir frikjent fredag.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus