Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.
Leses nå:

Nyhetsbyrå: – Russland løslater ukrainsk pilot

Moskva (NTB-TT): Den drapsdømte ukrainske flygeren Nadija Savtsjenko skal slippes ut av russisk fengsel i bytte mot to russiske soldater som er fengslet i Ukraina, ifølge nyhetsbyrået Interfax.

Over 1.000 mennesker reddet av norsk skip onsdag

Oslo (NTB): Det norske redningsskipet Siem Pilot har siden juni 2015 reddet over 19.000 flyktninger og migranter i Middelhavet. Onsdag overtok skipet over 1.000 mennesker på flukt.

Streik ved fransk kjernekraftverk

Paris (NTB-TT): Den franske fagorganisasjonen CGT har varslet en 24 timer lang streik ved kjernekraftverket i Nogent-sur-Seine, noe som betyr en opptrapping i konflikten om regjeringens arbeidslivsreform.

Microsoft slutter å produsere mobiltelefoner

Helsingfors (NTB-FNB-TT): Den amerikanske IT-giganten Microsoft legger ned utviklingen og produksjonen av mobiltelefoner globalt.

Incestdømt mann fikk ta fly alene – rømte

Oslo (NTB): En mann som i fjor ble dømt til åtte års fengsel for grove overgrep mot sin egen datter og en annen jente, er rømt fra fengsel. Mannen skulle flytte fra Vardø til Bergen fengsel, og fikk fly alene. På Gardermoen stakk han av.

Fattet mistanke til 25-åring etter trafikkontroll:

Gjorde beslag av fleinsopp og marihuana etter ransaking

Etter at 25-åringen ble tatt i fartskontroll i Verdal ga politiets måler utslag på ruskjøring. Det førte til ransaking og narkobeslag i mannens bolig.

21 års forvaring for Kopseng

Oslo (NTB): Danseren Julio Kopseng er i Borgarting lagmannsrett dømt til 21 års forvaring, med 10 års minstetid for voldtekt og overgrep mot i alt 19 kvinner, melder Dagbladet.

Kai Elvan kåret til årets kvalitetsfisker

Tromsø (NTB): Norges Råfisklags utmerkelse for fremme av kvalitetsfisk ble onsdag tildelt Kai Elvan fra Andenes i Nordland.

Rokeringer og tre nye ministre i Löfvens regjering

Stockholm (NTB-TT): Statsminister Stefan Löfven presenterte onsdag rokeringene i den svenske regjeringen som ble nødvendige etter at to ministre fra Miljöpartiet måtte gå.

Assanges arrestordre opprettholdes

Stockholm (NTB-TT-AFP): Tingretten i Stockholm avviser Julian Assanges bønn om å skrote arrestordren mot den voldtektsmistenkte WikiLeaks-grunnleggeren.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus