Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter

Trenger enighet om godsterminal

Leder, onsdag 18. mai 2011

Trenger enighet om godsterminal

Det er helt nødvendig for Trøndelag at landsdelen blir enig om plasseringen av ny godsterminal.
Leses nå:

Én av ti politistudenter har innvandrerbakgrunn

Oslo (NTB): Én av ti studenter ved årets kull på Politihøgskolen i Oslo har minoritetsbakgrunn.

Tyrkia: – Angrep i Nord-Syria ligner etnisk rensing

Haag (NTB-Reuters): Angrepene i det nordlige Syria den siste tiden minner om etnisk rensing, mener Tyrkias statsminister Ahmet Davutoglu.

Svart boks viser ingen tegn til teknisk togsvikt i Bayern

München (NTB-DPA-AFP): Informasjonen i en av tre svarte bokser fra de to togene som kolliderte i Bayern, gir ingen indikasjoner på at teknisk svikt forårsaket ulykken, opplyser Tysklands transportminister.

USA står overfor ny økonomisk usikkerhet

Washington (NTB-AP-AFP): USAs økonomi står overfor nye utfordringer som følge av lavere innenlandsk vekst og global usikkerhet, mener landets sentralbanksjef Janet Yellen.

Venstres stortingsgruppe vil si nei til Listhaugs forslag

Oslo (NTB): Venstres stortingsgruppe vil onsdag ettermiddag si nei til innvandringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) innstrammingsforslag.

Høyesterett med prinsippvedtak om tomtestrid

Oslo (NTB): En grunneier har ikke krav på mer enn 40 prosent av verdien når en festet tomt løses inn. Det slår Høysterett fast.

Solberg avviser Ryanair-press

Oslo (NTB): Advarsler fra Ryanair om at de vil slutte å bruke Rygge som base dersom flyseteavgiften innføres, vekker harme hos statsminister Erna Solberg (H).

Tiltalte i telefonen til drapsofferets bror:

- Du må ringe ambulanse, jeg har slått henne

Storebroren (32) til Nilofer Naseri fortalte i retten om telefonsamtalen han fikk fra den drapstiltalte svogeren drapskvelden. Sammen med to brødre dro han til leiligheten og fant søsteren livløs.

EU kritiserer sju medlemsland for asylhåndtering

Brussel (NTB-DPA): Tyskland, Frankrike, Hellas, Italia, Estland, Latvia og Slovenia får på pukkelen fra EU for ikke å ha fulgt EUs asylregelverk til punkt og prikke.

To tilfeller av zikasmitte i Finland

Helsinki (NTB-FNB): Det andre tilfellet av zikasmitte er bekreftet i Finland. Første tilfellet ble påvist allerede i juni.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Tiden er overmoden for at Trondheims-regionen får en ny godsterminal, eller et såkalt logistikknutepunkt. Dagens plassering på Brattøra er en svært dårlig måte å bruke de arealene på, og kapasiteten er snart sprengt. Når mer godstransport skal over fra vei til bane, trengs en effektiv terminal for å håndtere godset.



Etter lang tids arbeid overleverte Jernbaneverket i forrige uke en utredning til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der de peker på ulike alternativer for hvor et logistikknutepunkt kan plasseres. Torgård sør for Trondheim og Midtsand øst for byen scorer høyest ut fra Jernbaneverkets kriterier.



På Torgård kan det bare bli snakk om en samlokalisering av tog- og biltransport. På Midtsand kan både båt, bil og bane møtes. Utredningen har også vurdert konsekvensene av å plassere et nytt logistikknutepunkt i Trolla, på Søberg, Muruvik og Hell. Disse alternativene scorer dårligere.



Jernbaneverket legger sterkest vekt på økonomiske forhold. Hva som vil være best for miljøet og samfunnsutviklingen, er tillagt mindre betydning. Den lokale motstanden er det ikke tatt hensyn til i utredningen. Den er nå ute på høring, og lokale protester vil ganske sikkert strømme inn.



Et logistikknutepunkt bringer et stort antall arbeidsplasser med seg. I Stjørdal og Malvik kommuner kan det bli 600 arbeidsplasser. Det gjør ikke inntrykk på Stjørdals ordfører Johan Arnt Elverum (Sp). Han er en uforsonlig motstander av å få plassert et logistikknutepunkt i sin kommune og liker dårlig at Nord-Trøndelag fylkesting ønsker et felles knutepunkt for bil, båt og bane øst for Trondheim. Politikerne i Sør-Trøndelag går inn for det samme.



Svært få vil ha et slikt knutepunkt i sitt nabolag. Det ligger derfor an til en debatt med steile fronter i månedene som kommer. Den endelige avgjørelsen må tas ut fra hva som vil bli det beste for hele regionen, og det vil være en stor fordel om landsdelen klarer å komme til enighet.



I høringsrunden som nå er i gang, skal man også huske at det er mulig å vektlegge ulike kriterier på en annen måte enn Jernbaneverket. Et nytt logistikknutepunkt vil få store konsekvenser i mange tiår fremover. De som til slutt skal ta avgjørelsen, bør derfor ikke legge avgjørende vekt på prislappen. Den mest fremsynte løsningen vil være et logistikknutepunkt der bil, båt og bane kan møtes.







Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus