Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter

Skal bytte skinner fra 1915

Skal bytte skinner fra 1915

STJØRDAL: Mer penger til Meråkerbanen betyr at de eldste skinnene på banen, fra 1915, endelig kan byttes ut.
Leses nå:

Kommunene tar ikke mot nok flyktninger

Barne- og familieminister Solveig Horne er skuffet, men slett ikke overrasket over de lave bosettingstallene fra kommunene.

Arabisk koalisjon bombet marinebase i Jemen

Kairo (NTB-Reuters): Minst 40 mennesker ble drept da jagerfly og marinefartøy fra den saudi-ledede militærkoalisjonen bombet Jemens største marinebase i byen Hodaida.

EU og Sveits med ny avtale for å stoppe skattesnytere

Brussel (NTB-AFP): EU og Sveits har undertegnet en omfattende avtale som skal forhindre at EU-borgere gjemmer unna penger i sveitsiske banker.

Personvernsvikt hos Hovedredningssentralen

Oslo (NTB): Hovedredningssentralen for Nord-Norge (HRS) har for dårlige rutiner for å behandle personopplysninger, mener Datatilsynet som har ilagt etaten et gebyr.

Festspillåpning for full musikk

Bergen (NTB): Både dronning Sonja og statsminister Erna Solberg (H) stilte opp til åpningen av Festspillene i Bergen onsdag.

Kommune-ja til 1.000 flyktninger

Oslo (NTB): Norske kommuner har sagt seg villige til å ta imot nesten 1.000 ekstra Syria-flyktninger de nærmeste to årene.

– Irsk homo-ja et nederlag for menneskeheten

Roma (NTB-Reuters-DPA): Folkeavstemningen som førte til at likekjønnede kan gifte seg i Irland, er ikke bare et nederlag for kristne prinsipper, men også et nederlag for menneskeheten, ifølge Vatikanet.

SOHR: IS-opprørere jaget ut av 14 landsbyer i Syria

Beirut (NTB-AFP): Kurdiske styrker har drevet ekstremistgruppen IS ut av 14 assyriske kristne landsbyer i Syria, ifølge en eksilgruppe.

Frist for Iran-avtale kan bli forlenget

Ankara (NTB-Reuters): Fristen om en enighet om Irans atomprogram, som er satt til 30. juni, kan bli forlenget, ifølge iransk statlig TV.

Bellona:

- Feil å premiere miljøsyndere

Avgiftskutt på flere hundre tusen for ladbare luksusbiler er feilslått, mener Bellona.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt
Regjeringen ønsker å bruke mer penger på Meråkerbanen. Det er klart etter at forslaget til endringer i statsbudsjettet ble lagt frem i går. I forslaget heter det at jernbanen skal tilføres 40 nye millioner kroner i drift- og vedlikeholdsmidler. Størsteparten av dette til Meråkerbanen.

Styrker Norske skog

Pengene skal først og fremst brukes til å oppgradere aksellast-grensen på banen, fra 18,5 tonn til 22,5 tonn. Det gir store virkninger spesielt for Norske skog, som hvert år henter store mengder tømmer. I fjor hentet papirfabrikken hele 200 000 tonn tømmer på banen.

- Vi er veldig glade for dette. Det vil gjøre det mye lettere for oss. I Sverige har det i mange år vært høyere aksellast enn her. Vi har derfor måttet laste om tømmer på Storlien, sier informasjonssjef Per Anders Folladal hos Norske Skog i Skogn.

Han anslår at besparelsen for Norske Skog alene vil ligge på mellom to og tre millioner kroner årlig.

- Det styrker vår situasjon. Logistikk og transportkostnader er noe av det som er viktigst for oss, sier Folladal.

Sammen med ordfører Johan Arnt Elverum i Stjørdal (Sp), Bjørn Aasvold (Sp) fra Meråker, jernbaneverkets leder for regional utvikling, Vigdis Espnes Landheim, og banesjef Knut Haugen, var han i går på Hell stasjon da politisk rådgiver Erik Lahnstein fra Samferdselsdepartementet, presenterte deler av den nye regjerningens statsbudsjettforslag.

- Venstre signaliserte at de ville tilføre penger til banen, men de pengene har ikke vi funnet noe sted. Det eneste som fantes i statsbudsjettet de presenterte, var et signal om at det burde brukes penger på banen, sier Lahnstein.

- Drev brannslokking

Totalt ble det i fjor transportert 375 000 tonn god på Meråkerbanen. Den nest største enkeltkunden, etter Norske skog, var Elkem som fraktet 130 000 tonn til og fra sitt anlegg i Kopperå i Meråker. Selv om deler av dette nå vil forsvinne, tilsier et overslag at så mye som 100 000 tonn av varetransporten på E14 nå kan bli overført til jernbanen. Folladal viser også til at dette kan være et viktig skritt på veien mot en langt større containerhavn på Skogn.

De siste årene er banen lappet på med små midler. De eldste skinnene er fortsatt fra 1915, og deler av utbedringene som er foretatt, er gjort med sviller som er byttet ut andre steder, blant annet på Nordlandsbanen.

- Vi har gått på sparebluss i mange år. Nå skal vi skifte skinner og bytte dårlige sviller, sier banesjef Knut Haugen.

Arbeidet med å ruste opp banen vil starte i mai neste år. Det vil fortsette i 2007. Da vil den nye aksellastbegrensningen være på plass. Da vil også trafikken gå fortere. Ny minstehastighet på de dårligste partiene, blir da 60 km/t. I dag er den nede i 20-30 km/t.

Penger skal få bort flaskehalsene på Meråkerbanen. Politisk rådgiver Erik Lahnstein fra Samferdselsdepartementet (t.v.), presenterte i går regjeringens Meråkerbane-satsing. Til høyre: ordfører i Stjørdal, Johan Arnt Elverum.
Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus