Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter

Skal bytte skinner fra 1915

Skal bytte skinner fra 1915

STJØRDAL: Mer penger til Meråkerbanen betyr at de eldste skinnene på banen, fra 1915, endelig kan byttes ut.
Leses nå:

Treåring falt ned i gorillagård

Cincinnati (NTB-AP): En treåring er sendt til sykehus etter å ha falt ned i gorillagården i en dyrehage i Cincinnati i USA. Barnet skal ha livstruende skader.

En mann arrestert i Brasil etter gjengvoldtekt

Rio de Janeiro (NTB-AFP): Brasiliansk politi melder at de har arrestert den første av over 30 mistenkte etter at ei 16 år gammel jente ble gjengvoldtatt.

Flytrafikken i Stockholm i gang etter forsinkelser

Stockholm (NTB-TT) Tekniske problemer i trafikkhåndteringen skapte store forsinkelser på lufthavnen på Arlanda i Stockholm lørdag ettermiddag og kveld.

Kraftig regnvær ventes på Østlandet

Oslo (NTB): Oslo og store deler av Østlandet får søndag kraftig regnvær med muligheter for torden, opplyser Meteorologisk institutt.

Trapper opp søk etter savnet kvinne i Namsos

Kvinnen er sist sett fredag formiddag.

Bli med Karen (90) på sykkeltur: - Vi har godt av at det humper litt

Ildsjelene i «Sykling uten alder» sørger for at Karen (90) får vind i håret.

Frp-fall i ny måling

Oslo (NTB): Fremskrittspartiet faller 1,3 prosentpoeng til en oppslutning på 14,2 prosent på VGs maimåling utført av InFact.

Mann stanset togtrafikken på Selsbakk for andre gang på to dager

I går klatret han opp på et godstog. I dag klatret han opp en tre meter høy fjellskrent ved jernbanelinja.

Airbus: Girkassen ikke årsak til Turøy-ulykken

Oslo (NTB): Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt
Regjeringen ønsker å bruke mer penger på Meråkerbanen. Det er klart etter at forslaget til endringer i statsbudsjettet ble lagt frem i går. I forslaget heter det at jernbanen skal tilføres 40 nye millioner kroner i drift- og vedlikeholdsmidler. Størsteparten av dette til Meråkerbanen.

Styrker Norske skog

Pengene skal først og fremst brukes til å oppgradere aksellast-grensen på banen, fra 18,5 tonn til 22,5 tonn. Det gir store virkninger spesielt for Norske skog, som hvert år henter store mengder tømmer. I fjor hentet papirfabrikken hele 200 000 tonn tømmer på banen.

- Vi er veldig glade for dette. Det vil gjøre det mye lettere for oss. I Sverige har det i mange år vært høyere aksellast enn her. Vi har derfor måttet laste om tømmer på Storlien, sier informasjonssjef Per Anders Folladal hos Norske Skog i Skogn.

Han anslår at besparelsen for Norske Skog alene vil ligge på mellom to og tre millioner kroner årlig.

- Det styrker vår situasjon. Logistikk og transportkostnader er noe av det som er viktigst for oss, sier Folladal.

Sammen med ordfører Johan Arnt Elverum i Stjørdal (Sp), Bjørn Aasvold (Sp) fra Meråker, jernbaneverkets leder for regional utvikling, Vigdis Espnes Landheim, og banesjef Knut Haugen, var han i går på Hell stasjon da politisk rådgiver Erik Lahnstein fra Samferdselsdepartementet, presenterte deler av den nye regjerningens statsbudsjettforslag.

- Venstre signaliserte at de ville tilføre penger til banen, men de pengene har ikke vi funnet noe sted. Det eneste som fantes i statsbudsjettet de presenterte, var et signal om at det burde brukes penger på banen, sier Lahnstein.

- Drev brannslokking

Totalt ble det i fjor transportert 375 000 tonn god på Meråkerbanen. Den nest største enkeltkunden, etter Norske skog, var Elkem som fraktet 130 000 tonn til og fra sitt anlegg i Kopperå i Meråker. Selv om deler av dette nå vil forsvinne, tilsier et overslag at så mye som 100 000 tonn av varetransporten på E14 nå kan bli overført til jernbanen. Folladal viser også til at dette kan være et viktig skritt på veien mot en langt større containerhavn på Skogn.

De siste årene er banen lappet på med små midler. De eldste skinnene er fortsatt fra 1915, og deler av utbedringene som er foretatt, er gjort med sviller som er byttet ut andre steder, blant annet på Nordlandsbanen.

- Vi har gått på sparebluss i mange år. Nå skal vi skifte skinner og bytte dårlige sviller, sier banesjef Knut Haugen.

Arbeidet med å ruste opp banen vil starte i mai neste år. Det vil fortsette i 2007. Da vil den nye aksellastbegrensningen være på plass. Da vil også trafikken gå fortere. Ny minstehastighet på de dårligste partiene, blir da 60 km/t. I dag er den nede i 20-30 km/t.

Penger skal få bort flaskehalsene på Meråkerbanen. Politisk rådgiver Erik Lahnstein fra Samferdselsdepartementet (t.v.), presenterte i går regjeringens Meråkerbane-satsing. Til høyre: ordfører i Stjørdal, Johan Arnt Elverum.
Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus