Profilerte stillinger

Legen sa det var helt trygt å dra hjem:

Tale (2) ble hjerneskadd i mors mage

Helsetilsynet fastslår i en rapport at mamma Tone Solnørdal og datteren Tale ikke fikk forsvarlig helsehjelp under fødselen. Foto: jens petter søraa

Multihandikappede Tale er offer for et fødselseksperiment, mener foreldrene. Helsetilsynet fastslår at praksisen ved St. Olavs Hospital var uforsvarlig.

Mobil: 93236558
Mobil: 95212969
Publisert: 11.07.2011 kl. 10:14
Endret: 11.07.2011 kl. 12:34

Det er vanskeligere å akseptere situasjonen fordi skaden hun ble påført var unødvendig, helt unødvendig.

Mor Tone Solnørdal

Ingenting var galt med jenta i mors mage, moren ville bare ha fødselen overstått så raskt som mulig. Derfor ønsket hun fødselen satt i gang med et medikament som er vanlig å tilby mødre som går over termin.

– Årsaken til at jeg spurte var at sykehuset hadde markedsført denne muligheten i media og forsikret om at den var medisinsk forsvarlig, sier Tone Solnørdal.

Daglige smerter

To år er gått siden fødselen som endret familiens liv fullstendig.

Tales hode henger ned på den ene siden, hun har ikke kontroll på nakkemusklene. Hun suger på morens hake, det er hennes måte å søke kontakt på. En vannfylt ballong på innsiden av magesekken holder på plass en kanyle hvor det tilføres næring hun ikke er i stand til å få i seg på vanlig måte.

Hun er nesten blind og må bæres i armene for å føle seg trygg. Hun kan ikke sitte oppreist og har store problemer med å bruke barnevogn og barnesete. Hun har daglig sterke og smertefulle muskelspasmer, og må ha hjelp fra en voksen for å styre bevegelsene.

Foreldrene mener ledelsen ved sykehuset må stilles til ansvar for det som skjedde.

Kunne tilby kun én stol

Tone Solnørdal forteller at hun på kvelden 20. mai 2009 ble sendt hjem fra fødeavdelingen ved St. Olavs Hospital etter to doser av medikamentet Cytotec som skulle fremskynde fødselen. Hun fikk beskjed om å ta kontakt ved behov.

- De sa de ikke hadde noen seng å tilby meg, kun en stol på gangen, og anbefalte derfor at vi dro hjem siden vi bodde så nært som på Ranheim (en mil unna sykehuset, red. anm.) Jeg spurte om det var trygt, og legen så meg i øynene og svarte: «Vi ville ikke latt deg dra fra sykehuset hvis det ikke var helt trygt».

Midt på natten fikk Tone voldsomme stormrier som er en kjent komplikasjon ved bruk av Cytotec – og som i sjeldne tilfeller kan føre til langvarig surstoffmangel for fosteret.

Paret ankom akuttmottaket klokken 03.45. Ti minutter senere leter jordmødrene etter hjertefrekvensen hos det ufødte barnet, men de finner den ikke. En halv time etter ankomst kommer legen. Ni minutter senere blir barnet forløst med vakuum. Livløst. I 20 minutter ser faren på at datteren gjenopplives.

Navlestrengsprøver viste tegn på alvorlig oksygenmangel.

Tale hadde fått en alvorlig grad av cerebral parese som kan oppstå ved langvarig mangel av oksygen under fødsel.

LES HELSETILSYNETS RAPPORT

Foreldrene meldte saken inn til Helsetilsynet i Sør-Trøndelag 10. juli 2009, og den havnet senere hos Statens helsetilsyn som skal vurdere om det var faglig forsvarlig å sende Tone Solnørdal hjem etter en fremprovosert fødsel med to doser av medikamentet Cytotec.

5. april i år konkluderer Helsetilsynet:

* Å sende fødende hjem etter behandling med Cytotec, eller lignende medikamenter, er faglig uforsvarlig.

* Tilsynet kjenner ikke til at andre fødeavdelinger i Norge lar pasienter reise hjem etter slik induksjon.

* Sykehusets polikliniske oppfølging av gravide som har fått medikament for igangsetting av fødsel, er ikke i tråd med nasjonale faglige anbefalinger.

* Tone Solnørdal og hennes barn fikk ikke forsvarlig helsehjelp.

* Sakkyndig mener at barnet mest sannsynlig ville unngått skade hvis mor hadde blitt værende på sykehuset.

* Helsetilsynet pålegger St. Olavs Hospital å stanse hjemsending av kvinner etter igangsetting av fødsel.

Systemsvikt

Helsetilsynet mener at begynnende rier hos en mor som var andregangsfødende, alene burde være nok til å holde henne på sykehuset i løpet av kvelden og natten. I tillegg til dette var hun altså tilført et medikament med stormrier som kjent bivirkning. Det var nærliggende å tenke seg at pasienten ville gå i fødsel de nærmeste timene.

Helsetilsynet baserer sine konklusjoner blant annet på vurderinger gjort av professor Pål Øian, som regnes som landets fremste spesialist i fødselshjelp. Han mener sykehusets praksis med hjemsendelse bare burde vært startet som ledd i et forskningsprosjekt med de krav det innebærer, som godkjennelse av regional forskningsetisk komité, informert samtykke fra de fødende, og fortløpende registrering av resultater.

Øian mener det var forsvarlig å gi moren cytotec, men at det ikke var forsvarlig å sende henne hjem. Øian er, ifølge rapporten, tilbøyelig til å mene at det foreligger en systemsvikt, og at opplegget med «ambulant induksjon» ved St. Olavs Hospital har vært uforsvarlig.

Savner unnskyldning

Det er ingen andre åpenbare forklaringer enn at Tale ble skadet som en følge av bivirkningene av Cytotec, mener Øian.

– Hadde vi blitt informert på forhånd om faren for bivirkninger ved bruk av Cytotec, ville vi aldri ha samtykket til bruken, sier foreldrene i ettertid.

– St. Olavs Hospital har siden 2001 sendt hjem kvinner med igangsatt fødsel, uten å vite om det er trygt. De har utsatt oss og mange andre for et hasardiøst fødselseksperiment mener Tales far, Yngve Aasheim. Nå kjemper foreldrene for å få erstatning gjennom Norsk pasientskadeerstatning for å kunne tilby datteren et best mulig liv.

-To år etter fødselen er det ennå ikke kommet en unnskyldning fra sykehuset, jeg kunne fortsatt tenkt meg den unnskyldningen, sier moren.

- Kommer det en unnskyldning nå, er det for sent, sier faren, - ingenting tyder på noen selvransakelse. Ingenting. St. Olavs Hospital prøver faktisk å frata Tale retten til erstatning når de fastholder at rutinene deres har vært forsvarlige. Denne belastningen kommer i tillegg til alle de belastningene Tale og vi har fått som følge av feilbehandlingen, sier Yngve Aasheim.

- Helt unødvendig

Foreldrene sitter på en madrass inne på Charlottenlund barnehage, som har god erfaring med å gi omsorg til barn med ekstreme behov. To spesialpedagoger, en ergoterapeut og en barnepleier skifter på å ta hånd om to år gamle Tale.

– Hun kjenner oss igjen, og vi merker respons på noen ord som bade, dusje, barnehage. Vi velger å tro at hun kjenner igjen de ordene, sier moren.

Så kommer tankene, setningene som konstant maler og maler til de blir spørsmål: Hva vil skje den dagen hun forstår hun er annerledes? Kommer hun noen gang til å forstå det? Kommer hun noen gang til å få venner? Hvilken hjelp får hun når hun blir voksen?

LES FORELDRENES BREV TIL HELSEMINISTEREN

Utenfor høres leken fra de andre ungene. Her inne er det stille, helt stille, før faren ser opp og sier:

– Det er vanskeligere å akseptere situasjonen fordi skaden hun ble påført var unødvendig, helt unødvendig. Vi kan ikke forstå hvordan sykehuset kunne innføre rutiner med mangelfull overvåkning.

– Sykehuset sier dette er den eneste alvorlige hendelsen de har opplevd som følge av slik hjemsendelse?

– Måten vår sak ble rapportert inn på gjør at vi spør oss om flere familier er rammet uten at de vet årsaken, mener faren. –Mørketall, sier han og viser til sakkyndigrapporten Helsetilsynet ba om fra Pål Øian.

- Har gått dypt innpå oss

Møterom 02M32. På veggene henger portretter av sykehusets tidligere direktører, ved møtebordet sitter fire ledere: Bjørn Backe, seksjonsoverlege, Runa Heimstad, klinikksjef Kvinneklinikken, Helge Haarstad, fungerende fagdirektør og Marit Kvikne, kommunikasjonssjef.

– Dette er en alvorlig sak hvor utfallet har gått dypt innpå oss, sier Bjørn Backe, - en tragisk sak med alvorlig utkomme, gjentar han.

Var det forsvarlig å sende Tone Solnørdal hjem etter to doser Cytotec?

– Vi viser til Helsetilsynets vedtak, sier Runa Heimstad, - å indusere med Cytotec for så å sende den fødende hjem i påvente av rier, er ikke å anbefale. Derfor har vi endret retningslinjene våre i henhold til helsetilsynets konklusjon.

21. mai 2009 ble Tale hjerneskadd, mest sannsynlig en konsekvens av sykehusets rutiner.

Endret rutiner

25. september 2010 endret sykehuset retningslinjene etter å ha mottatt sakkyndigrapporten skrevet av overlege Pål Øian.

Var rutinen med hjemsending i tråd med nasjonale retningslinjer?

– Det står ingenting i retningslinjer om ambulant induksjon, altså at pasienten får reise hjem etter poliklinisk behandling. Det er ikke berørt, sier Bjørn Backe.

Hvorfor var St. Olavs Hospital eneste sykehuset i landet som praktiserte dette?

– Vi mente den gang at dette var faglig forsvarlig, og handlet i tråd med kunnskap og praksis som var etablert i over ti år, blant annet ved noen klinikker i Danmark.

Ledelsen ved St. Olavs Hospital hevder praksis med hjemsending kun har resultert i en alvorlig hendelse i løpet av disse årene, og det var fødselen til Tone Solnørdal.

Risikoen for stormrier etter slike midler er mellom 0,5 til 7 prosent avhengig av dosering og hvert enkelt fødselsforløp, ifølge internasjonale studier. St. Olavs har lagt seg nederst på denne skalaen.

I de aller fleste tilfellene fører ikke stormrier til skader på fosteret.

– Alt vi gjør er beheftet med risiko, og alle metoder kan gi bivirkninger. Å takle bivirkninger er vi vant til, sier Helge Haarstad.

St. Olavs Hospital innførte praksis med hjemsendelse av medisinerte gravide i 2001. Klinikksjef Heimstad viser til flere små studier som viser at fødende kvinner selv ønsker et kortere opphold på sykehuset.

Uten overvåkning

15 prosent av alle norske fødsler på overtid settes i gang ved hjelp av slike medikamenter. Ifølge Runa Heimstad har St. OIavs en liberal praksis når det gjelder slike igangsettelser, men sykehuset har ikke tall på hvor mange av disse som sendes hjem i påvente av rier.

Backe reagerer på begrepet «sendes hjem», som også brukes i Helsetilsynets rapport.

– Det er ikke riktig at de sendes hjem, de er så heldig at de får overnatte hjemme.

Tone Solnørdal ble tilbudt en stol på gangen, ifølge henne selv?

– Vi var ikke til stede og kan ikke vite hvordan ordene falt. Generelt er igangsetting av fødsler noe av det man faktisk kan styre og eventuelt utsette hvis det er mange som er i fødsel samtidig. Vi har nok fødestuer, og ingen kvinner i fødsel blir plassert i en stol på gangen, sier Rune Heimstad.

Ledelsen ønsker ikke å svare på foreldrenes påstand om at de har vært utsatt for et hasardiøst fødselsekspriment.

Først halvannet år etter den alvorlige fødselsskaden sluttet St. Olavs Hospital å sende hjem fødende igangsatt med Cytotec.

Driver ikke risikosport

Helge Haarstad, fungerende fagdirektør, sier det er et grunnleggende prinsipp at pasientsikkerhet alltid går foran økonomi. Vi driver ikke risikosport. Det er heller ikke noe å spare ved at fødende sendes hjem.

Hvorfor gikk det halvannet år fra den fatale fødselen til dere endret rutinene?

– vi mente den gang at våre rutiner var i overensstemmelse med god medisinsk praksis, og mente det var forsvarlig å vente til konklusjonen kom, sier Helge Haarstad.

Tyder ikke Tales hjerneskade nettopp på at rutinene ikke var gode nok?

– Skulle man avvike praksis på grunn av sjeldne bivirkninger, så hadde vi fort blitt handlingslammet, mener Haarstad.

– Helsetilsynet sier praksisen på St. Olavs Hospital har vært uforsvarlig. Er dere enig i denne konklusjonen?

– Vi vil ikke diskutere om vi er enig eller uenig i Helsetilsynet. Når de sier at vi bør endre praksis, så endrer vi praksis.

I avviksrapporten som ble sendt Helsetilsynet i Sør-Trøndelag nesten to måneder etter Solnørdals fødsel, svarte sykehuset at det ikke lå noen læringsverdi for andre i denne saken.

Nå er praksis med hjemsendelse stanset.

Diskuter denne saken

Innsendt av Erik, 15.08.2011 01:16:25

Vi ser det igjen og igjen, grenseløs arroganse fra leger og annet helsepersonell. Jeg er ingeniør og jobber mye med sikkerhet i oljeindustrien. Utfra min generelle kunnskap er det en selvfølge at når man gir en høygravid kvinne en injeksjon som skal starte fødselen så beholder man henne på sykehuset til fødselen er vel overstått. Men norsk helsevesen befinner seg dessverre på mange måter i steinalderen. Og slik vil det dessverre fortsette å være i overskuelig fremtid. Det er ingen enkle løsninger på dette, men et sterkere personlig ansvar for leger som gjør slike grove feilvurderinger er i alle fall en start. Et annet tiltak er etablering av en serie private klinikker/sykehus som kan utfordre våre fossile statsdrevne mastodonter. Skjerpet konkurranse er alltid en sterk drivkraft til å løfte frem det beste i folk.

Innsendt av Ron, 14.09.2011 10:11:24

Jeg er enig i det du sier, men et vesenlig poeng her er at St.Olavs måtte spare inn veldig mye penger allerede rett etter åpningen av den nye fødeavdelingen. Når vi var der i 2009 fikk vi bla. beskjed om at operasjonsalen ved fødeavdelingen var stengt i helgen og at det kun var akutten som var åpen. Den fikk vi brukt for og legene måtte løpe 4-500 meter med senga for å få ut ungen med nødkeisersnitt. Mirakel at ungen ikke ble skadet.

Så ballen kan spilles tilbake til våre AP politikere som først bruker mye penger på et nytt sykehus, og deretter ikke bevilger nok for å drive det på en forsvarlig måte. Det er til syvende sist de som har ansvaret når folk ikke kan tilbys den hjelp de trenger, enten det er seng eller rask hjelp.

Innsendt av Håvard Nilsen, 22.10.2011 09:18:57

Det er jo bevilget haugevis med penger, men det er jo helseforetaket som vedtok utbygging på Øya, noe som ikke bare har vært kjempekostbart å bygge, men også sinnsykt dyrt å drifte bl.a pga at sykehuset består av så mange separate bygg. Sparetiltakene er jo en konsekvens av elendig pengedisponering, og helsebudsjettet er jo gigantisk. Forskjellen ville ikke vært større om pengene ble gitt av AP, Høyre eller FrP...

Innsendt av bah, 10.08.2011 21:56:24

samme leksa opp å i mente. En eller annen økonom har bestemt noe. Også resultatet av det sparte sykehusdøgnet? Millioner i stønader, handikappede barn, erstatninger osv.

Mangelfull helhetstenkning mangler svært ofte i det offentlige til tross for at det nettopp her ligger potensiale for det.

Inleggelse i minst en uke burde vært påregnet i vært fødselstilfelle. Slik var det før.

Innsendt av Berit Elise Waldum, 10.08.2011 08:49:46

Jeg har født 3 barn på St Olav og fått god hjelp der. Vi må huske at de er bare mennesker de og.

Innsendt av anna, 29.09.2011 14:28:36

Dette at du har født tre barn ved SOHO er vel ingenting å brife med.Hvordan hadde du reagert hvis dette var ett av dine barn ?? Det er noe som heter: DU skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv,men det har du tydelig ikke kjennskap til.

Dette burde aldri ha skjedd og hadde legen skjønt hva han holdt på med så hadde denne kvinnen fått vært ved sykehuset til fødselen var over. Jeg mener at leger som gjør tabber/feil bør stilles personlig ansvarlig for dette på lik linje med andre helsearbeidere.SOHO og leger og helsepersonell skal være til for pasienten og dens ve og vel. Økonomi får ligge på et annet plan. Leger er premissleverandører,men hva gjør de med det?? dette kunne vært unngått men hva betyr det for Soho at et lite barn blir den skadelidne resten av sitt liv. Full støtte til foreldre og ikke minst Tale. Lykke til.

Innsendt av Åse.., 09.08.2011 12:14:08

Synes hele historien er utrolig trist, og ønsker Tale og familien lykke til videre..

Min historie.. Jeg bestemte meg allerede etter at datteren min ble født(i 2004), at jeg aldri vil tilbake til st.olavs for å føde. Jeg ble heldigvis ikke satt i gang med medikamenter eller noe, men drev og ringte, maste og sprang ned sykehuset, opptil 7 dager i uken, fra svangerskapsuke 28/29, for å få de til å ta meg på alvor om at det var noe veldig galt. Ble satt på både registrering og sendt på ul, og fikk beskjed om at d ikke var noe galt, babyen bare sover. Det kunne ta mange dager mellom hver gang jeg kjente antydning til liv i magen. Sånn holdt jeg på frem til sv.skapsuke 35, den søndagen skulle jeg på kontroll igjen, ble sendt frem og tilbake mellom registrering og ul, men "babyen sover sikkert", var det jeg fikk beskjed om. Etter eca 2 timer, kom en "ny" jordmor innom, og konkluderte med at noe var galt, og dette ble forsterket da de fant ut at jeg hadde noen cm åpning. De tok vannet for å starte fødselen, etter 10min hadde fortsatt ingenting skjedd, da ble jeg kjørt i hui og hast ned på operasjonsstua, for akutt keisersnitt og like etter kom prinsessa mi. Hun var bitte lita og utrolig svak.

Under samtalen med jordmor/sykepleier(eller hva hun var)etter fødselen, kunne hun fortelle at om de ikke hadde tatt henne da, så hadde hun ikke overlevd, hun ville heller aldri ha overlevd en vanlig fødsel. Jeg har fortsatt ikke fått svar på hva som egentlig skjedde.

Men syns det er alt for dårlig, når man får beskjed om at det er DU som kjenner barnet ditt best, det er DU som kjenner om det er ting som ikke stemmer, og da er det bare å ta kontakt. Jeg brukte 6-7uker på og i det hele tatt å bli trodd, og det kunne ha kostet datteren min livet. Takk og lov så gikk alt bra og jeg har i dag en nydelig 7-åring. Men kommer ALDRI til å gå frivillig til st.olavs igjen, ikke i forbindelse med svangerskap ihvertfall.

Innsendt av cathrine s, 30.07.2011 08:58:33

kan ikke si så mye for å trøste men jeg har en viss anelse for hva dere gjennomgår. har selv nesten mistet sønnen min etter en alvorlig sykehustabbe. hadde vi ikke stått på kravene våre hadde han vært død!! har selv tatt opp kampen mot helsetilsynet og vunnet. har også vunnet i NPE men har ikke kommet så langt som noen erstatning enda. Gutten min lever men jeg har mange bekymringer for fremtiden! vi sto også fram med historien vår og all den støtten man får varmer veldig. håper dere får alt dere har krav på. i mitt tilfelle hadde en unnskyldning også vært noe fint. den har vi ikke sett noe til! Sett krav og aldri gi opp.

Innsendt av Mammzy, 25.07.2011 17:27:43

Jeg har født 5 barn der, pga en dødfødsel ( som ikke var St Olavs feil). Har bare godt å si om Føden der. Takker for de 4 de hjalp meg å få, etter den vonde fødselen. Trist det med Tale, sånne ting skal ikke skje. Ønsker alt godt til Tale og hennes fam. Jeg ble også igangsatt de fire siste gangene. Å det gikk bra.

Innsendt av Tobarnsmor, 12.07.2011 12:24:12

Her har flere skrevet inn og fortalt at babyene deres har mistet hjerterytmen og blitt født "livløs" etter bruk av dette medikamentet.

Det MÅ da finnes andre muligheter for de som går over tiden/ behøver igangsettelse av fødsel?!!!

Er klar over at akupunktur o.l ikke hjelper alle, men å risikere liv og helse til den ufødte?

Uakseptabelt, spør du meg!

Innsendt av O2, 13.07.2011 17:06:30

Så vidt jeg har forstått kan dette middelet virke bra, MEN det "ødelegger" helt den naturlige rytmen og reguleringen av styrken på riene (kunstig fremkalte rier er ofte uten "system" og unødvendig kraftige). Derfor bør aldri en kvinne sendes hjem etter å ha fått dette middelet. Selv om middelet tilsynelatende ikke virker med det samme, så vil det før eller siden slå inn, og da kan man ikke regne med et normalt fødselsforløp. Men det er umulig å vite når dette skjer. Med en gang? Om 4 timer, neste morgen? Mao: Vent og se, men gjør dette på fødeavdelingen, ikke hjemme! Og krev at de måler barnets oksygenopptak kontinuerlig fra det øyeblikket middelet blir gitt, det kan de nemlig.

Ellers, til alle gravide damer: Si nei til riestimulerende midler, midler som setter i gang fødselen o.l. hvis det ikke er høyst nødvendig. Det kan virke fristende å "få fødselen fort unnagjort", men det vil sannsynligvis bli en utrolig ubehagelig opplevelse. Stormrier er ikke noe man ønsker seg! Kroppen gjør da unna samme fødselsarbeid som den kanskje ellers ville brukt et halvt døgn på, på kanskje bare en time eller to. Klart at DEN tiden er forferdelig vond! Og ofte helt uten de naturlige pausene som gjør at man akkurat holder ut en naturlig fødsel. Også økt fare for rifter o.l. Synes ikke jordmødre og fødselsleger er flinke nok til å fortelle om dette, de synes visst det er greit at fødselen går fort, for da er deres jobb fortere ferdig? Og så er det jo i tillegg altså en risiko for barnet. Det finnes ingen lettvinte løsninger på det å føde. Selv planlagte keisersnitt har sine ulemper og mulige komplikasjoner.

Innsendt av secto, 12.07.2011 12:23:16

og dette kunne også være unngått ved å gi de på overtid tilbud om et keisersnitt. Vanlig fødsel er i de fleste tilfeller det beste for barnet, men stormrier og Cytotec er ikke bedre for barnet enn et planlagt keisersnitt.

Innsendt av fødselsangst..., 12.07.2011 02:27:23

hva som skjedde med meg ved min datters fødsel. Jeg måtte settes igang med Cytotec jeg var 14 dager på overtid og hadde lite fostervann igjen. Dette var i 2004 og jeg ble heldigvis ikke sendt hjem. (kanskje fordi jeg kom fra fosen?) Men jeg reagerte på medikamentet og fikk stormrier som igjen restulterte i at min datter mistet hjerterytmen. Det ble katastrofekeisersnitt og alt gikk bra med min datter heldigvis.

Det er ille at jeg nå 7 år etter, må lese i adressa hvorfor det ble sånn, opplysninger som jeg spurte om i etterkant av fødselen men som ingen kunne gi meg svar på..

Takk for at historien om Tale ble fortalt, og det er rystene å skjønne at dette kunne ha skjedd med mitt barn. Håper dere vinner saken og at Tale får den erstatningen hun har krav på.

Innsendt av Trist historie, 12.07.2011 09:43:47

Jeg havnet i samme situasjon som deg i april i fjor.

Fødselen ble satt i gang pga lite fostervann, ti dager på overtid. Vi fikk også beskjed om å dra hjem, men rakk det heldigvis ikke før riene startet for fullt. Hadde stormrier som endte med dårlig hjerterytme og keisersnitt. Gikk bra her også, takk og lov.

Fikk heller ingen forklaring på hva som skjedde, bortsett fra at det var sånn som kunne skje....

Lykke til videre i livet, Tale, takk for at dere deler historien med oss.

Innsendt av TRIST A, 11.07.2011 23:09:54

...jo kun seg sjøl. Dette er gjenganger i dagens samfunn.En bør være lege,advokat,saksbehandler i Nav, osv selv idag.HVORFOR VAR DET TRYGGERE FØR DA NASJONEN HADDE DÅRLIGERE RÅD ?? Jeg oppfordrer alle til å ha mer kritiske øyne -protestere -ikke stole på profesjonene ved en minste tvil. Har de for dårlig opplæring eller for liten ansvarfølelse disse som skal ta hånd om oss. Lurer bare på hva som skjer med den oppvokste generasjon? Posisjoner i samfunnet treber de etter, men er de maktsyk eller vil de ha disse jobbene bare for at de er høytlønnet?

Hva med "ofrene"....meningsløst. Gamble med liv slik. De ansvarlige burde vært sparket for lenst.Kanskje det er prisen for å bygge så store sykehus ????

Innsendt av Oppgitt, 12.07.2011 14:34:19

At det var tryggere før da nasjonen hadde dårlig råd er selvfølgelig ikke sant.

Spedbarnsdødeligheten i Norge har falt stabilt de siste 100 år.

Det har aldri vært så trygt å føde som nå og som en konsekvens av dette har aksepten for at ting kan gå galt gått i motstatt retning.

Forferdelig trist sak for Tale og fødeavdelingen ved St.Olavs har fått en tydelig påpakning fra Helsemyndighetene at dette ikke var i tråd med god praksis, men å drive slik svartmaling, fryktpropaganda og å komme med slike usmakelige angrep på helsepersonell som du driver med er totalt unødvendig og direkte skammelig.

Innsendt av Fødehjelper, 11.07.2011 21:25:06

Takk for at dere står fram med historien om Tale!

Oppfordrer alle som har kjipe opplevelser fra StO, spesielt fra Føden, til å skrive dit å be om en forklaring eller en beklagelse i all ydmykhet. Bare fordi mor og barn kommer fra Føden i live og noenlunde helberget, betyr ikke at alt man opplever der er ok! Mye rart på StO Føden skal dere bare vite!!

Innsendt av Ingridmor, 11.07.2011 20:12:29

Min lille familie har erfart att du må pass på dæ sjøl på sykehus å, følg med, å si fra!!

Vart lagt inn t observasjon pga av svangerskapsforgiftning! Vart sendt på ultralyd å fant ut at lille lå i seteleie. Seiner på kvelden kjæm dt en ny lege å sett igang fødseln, heldigvis virka dt ikke på første behandling. Så når æ neste dag, når dæm kjæm for å fortsett igangsettinga, si fra om at hu ligg i seteleie, rødme dæm å sende mæ på ny ultralyd for å sjekke om æ har rett.. Så pass på dåkker sjøl, synd at dt ska vær sånn men!

Håpe Thale og Familien får dt dæm har rett på!

Innsendt av Adrianne, 11.07.2011 16:25:12

Dette synes jeg Jens Stoltenberg skal svare for - han kan som statsminister synliggjøre at han har makt nok til å ansvarliggjøre sine ministre. Så får de gå i rette med sine organisasjoner om noe hefter ved sykehusene. Inkompetanse er det siste man behøver ved medisinering i fødselssituasjon.

At et rødgrønt regjeringsprosjekt fremholder at velferden sikres gjennom offentlig innsats, og nær sagt en slik drift av sykehus og servicetjenester som en her har eksempel på, kan statsministeren gjerne forklare i tide før neste valg.

Innsendt av Emma, 11.07.2011 14:59:18

Ufattelig trist å høre historien om Tale.....For sykehuset er det bare statistikk,men for Tale sin familie er det et ødelagt liv.

Jeg ble også sent hjem etter at vannet har gått. I tillegg har St.Olav gjort en så dårlig jobb at de ikke oppdaget forsteren lå i feil stilling. Noe de innrømmet aldri skulle ha skjedd. Da vi ankom sykehuset for andre gang da riene har begynt, oppdaget de at det var snakk om setefødsel. Alle ble skremt, sykepleieren småløp med meg på rullestolen for å rekke røntgen. Under hele fødselen som tok timesvis, var jeg bekymret for eventuell hjerneskadde på forsteret. Helligvis gikk alt bra til syvende og sist, og legene og sykepleierene var flinke under fødselen.

Hadde det ikke gått bra, ville jeg nok også ha saksøkt sykehuset ...... Jeg håper at Tale får erstatning!

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

dag 22 - vitneforklaringer

- Jeg hadde ekstrem flaks

Flere med alvorlige skuddskader skal vitne i retten i dag. Les mer

 

- Forlater Chelsea

Mannen som sørget for mesterligasuksess skal være ferdig i Chelsea. Les mer

Emneord

Relaterte filer

- Er ikke vant til været

Se hvordan de spanske turistene har det om bord i cruiseskipet Empress. Se mer

 
 

Tale (2) ble hjerneskadd i mors mage

Multihandikappede Tale er offer for et fødselseksperiment, mener foreldrene. Helsetilsynet fastslår at praksisen ved St. Olavs Hospital var uforsvarlig. Uforsvarlig praksis, mener Helsetilsynet

 

Trondheim vokser og vokser

Se hvilke bydeler som vokser mest. Les mer

Eriksen Søreide: - Må være klare kommandolinjer

Ine Marie Eriksen Søreide (H) mener det bør finnes en løsning for militær hjelp i sivile katastrofer, men at det bør være et klart skille. Les mer

 

Slik rekrutteres soldatene

Se forsvarets rekrutteringsvideo. Les mer

Leger uten grenser: Kan bli problematisk

Humanitær hjelp gitt av militære etter naturkatastrofer er som regel uproblematisk, men svært problematisk dersom Forsvaret blir en humanitær aktør i konfliktområder. Les mer

 

Buss og personbil kolliderte

Ingen ble skadd, og trafikken går som normalt. Ingen personskader ved gamle KBS

 

- Jeg hadde ekstrem flaks

Flere med alvorlige skuddskader skal vitne i retten i dag. Les mer

Norwegian og Finnair samarbeider

Oslo (NTB): Norwegian har inngått et samarbeid med Finnair om trafikken i Europa. De kabinansatte i det finske selskapet frykter mange oppsigelser. Les mer

 

63-åring døde etter frontkollisjon på Romerike

Årnes (NTB): En 63 år gammel mann døde på Ullevål sykehus etter at han var involvert i en frontkollisjon i Nes kommune i Akershus mandag morgen. Les mer