Da nettbutikken Jollyroom.no nylig satte ned prisen på et dokkehus fra 2499 kroner til 199 kroner, var det mange som kastet seg rundt for å skaffe sine små et dokkehus til jul. Et par dager etter at varen var bestilt og betalt, mottok kundene en epost fra nettbutikken om at dokkehuset ikke kunne leveres ut til avtalt pris, ettersom varen var feilpriset.

Ble tilbudt ny pris

Anniken S. Eggen fra Trondheim tenkte dokkehuset kunne være en perfekt julegave til sitt tantebarn og slo til på tilbudet.

- Jeg fikk ordrebekreftelsen etter at jeg bestilte og alt var greit. Etter to dager fikk jeg en epost der det sto at prisen var feil, og at nettbutikken ikke kunne sende ut dokkehuset, forteller Eggen.

Nettbutikken tilbød henne å kjøpe huset til 999 kroner med en rabattkode, noe Eggen valgte å ikke gjøre.

- Det er sikkert et bra tilbud, men av prinsipp gjorde jeg det ikke. Jeg har vært utsatt for lignende en gang tidligere, men den nettbutikken det da gjaldt, valgte å ta ansvar for feilprisingen og sendte ut varen likevel. Jeg tenkte eposten fra Jollyroom var et forsøk på en unnamanøver, men det virker ikke som de har tenkt å gi seg, sier Eggen.

Fortvilte kunder

Også Kristin Øvregaard fra Bjugn tenkte det rosa dokkehuset ville bli en fin julegave til sitt tantebarn. Hun har vært fornøyd med tidligere kjøp hos det norskregistrerte firmaet som selger barne- og babyprodukter, men denne gangen ble hun skuffet.

- Jeg trodde at jeg hadde en bindende avtale siden jeg hadde mottatt en ordrebekreftelse. Jeg synes det er dårlig av nettbutikken å tilby dokkehuset til 999 kroner, det er en stor forskjell for oss som kjøpte det for 199 kroner. De har gjort en feil, og da bør de selge varen for den prisen, sier Øvregaard.

På facebooksiden til Jollyroom har flere kunder lagt igjen fortvilte og sinte meldinger. Mange gir uttrykk for dårlig kommunikasjon fra nettbutikkens kundeservice.

Klagestorm til Forbrukerrådet

De siste dagene har Forbrukerrådet mottatt mange klagesaker når det gjelder Jollyroom, bekrefter regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet i Midt-Norge

- Vi har fått inn rundt 70 klager i denne saken, opplyser Helde. Fire av klagene kom inn før 8. desember, resten har kommet i løpet av de siste dagene.

- Det er svært mange klager på et ukjent firma, det er et veldig høyt tall, mener han.

Regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet i Midt-Norge skriver i en epost til Adresseavisen at det i utgangspunktet er prisen du har betalt som gjelder, men at det finnes et unntak.

For godt til å være sant?

- Butikken kan kreve penger tilbake hvis du ikke har handlet i god tro, det vil si at det var en åpenbar feil som du burde forstå. Man kan spørre hvor lett det er i disse dager med supersalg og black friday. I en lignende sak om flatskjermer som ble solgt for billig av en nettbutikk, vant forbrukerne frem, skriver Helde.

Innkjøpssjef Mattias Jacobsson i Jollyroom skriver i en epost til Adresseavisen at dokkehuset vanligvis koster 2499 kroner, men at nettbutikken skulle kjøre en kampanjepris på 1999 kroner. På grunn av menneskelig feil ble prisen satt til 199 kroner.

- Lignende produkter på markedet koster mellom 1500 og 2500 kroner, dermed er dette en åpenbar prisfeil, skriver Jacobsson.

Kunde Kristin Øvregaard tror mange trodde tilbudet var et typisk førjuls-tilbud.

- Det er veldig mange gode tilbud på nett, særlig nå før jul, og derfor slo det meg ikke at dette var et for godt tilbud. Nettbutikken hadde mange andre tilbud med store prosentavslag, så jeg tenkte ikke videre over det, sier Øvregaard.

Forbrukerrådets råd til kunden

Kunde Anniken S. Eggen tror det vil være et dårlig trekk av nettbutikken å ikke ordne opp i saken, likevel har hun ingen forventninger om å motta julegaven til tantebarnet.

- Jeg tar det som en positiv overraskelse dersom det skulle løse seg, sier Eggen.

Forbrukerrådet er et nøytralt organ som skal megle i saken mellom Jollyroom og forbrukerne, derfor kan ikke regiondirektør Helde kommentere saken ytterligere. Han opplyser at dersom man ikke kommer til enighet, kan man gå til Forbrukertvistutvalget. Han har også et råd til folk som kommer over gode tilbud på nett.

- Ser du et tilbud som er for godt til å være sant, sjekk med kundeservice før du slår til.

I mailen kunde fikk fra nettbutikken fikk de tilbud om å kjøpe dukkehuset til 999 kroner. Foto: Skjermdump
Siden det er mange gode tilbud i nettbutikkene før jul, tror Kristin Øvregaard at mange ikke tenkte at prisreduksjonen på dukkehuset var for godt til å være sant. Foto: Kjersti Havdal
Anniken S. Eggen fra Trondheim mener nettbutikken burde satt inn ekstra ressurser i slike situasjoner. Svarene kundene har fått fra kundeservice har vært for dårlige, mener Eggen. Foto: Privat
Har ikke kunden handlet i god tro, kan butikken kreve penger tilbake, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet i Midt-Norge Foto: Forbrukerrådet