De siste årene har det vært flere uhell med Super Puma-helikoptre i Nordsjøen. Siden 2009 har denne typen vært involvert i seks ulykker eller nestenulykker i Nordsjøen.

Om lag halvparten av den norske helikopterflåten i Nordsjøen er Super Pumaer. Resten er hovedsakelig Sikorsky S-92, skriver Bergens Tidende.

Her kan du lese alle sakene om helikopterulykken.

Styrtet i havet

En av de alvorligste ulykkene skjedde 1. april 2009, da en Super Puma av typen AS332 L2 styrtet i havet utenfor Peterhead i Skottland.

Tidligere på dagen hadde helikopteret fløyet ut til Miller-plattformen i britisk sektor. Enkelte av passasjerene beskrev senere at de hadde hørt en unormal lyd fem-ti minutter før landing, men at de ikke fant grunn til å varsle mannskapet.

Senere lettet maskinen fra plattformen med kurs mot Aberdeen. Om bord var 14 passasjerer og et mannskap på to.

Ifølge granskingsrapporten etter ulykken forløp turen normalt, helt til en alarm varslet om lavt oljetrykk i hovedrotorens girkasse. Deretter oppsto en gnissende lyd som tydet på at girkassen var i ferd med å gå i oppløsning. Lyden fortsatte så lenge ferdsskriveren var i funksjon.

Løsnet etter 20 sekunder

I løpet av to sekunder lystret ikke helikopteret spakene. Etter 20 sekunder løsnet hovedrotoren fra maskinen.

Et øyenvitne på et skip så at helikopteret falt i høy hastighet og traff havoverflaten, og at rotorbladene var løsnet fra fartøyet. Ifølge vitnet kom det ikke noe røyk fra helikopteret.

Ulykken skjedde 20 minutter før planlagt landing i Aberdeen. Alle de 16 om bord omkom. Ingen av dem hadde noen sjanse til å overleve, fastslo granskingsrapporten.

Etterforskningen viste at ulykken skyldtes sprekker i girkassen som følge av tretthetsbrudd. Rapporten nevner også en lignende ulykke i Brunei i 1980. Da ble 12 mennesker alvorlig skadet i en styrt som følge av feil i girkassen.

Lignet på Turøy-ulykken

Også i ulykken ved Turøy løsnet hovedrotoren fra helikopteret. Videobilder av styrten viser at rotoren svever av gårde på egen hånd, og lander i terrenget et godt stykke unna helikopteret.

Det har også vært flere andre tilfeller av feil på girboksen på Super Pumaene. I 2012 ble de satt på bakken i påvente av en modifisering i girboksen.

Søndag spurte BT kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK, Alvaro Beteta Meredith, om de tidligere har opplevd at helikopterets hovedrotor har løsnet fra maskinen.

- Nei, det har ikke skjedd før på en EC225, svarte han.

Helikopteret som styrtet ved Turøy var en Super Puma av typen EC225, mens det som styrtet i 2009 var en eldre modell av Super Pumaen.

Etter intervjuet har Bergens Tidende sendt flere nye spørsmål til Meredith:

  • Hvilke likhetstrekk ser du mellom de to ulykkene?

  • Har det vært flere ulykker med AS332-modellen der hovedrotoren har løsnet fra helikopteret?

  • Hvorfor nevnte du ikke at rotoren hadde løsnet på en eldre modell da du fikk spørsmål om dette hadde skjedd tidligere?

Kommunikasjonssjefen har så langt ikke svart, skriver Bergens Tidende.

- Aldri hørt om

- At hele rotoren skal løsne som i denne ulykken, har jeg aldri hørt om før. Det blir som om et fly skulle miste begge vingene, sier Jan Bengtson.

Han er pensjonist og tidligere teknisk operativ direktør i Luftfartstilsynet. Før den tid jobbet han 25 år i Helikopterservice, som er forløperen til CHC. Det var de som driftet ulykkeshelikopteret som styrtet fredag.

I dag blir de aller fleste av helikoptrenes kritiske komponenter elektronisk overvåket. Disse kan leses av og sjekkes mellom hver tur, ifølge Bengtson.

- Hva kan være årsaken til at hele rotoren løsnet slik som dette?

- Jeg ønsker ikke å spekulere, men etter min mening er det usannsynlig at rotoren bare løsnet helt av seg selv. Det kan ha oppstått et brudd i det kompliserte overføringssystemet fra de to motorene og opp til rotoren. Det er voldsom kraft som går fra motorene og inn i girboksen.

Skiftet deler

Det er kraften mellom akslingen og rotorhodet som gir helikopteret løft og fremdrift.

Super Pumaen som havarerte fredag har to motorer. Hvis den ene svikter, skal man kunne fortsette å fly videre på den andre.

- Men du har ikke alternativer til girkassen. Derfor er det veldig viktig at den er i orden, sier Bengtson.

På Super Puma-helikopteret som styrtet var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.