Det ble klart etter et styremøte om Moss Lufthavn Rygges videre skjebne tirsdag kveld.

– Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1. november 2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes, uttaler styret.

– Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke, heter det i pressemeldingen fra Rygge sivile lufthavn.

Mister mye

Flyplassen er forberedt på å miste mange flygninger dersom Stortinget som ventet innfører en flypassasjeravgift fra 1. juni.

– Vi mister to tredjedeler av volumet vårt og vil gå med mer enn 100 millioner i tap, med det volumet som flyselskapene antyder med flyseteavgiften, sier Pål Tandberg, administrerende direktør for Moss Lufthavn Rygge, til NRK.

Styret ved flyplassen har også besluttet at trafikken skal gå som normalt fram til 1. november.

Det er den sivile luftfarten som blir lagt ned.

Ryanair ønsker overfor NRK ikke å kommentere saken tirsdag.

Orkla beklager

Orkla, som eier 40 prosent av Rygge sivile lufthavn, beklager at det nå går mot avvikling av flyplassen.

Orkla sier selskapet har forsøkt å påvirke regjeringen til å omgjøre beslutningen om å innføre en flypassasjeravgift fra 1. juni. Beslutningen har fått Ryanair til å si opp sin baseavtale med Rygge fra 1. november.

– Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB.

Han varsler at Orkla ikke har noen planer om å foreta seg noe i den situasjonen som nå har oppstått.

– Katastrofe for Moss

Næringskomiteens leder Geir Pollestad (Sp) er sterkt kritisk til avgiften regjeringen og samarbeidspartiene nå innfører.

– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han.

Håper på utredning

KrF håper en ny utredning kan redde flyplassen.

– Det er mitt mål at vi skal bevare Moss Lufthavn Rygge. Det håper jeg denne uavhengige utredningen vil bidra til, sier KrFs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal fra Østfold til NTB.

Partiet har fått en samlet transportkomité på Stortinget med på å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet.

Regjeringen får også beskjed om å se på de ikke-statlige flyplassenes plass i den norske luftfarten.

Skal innføres

Innføringen av flypassasjeravgiften ble tidligere i år utsatt fra 1. april til 1. juni, noe som gir 250 millioner kroner i mindre inntekter til staten enn forutsatt i budsjettforliket i fjor høst.

Trass i utsettelsen har finansminister Siv Jensen (Frp) hele tiden vært tydelig på at stortingsvedtaket fra i fjor høst skal følges opp. 13. mai ble forskriften formelt fastsatt av Finansdepartementet, etter at en disputt med EFTAs overvåkingsorgan ESA foreløpig er ryddet av veien.

Motstandernes siste håp for endring er nå at avgiften vil bli strøket under forhandlingene på borgerlig side om revidert nasjonalbudsjett. Flere kilder i forhandlingsrommet avviser imidlertid dette som helt uaktuelt overfor NTB.

Flere fagforbund, arbeidsgiverorganisasjoner samt deler av opposisjonen på Stortinget har protestert mot innføringen av avgiften. Den har også vakt til dels sterk motstand lokalt i Østfold.