Blant jentene er det aller mest populært med «Pretty Little Liars», mens guttene vil helst se sport på tv/nett-tv. «Farmen» ligger på andreplass hos jentene, mens «The Simpsons» er hakket mer populært blant guttene.

Det viser en undersøkelse om barn og unges medievaner som gjennomføres annethvert år av Medietilsynet. Resultatene offentliggjøres i rapporten «Barn og medier» utført av markeds- og meningsmålings- instituttet, Centio i Trondheim.

Det er 2888 barn og unge mellom 9 og 16 år, fra hele landet, som har svart på undersøkelsen.

Blant annet forteller en av ti ungdommer at de har sendt nakenbilder av seg selv i løpet av det siste året. Det er nesten en fordobling på fire år.

Alle liker Disney

En del av undersøkelsen tar for seg hvilke program på tv/nett-tv barn mellom 9 og 16 år liker best å se på.

I tillegg til programmene nevnt ovenfor ser guttene også mye «Top Gear» og «The Walking Dead», mens jentene foretrekker programmer som «iCarly», «Teen Wolf» og «Modern Family». «Disney» er imidlertid populært på tvers av kjønn.

De yngste barna, i 9–11-årsalderen, ser mest «iCarly» og «Disney», mens de mellom 12 og 14 foretrekker «Farmen» og «Pretty Little Liars». «Farmen» og «Pretty Little Liars» er på topp også blant de eldste, men her følger programmer som «Friends» og «Modern Family» like bak.

«Prebz og Dennis»

Barna fikk også spørsmål om hva de liker på YouTube.

Blant guttene oppgir de høyeste andelene at de følger «Prebz og Dennis», «Noobwork», «Pewdiepie» og «KSI», mens jentene foretrekker «Pewdiepie», «Hanna Martine», «My life as Eva» og «Zoella».

13 prosent av de yngste barna oppgir å følge med på kanalen «Prebz og Dennis», mens andelen 9–11-åringer som følger «Noobwork» er ti prosent. Ellers er også «Disney» og «NRK Super» relativt utbredt i den yngste aldersgruppa. For de litt eldre, i alderen 12 til 14 år, er derimot «Pewdiepie» mest populært å følge på YouTube, mens «Prebz og Dennis» følger like bak.

Andelene 12–14-åringer som følger «Noobwork» og «KSI» er begge fem prosent. Også blant de eldste barna ligger «Pewdiepie» på topp, hvor ni prosent følger denne brukeren. Videre er «KSI» og «Zoella» relativt populære kanaler/brukere å følge blant 15–16-åringene.

Bruker mer og vet mer

En av hovedtendensene i barn og unges medievaner, som kommer fram av undersøkelsen, er at kunnskapen og bevisstheten omkring det ungdommer gjør på nett og via deling øker veldig og at skolen er en stadig viktigere aktør.

En annen hovedtendens er, ikke overraskende, at bruken av sosiale medier og bildetjenester øker markant. Også blant de yngste.

- I denne undersøkelsen må vi stole på egenrapportering. Når vi spør hvor mye de har brukt mobilen «i går» svarer 10 prosent av jentene de har holdt på med den i over seks timer. Samtidig er de kritiske til egen mobilbruk. Telefonen er en stor tidstyv, sier seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Haugan-Hepsø.