Oslo: Bortsett fra syklister må alle bidra når kollektivtrafikken i og rundt hovedstaden skal rustes opp samtidig som også kapasiteten på E18 vest for Oslo skal økes.

En passering med dieselbil i bomringen vil koste 53 kroner i tidsrommene 06.30-09.00 og 15.00-17.00. Bensinbiler må betale 48 kroner, mens det blir 10 kroner billigere utenom rushtiden.

Fra 2018 vil det koste 20 kroner å passere bomringen med elbil i rushtiden, og fra 2020 blir dette fast takst med et påslag på 10 kroner i rushtiden.

Dette framkommer av det siste avtaleutkastet som ligger på bordet når avtalepartnerne møtes for å legge siste hånd på verket søndag ettermiddag.

Dyrere kollektiv

Partene er også blitt enige om at prisen for å reise kollektivt skal øke utover realprisveksten. Påslaget skal etter det NTB forstår i sin helhet gå til finansiering av kollektivprosjekter som Fornebubanen, ny T-banetunnel fra Majorstua til Bryn og ny baneløsning for Nedre Romerike.

I tillegg skal det settes av penger til nytt signalanlegg for dagens T-bane og oppgradering av trikkenettet i Oslo.

Kapasiteten på E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer i form av et vekslingsfelt i tillegg til to vanlige bilfelt, et bussfelt og en egen sykkelvei.

På E18 tas Høviktunnelen ut av første utbyggingsetappe, noe som etter det NTB forstår betyr at prosjekter vest for Strand skyves ut i tid.

Presenteres mandag

Avtalen skal etter det NTB får opplyst signeres under et møte som begynte i Galleri Oslo søndag klokka 16.

Det legges ifølge Aftenposten opp til å presentere avtalen på en pressekonferanse mandag klokken 11.

Hele Oslopakke 3 har en samlet ramme på cirka 50 milliarder kroner. I Oslo er bidraget fra bompenger til kollektivtrafikk 93 prosent, inkludert tiltak for gående og syklende Tilsvarende andel for Akershus er 72 prosent.

Forhandlingene mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket skulle vært ferdige for en måned siden.

E18 ser ut til å bli utvidet i Oslopakke 3. Foto: Trond J Strøm/Aftenposten