Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) tvinger fram en endring som ingen vil ha, mener Utdanningsforbundets leder Steffen Handal. Isaksen har besluttet at karakteren i nasjonal deleksamen i matematikk skal telle på vitnemålet til lærerstudentene. Det gjør Handal oppgitt.

– Det er uheldig at departementet innfører et tiltak som er fullstendig uten støtte i sektoren. Pedagogstudentene, lærerutdanningsinstitusjonene og Nasjonalt råd for lærerutdanningen er alle negative. Dette er rett og slett overstyring, sier han.

Høy strykprosent

Bakgrunnen for Isaksens beslutning er den høye strykprosenten. 37 prosent av lærerstudentene som tok nasjonal deleksamen i matematikk i mai, fikk strykkarakter.

– Det ser ut til at en del studenter kan ha nedprioritert den nasjonale deleksamenen fordi den ikke har telt på vitnemålet, sier kunnskapsministeren og viser til en undersøkelse foretatt av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen.

– Hvis deleksamen skal ha troverdighet og brukes i arbeidet for å heve kvaliteten på lærerutdanningene, må resultatene telle på vitnemålet, framholder Isaksen.

Nasjonal deleksamen for dem som studerer til sykepleier og revisor, er allerede tellende. Regelverket blir nå harmonisert for alle studenter som har deleksamen.

Uenige

Deleksamen i matematikk er til nå blitt gjennomført to ganger, i desember i fjor og i mai i år. At den er lik for alle studiesteder, skal gjøre det mulig å sammenligne resultater ved lærerutdanningene over hele landet.

Ideen om at resultatene i nasjonale deleksamener kan tjene som et slikt mål, er Utdanningsforbundet sterkt uenig i.

– Det er klart at studentene nå vil prioritere en deleksamen høyere etter som resultatet blir tellende på vitnemålet. Men tiltaket vil ikke heve kvaliteten på lærerutdanningen, sier Handal. Han mener regjeringen i stedet burde ha prioritert andre tiltak, som for eksempel å gjøre utdanningen mer praktisk orientert.

– Dette er et lettvint tiltak som koster lite og som statsråden kanskje håper vil gi inntrykk av handlekraft, men det har altså absolutt ingen støtte i sektoren, sier han.

Svake resultater

Nasjonal deleksamen i matematikk i mai i år, viste at 37 prosent strøk og kun 6,6 prosent fikk karakteren A eller B. Til sammenligning strøk 10,4 prosent ved den første nasjonale deleksamen i matematikk i desember 2015. Da var det 28,3 prosent som fikk A eller B.

– Jeg mener det nedslående resultatet er et argument for det nye kravet om at lærerstudenter fra og med nå må ha minst karakteren 4 i matte fra videregående for å bli tatt opp ved lærerutdanningen, sa kunnskapsministeren da resultatene fra vårens prøve ble kjent.

Handal er ikke like negativ til lærerstudentenes mattekunnskaper. Han mener resultatene viser at deleksamenen rett og slett ikke ble prioritert, slik statsråden og undersøkelsen fra NOKUT selv er inne på.