Venstre og KrF vil ikke la øksa falle før de ser helheten i statsbudsjettet.

– Dette er så langt som det er ansvarlig å gå i ett budsjett, sa statsministeren da hun fredag la fram regjeringens opplegg for et grønt skatte- og avgiftsskifte.

Hun sier det er uforsvarlig av hensyn til næringslivet å øke avgiftene mer enn det regjeringen foreslår.

På spørsmål om hun i realiteten stilte et kabinettsspørsmål utenfor stortingssalen under fredagens pressekonferanse, svarer hun:

– Det driver vi ikke med før vi har lagt fram budsjettet.

Problem

– Dersom det statsministeren sier er et ultimatum, har vi et stort problem, repliserer Venstre-nestleder Terje Breivik.

Han er slett ikke fornøyd med opplegget som regjeringen presenterte fredag.

– Dette er på ingen måte et grønt skatteskifte og vil neppe bidra til å få ned klimautslippene, hevder Breivik.

Les også: Her er ekspertenes dom over miljøeffekten

Han sier forslaget er identisk med det siste tilbudet fra regjeringen i forhandlingene som brøt sammen tidligere denne måneden. Ifølge Breivik bryter det med budsjettavtalen fra i fjor, der de fire partiene forpliktet seg til en skatte- og avgiftsendring som forsterker klimaforliket og gir betydelige utslippskutt.

Står sammen

I sitt alternative budsjett for i år øker KrF prisen på diesel og bensin med henholdsvis 20 øre og 10 øre. Det er mindre enn regjeringen, som foreslår 35 øre dyrere literpris for diesel og 15 øre for bensin. Likevel er han ikke fornøyd.

– Det som var bra nok for to, fire, seks år siden, er faktisk ikke godt nok til neste år og årene framover. Vi må være mer offensive, sier han til NTB.

Hareide og Breivik sier de vil se helheten i budsjettet før de tar stilling til om de vil støtte det eller ikke. Uansett akter de to samarbeidspartiene å holde sammen.

– Jeg kan ikke se for meg at det kan stå tre partier bak en budsjettavtale denne høsten. Vi har forpliktet oss alle fire til et grønt skifte, sier Hareide.

Vanskelig for Frp

Det skal bli billigere å eie bil og dyrere å bruke bil for dem som forurenser mest, fastslo finansminister og Frp-leder Siv Jensen under fredagens pressekonferanse.

– Bilistene vil betale mindre i avgifter neste år enn de gjør i dag. Så vet jo alle at dette ikke er noe Fremskrittspartiet setter pris på, sier hun.

Når Jensen hevder at bilistene kommer gunstigere ut likevel, er det fordi regjeringen vil kutte i årsavgiften og øke pendlerfradraget, som regjeringen for øvrig tidligere har redusert. Lavere bompengesatser utenom i de store byene og økte avskrivningssatser er også en del av pakken.