Lesertallene går ned for avisene

Til tross for digital framgang for norske mediehus er det bare et fåtall som øker leserskaren. I fjor sank lesertallene med 12,8 prosent.

Saken oppdateres.

Det viser de offisielle lesertallene i Forbruker og Media som ble presentert tirsdag. Av de 155 avistitlene som er målt, var det bare fem som totalt fikk flere lesere i fjor. 111 aviser har fått færre lesere, viser de offisielle lesertallene for 2016.

Den omfattende spørreundersøkelsen, der mer enn 51.000 personer er intervjuet, måler faktisk lesing som ikke har noen direkte sammenheng med de offisielle opplagstallene.

VG, som er fjorårets opplagstaper med en nedgang på 14 prosent, holder stand som den aller største mediekanalen med 2,35 millioner daglige lesere på nett, papir og mobil. Aftenposten som har et totalopplag som er dobbelt så høyt som VG, hadde 1,21 millioner daglige lesere, en tilbakegang på 5,23 prosent fra 2015.

Aftenposten mistet hver sjette leser på papir i fjor, og for første gang var det flere som leste Aftenposten på mobil (443.000) enn på papir (433.000).

Opplagsvinneren Dagbladet er fortsatt mediehus nummer to i antall lesere. Men totalen gikk ned fra 1,52 til 1,47 millioner daglige lesere i fjor.

De siste 16 årene er den totale avislesningen halvert. De minste avisene holder bedre stand enn de store. Avisene med færre enn 50.000 lesere har beholdt seks av ti lesere på 2000-tallet, mens storavisene har mistet 65 prosent av leserne.

Fortsatt leser 49 prosent av oss minst en papiravis daglig, mens 62 prosent konsumerer nyheter på nett og 42 prosent på mobilen. Nettavisene økte leserskaren med 2,0 prosent i fjor. De mobile tjenestene gikk opp med 2,9 prosent.

(©NTB)

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?